Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 34 دقیقه

عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم: با تشنه نگه‌داشتن بازار به دنبال افزایش قیمت هستند

عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم: با تشنه نگه‌داشتن بازار به دنبال افزایش قیمت هستند

باشگاه آلومینیوم: عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با تأکید بر اینکه شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) از ابتدای سال موضوع مربوط به کمبود پودر آلومینا را به‌طور مکرر و گسترده‌ای اعلام کرده است گفت: این شرکت در مقاطع مختلف تاکنون توانسته با کمک آلومینای جاجرم تا رسیدن محموله‌های وارداتی این موضوع را مدیریت کند و با اعلام مکرر کمبود مواد اولیه و تشنه نگه‌داشتن بازار، صرفاً به دنبال افزایش قیمت است.

یکشنبه 25 شهریور 1397 ساعت 12:6

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از معدن‌نامه، آریا صادق نیت حقیقی اظهار داشت: نیمی از تقاضاهای ارزی این شرکت در ماه‌های ابتدایی سال با نرخ دولتی تأمین‌شده و همچنین هزینه‌های تولید نیز با ارز دولتی تأمین‌شده است؛ اما علی‌رغم تمام مساعدت‌های انجام‌گرفته از سوی دولت، این شرکت همچنان اصرار به افزایش قیمت‌ها و عرضه محصول با نرخ غیررسمی دلار و درنتیجه بالاترین نرخ دارد.

وی با اشاره به تغییر فرمول و صادرات با ال ام ای به‌اضافه 48دلار گفت: این در حالی است که شمش آلومینیوم را به صنعت داخلی بالای 250دلار عرضه می‌کنند. رقابت نیز برای حذف رانت ایجادشده آزاد شد و قیمت بورس به حدود 20هزار تومان در هر کیلو رسید، اما بداخلاقی‌ها در عدم عرضه و تشنه نگه‌داشتن بازار حتی به قیمت از بین رفتن واحدهای پایین‌دستی، اشتغال ایجادشده و توقف صادرات محصولات آلومینیومی همچنان ادامه دارد.

عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم با تأکید بر اینکه تداوم صحبت‌های تنش‌زا برای کسب سود بالاتر تنها به آشفتگی اوضاع دامن می‌زند گفت: افزایش قیمت‌ها به‌تنهایی معنا ندارد و باید نسبت به متعادل‌سازی و تطبیق قیمت فروش باقیمت صادرات اقدام کرد.

وی افزود: اصرار به خارج کردن عرضه از بورس دلیلی جز مخالفت با شفاف‌سازی ندارد. بنابراین عرضه‌ها باید به‌صورت مستمر در بورس انجام و به تقاضای واقعی پاسخ داده شود.

حقیقی در ادامه با اشاره به ممنوعیت صادرات مواد خام و کنترل قیمت‌ها در کشورهای دیگر گفت: حراج مواد اولیه که متعلق به عموم مردم است نوعی خیانت محسوب می‌شود و با اعمال سیاست‌های بازدارنده باید از صادرات مواد خام آن‌هم به قیمت پایین جلوگیری و نسبت به صادرات محصول باارزش افزوده بالاتر و افزایش سطح اشتغال اقدام کرد. در چنین شرایطی قیمت داخل قطعاً کنترل و عادلانه خواهد شد.

وی در رابطه با نحوه عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص توجه به تولید پایین‌دست صنایع آلومینیوم گفت: آنچه همواره انجام می‌شود پاسخگو نبودن دولت است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، دولت مکلف به همفکری و همراهی با تشکل‌ها در نظام تصمیم‌گیری است اما شخص وزیر که دقیقه‌ای وقت برای این سندیکا نگذاشته و عموم معاونان ذی‌ربط نیز عمدتاً نسبت به انعکاس نظرات سندیکا در تصمیمات اهتمام نمی‌ورزند.

وی همچنین با اشاره به غیر کارشناسی بودن بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت صمت گفت: یک دستورالعمل برای مس، آلومینیوم، فولاد و سرب و روی صادرشده که این 4 فلز به‌هیچ‌وجه در مواد اولیه، مقدار تولید، میزان مصرف و قیمت جهانی با یکدیگر مشابه نیستند و هرکدام نیاز به بررسی جداگانه با نگاه کارشناسی شده دارد.

 

تعداد بازدید : 1713

ثبت نظر

ارسال