Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 59 دقیقه

عرضه کم، عربستان را در شمار واردکنندگان نورد آلومینیوم قرار داده است

عرضه کم، عربستان را در شمار واردکنندگان نورد آلومینیوم قرار داده است

باشگاه آلومینیوم: در حال حاضر، به‌دلیل وجود ظرفیت عظیمی از نورد آلومینیوم، محصولات نورد آلومینیومی به مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌ها در عربستان بدل شده‌اند. گفتنی است که عمده تولید واحدهای نورد آلومینیومی این کشور را ورق تشکیل می‌دهد که بخش اعظمی از آن برای تولید قوطی‌ها به مصرف می‌رسد. هر چند که در سال گذشته از مصرف این محصولات در عربستان کاسته شد، ولی اختلاف فاحش بین میزان تقاضا و عرضه، سبب شد تا بازار همچنان محرک کافی برای افزایش تولید داشته باشد.

دوشنبه 25 تیر 1397 ساعت 13:53

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، هر چند که در سطح جهان، محصولات نورد، سهمی کمتر از یک‌سوم مصرف آلومینیوم را به‌خود اختصاص می‌دهند، اما در عربستان سعودی، به‌واسطه احداث ظرفیت‌های عظیم نورد، این محصولات به مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی در عربستان بدل شده‌اند. در حال حاضر، شرکت معادن عربستان خود دارای زیرمجموعه‌ای برای تولید ورق‌های آلومینیومی حاصل از نورد است که حدود 80 درصد تولیدات محصولات نورد آلومینیوم عربستان به این واحد اختصاص دارد. این واحد که فعالیت خود را از نیمه دوم سال 2014 آغاز کرد، قابلیت بازیافت سالانه 120 هزار تن قراضه قوطی‌های آلومینیومی را دارا است. علاوه بر این واحد، ظرفیت‌های کوچکی نیز در این کشور طی سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند که این امر سبب شده تا مقدار تولید محصولات نورد آلومینیومی در این کشور با نرخ بیشتری رشد کند. نمودار 1، مقدار تولید و مصرف محصولات نورد آلومینیومی در عربستان سعودی را بین سال‌های 2012 تا 2017 نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار نشان داده شده است، مقدار تولید این محصولات در عربستان از میزان کمتر از 15 هزار تن در سال 2012، به نزدیک 150 هزار تن در سال 2017 برسد.

همان‌طور که میزان مصرف در نمودار نشان داده شده، تقاضای انواع ورق و فویل آلومینیومی در این کشور که تا سال 2016 روندی افزایشی را طی کرد و در این سال به‌حدود 300 هزار تن رسید، تنها در سال 2017 از دوره مورد بررسی شاهد افت اندکی بود. وجود چنین سطحی از تقاضا در مقابل مقدار عرضه داخلی این کشور، از اصلی‌ترین عوامل سرمایه‌گذاری بالادستی‌های آلومینیوم عربستان برای ورود به حلقه تولید محصولات نورد آلومینیومی از زنجیره تأمین آلومینیوم بود. با توجه به اینکه بخش اعظمی از محصولات نورد آلومینیومی در عربستان به مصرف صنعت بسته‌بندی و تولید قوطی‌های آلومینیومی می‌رسد، افول در بازار تولید قوطی‌های آلومینیومی، در سال‌های اخیر سبب شد تا از میزان تقاضای محصولات نورد آلومینیومی در عربستان طی سال 2017 حدود 13 درصد کاسته شود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که تجارت قوطی‌های آلومینیومی را محدود کرد، شکل‌گیری داعش بود. گفتنی است که عراق یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی قوطی‌های آلومینیومی عربستان بود که با ظهور داعش و ناامنی در این کشور، بخشی از بازار صادراتی عربستان در مورد این محصول از دست رفت. میزان صادرات قوطی‌های آلومینیومی این کشور که در سال‌های ابتدایی از دوره مورد بررسی در حدود 50 هزار تن بود، در سال‌های 2016 و 2017 تا 39 هزار تن کاهش یافت.

 

تعداد بازدید : 1547

ثبت نظر

ارسال