Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 2 دقیقه

جنگ جهانی آلومینیوم خودروی ایرانی را گران کرد

جنگ جهانی آلومینیوم خودروی ایرانی را گران کرد

باشگاه آلومینیوم بازار: خودرو ماه‌هاست که آشفته است، درست از بعد گرانی نرخ ارز و کمبود مواد اولیه به دلیل کاهش واردات، افزایش قیمت ارز، مشکلات مبادله ارز با مبالغ بالا برای خرید قطعات منفصله و همچنین مشکلات قطعه سازان با افزایش هزینه‌ها و افزایش هزینه‌های سربار تولید را می‌توان مشکل عمده تولیدکنندگان نامید.

سه شنبه 23 مرداد 1397 ساعت 11:48

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از عصر اقتصاد، افزایش قیمت نهاده‌های تولید در صنعت خودرو، بر قیمت محصول تأثیر مستقیم داشته و باعث می‌شود تا هزینه‌های تمام‌شده محصول نهایی برای خودروساز بر اساس نوسان نرخ ارز و تأثیر مستقیم آن بر قیمت تأمین نهاده‌هایی مانند: آلومینیوم، فولاد، مس، آهن، چدن، لاستیک، و ...یا سایر هزینه‌های غیرمستقیم مانند بیمه شخص ثالث تعیین شود.

تمامی مواد اولیه‌ای که در ساخت یک خودرو نقش اصلی را ایفا می‌کنند با نرخ ارز رابطه مستقیم داشته و درصد کمی از آن‌ها کاملاً تولید داخل می‌باشند. این در حالی است که خودروسازان بدون اخذ مجوز از نهادهای ناظر اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمت تولیدات داخلی را ندارند.

آلومینیوم یکی از نهاده‌های اصلی در تولید خودرو است. اواخر سال گذشته پس‌ازآنکه دونالد ترامپ دستور بالا رفتن تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را امضا کرد، قیمت آلومینیوم در بازار داخلی آمریکا افزایش یافت.

بر همین اساس قیمت آلومینیوم برای شرکت‌هایی که از این عنصر به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند،‌ افزایش‌یافته است. هم‌اکنون اعمال تعرفه‌ها باعث شده که قیمت آلومینیوم در بازار داخلی آمریکا نسبت به بازار فلزات لندن افزایش داشته باشد.

این سونامی قیمت به ایران نیز کشیده شد. صنعتگران برای تهیه این فلز با افزایش قیمت روبرو شدند درپی اعتراض اتاق بازرگانی تهران و تشکل‌های بخش خصوصی، به‌ویژه بنگاه‌های پایین‌دستی مصرف‌کننده فولاد، به نحوه قیمت‌گذاری و عرضه این فلز اساسی، وزارت صنعت ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت فولاد را تا پایان خردادماه 97 اعلام کرد.

خرداد سال جاری، قبل از اعلام نرخ افزایش خودروهای زیر 50 میلیون تومانی توسط شورای رقابت بود که دبیر انجمن قطعه سازان بابیان اینکه دلیل اصلی افزایش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قیمت مواد اولیه است، گفت: صعود نرخ ارز تأثیر مستقیم چندانی بر هزینه تولید خودرو ندارد. زیرا بیشتر قطعات، داخلی بوده و بنابراین با ارزبری بالایی (در صنعت خودرو و قطعه) مواجه نیستیم. به گفته بیگلو، تأمین‌کنندگان داخلی مواد اولیه، قیمت‌های خود را به‌شدت بالابرده‌اند، به‌نحوی‌که مثلاً قیمت فولاد و مس بیش از ۳۰ درصد و قیمت آلومینیوم افزون بر ۵۰ درصد صعود کرده است.

عبدالله بابایی، کارشناس صنعت خودرو بابیان این مطلب از چالش گرانی مواد اولیه انتقاد کرد و گفت: یکی از علل گرانی‌های اخیر خودرو، افزایش قیمت نهاده‌های تولید در صنعت خودروسازی است.

وی افزود: گرانی آلومینیوم و سایر نهاده‌ها این بار نیز تأثیر زیادی بر قیمت خودرو تولید داخل گذاشته است.

بابایی تأکید کرد: قطعاً با توجه به نگاه دولت مبنی بر ارتقای صنعت خودرو و عرضه محصولات جدید، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های خاصی در زمینهٔ تحقیق و توسعه وجود دارد که خودروسازان باید از سود حاصل‌شده این کار را انجام دهند.

به گفته بابایی، به نظر می‌رسد دولت و مدیران تأثیرگذار این صنعت باید هرچه سریع‌تر جهت برون‌رفت خودروسازان از این وضعیت نابسامان اقدامی جدی انجام دهند، در غیر این صورت حرکت لوکوتیو صنایع قطعاً با مشکل مواجه شده و به‌زودی متوقف خواهد شد

وی در ادامه تصریح داشت: هرچند مدیران این صنعت با تدابیر خاص تاکنون توانسته‌اند بازار تولید و عرضه خودرو را سامان بخشی کنند.

  •  عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو چیست؟

با توجه به‌جایگاه خودرو در سبد دارایی‌های خانوار بحث منطقی بودن یا توجیه‌پذیر بودن قیمت خودرو مطرح می‌شود. سؤال اصلی این است که چه عواملی موجب افزایش قیمت خودرو شده است؟

افزایش قیمت خودرو منشأ تقاضا نیز داشته است. مهم‌ترین عامل، افزایش نرخ ارز است. بر اساس تجربیات تاریخی، در اقتصاد ایران همواره شوک‌های ارزی با افزایش قیمت بسیاری از کالاها، خصوصاً کالاهای سرمایه‌ای مانند خودرو و مسکن همراه بوده است.

طبیعتاً مصرف‌کنندگان انتظار دارند با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یابد. ازاین‌رو خرید خود را زودتر انجام می‌دهند تا با افزایش قیمت روبه‌رو نشوند.

این موضوع خود افزایش تقاضا و افزایش قیمت را نیز در پی دارد. از سوی دیگر، بخشی از تقاضا برای خودرو را نیز باید ناشی از تلاش برای کسب سود ریالی ناشی از افزایش قیمت ارز از طریق بازار خودرو دانست.

به این صورت که برخی به‌جای اینکه با خرید دلار و سفته‌بازی در بازار ارز از افزایش نرخ ارز سود ببرند، با خرید کالاهایی مانند خودرو با یک وقفه سود ناشی از افزایش نرخ ارز را در افزایش قیمت خودرو کسب می‌کنند.

 این موضوع سبب می‌شود در زمان‌هایی که انتظار افزایش نرخ ارز وجود دارد یا در هنگام افزایش نرخ ارز، بازار خودرو با یک وقفه چندماهه متأثر شده و تقاضای خودرو نیز افزایش یابد.

اما به‌طورکلی، ایجاد جو روانی ناشی از تحریم‌ها و سوءاستفاده واسطه گران، و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه‌ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعاً عده‌ای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. از سوی دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به‌ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.

  • تأثیرگذاری قیمت نهاده‌ها بر صنعت

باید دانست ساختار بیمار و ضربه‌پذیر اقتصاد کشور، این بار نیز خود را شکننده‌تر نشان داد و تمامی عوامل بیرونی و داخلی در کنار ضعف‌های ساختاری دست‌به‌دست هم داد تا قیمت خودرو به‌صورت افسارگسیخته بالا برود.

  • باید نگاه ویژه داشت

 نهاده‌های تولید خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای تولیدی دارد. این در حالی است که به گفته کارشناسان برای تثبیت قیمت‌ها و بازگشت آرامش به بازار تولید و عرضه خودرو، باید نگاه ویژه به تولید داشت چراکه اگر این روند افزایش قیمت بخواهد تأثیرات زیادی بر صنعت خودروی کشور داشته باشد نمی‌توان به‌راحتی جلوی افسارگسیختگی این روند افزایش قیمت‌ها را داشت.

 

تعداد بازدید : 1222

ثبت نظر

ارسال