Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 13 و 0 دقیقه

افزایش سرانه مصرف آلومینیوم عربستان با شتابی بیشتر از میانگین جهانی

افزایش سرانه مصرف آلومینیوم عربستان با شتابی بیشتر از میانگین جهانی

باشگاه آلومینیوم: صنعت آلومینیوم اولیه در عربستان، از قدمت کمتری نسبت به سایر رقبای منطقه برخوردار است. جدید بودن این صنعت باعث شده تا توسعه آن هنوز کمتر از حد لازم آن نسبت به تقاضا باشد؛ درنتیجه مقدار سرانه مصرف آلومینیوم این کشور در مقایسه با میانگین جهانی، مقداری بسیار پایین‌تری است. با این حال، مقدار رشد مصرف آلومینیوم در عربستان به‌ازای هر نفر طی سال‌های گذشته، بیشتر از میانگین جهانی برآورد شده است.

شنبه 23 تیر 1397 ساعت 12:2

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، توسعه صنعت آلومینیوم در عربستان سعودی، نسبت به سایر کشورهای مطرح این حوزه در منطقه خاورمیانه دیرتر آغاز شد. این در حالی است که این کشور،  ذخیره قطعی و احتمالی بوکسیت حدودا 290 میلیون تنی دارد که آن را در میان کشورهای خاورمیانه از لحاظ ذخایر معدنی آلومینیوم سرآمد کرده است. به‌طور کلی در خاورمیانه تنها 2 کشور ایران و عربستان سعودی، از ذخار بوکسیت بهره‌مند هستند که میزان ذخایر بوکسیت ایران کمتر از 20 میلیون تن برآورد شده است. هر چند که عربستان دارای ذخایر بوکسیت قابل توجهی است، اما عیار نسبتا پایین آلومینای آن، پالایش آن را تا حدی دشوار کرده و بهره‌وری پالایشگاه آلومینای این کشور، در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، تحت‌الشعاع این امر قرار گرفت و موفق به دست‌یابی به بهره‌وری قابل قبولی نشد. عیار آلومینا در بوکسیت کانسار معدن Al Ba’itha، بزرگ‌ترین معدن بوکسیت این کشور، به حدود 40 درصد می‌رسد که کمترین مقدار برای اقتصادی بودن پالایش بوکسیت برشمرده می‌شود.

صنعت تولید آلومینیوم اولیه در عربستان سعودی، با تأسیس شرکت آلومینیوم معادن به‌صورت انتفاعی با شرکت آلکوای ایالات متحده و شرکت دولتی معادن عربستان پایه‌ریزی شد. تولید آلومینیوم اولیه از آلومینا، برای اولین بار از سال 2013 در این کشور آغاز شد. به گزارش فلزات آنلاین، در حال حاضر، ظرفیت نصب شده برای تولید آلومینیوم اولیه در این کشور به حدود 740 هزار تن می‌رسد. در نمودار 1، مقدار مصرف و تولید آلومینیوم در عربستان سعودی طی 6 سال گذشته نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مقدار تولید آلومینیوم اولیه در این کشور در اولین سال بهره‌برداری (2013) از ظرفیت ذوب آلومینیوم، بالغ بر 187 هزار تن بود که این میزان در دومین سال بهره‌برداری به 665 هزار تن افزایش یافت. هر چند که همچنان مقدار بهره‌وری تولید آلومینیوم اولیه عربستان در این سال، کمتر از نُرم بسیاری از واحدهای ذوب مطرح جهان بود، اما شرکت آلومینیوم معادن موفق شد تا میزان بهره‌وری از ظرفیت خود را از سومین سال بهره‌برداری به بعد به مقدار قابل قبولی افزایش دهد؛ به‌طوری که براساس برآوردهای انجام شده، این شرکت در سال گذشته موفق به دست‌یابی به بهره‌برداری کامل از ظرفیت عملی خود شد.

 

با توسعه صنعت تولید آلومینیوم اولیه در عربستان سعودی، چرخ دیگری از زنجیره تأمین آلومینیوم در این کشور به گردش درآمد و سبب شد تا میزان مصرف شمش آلومینیوم در این کشور افزایش یابد. به گزارش فلزات آنلاین، تا پیش از آغاز فعالیت واحد ذوب شرکت آلومینیوم معادن در عربستان، عمده تولیدات شمش‌های آلومینیومی در این کشور برپایه شمش‌های ثانویه بنا شده بود؛ هر چند که بخش عمده‌ای از منابع ثانویه آلومینیومی این کشور، از جمله قراضه قوطی‌های آلومینیومی به اقصی نقاط جهان صادر می‌شد و بخش اندکی از آن در داخل به مصرف می‌رسید. در پی همین امر، میزان سرانه مصرف شمش آلومینیوم عربستان در مقایسه با میزان میانگین جهانی طی سال‌های ابتدایی از دوره مورد بررسی در سطح بسیار پایینی قرار داشت، اما با رشد و توسعه بخش‌های پایین‌دستی آلومینیوم در این کشور میزان سرانه مصرف آن شاهد رشد بیشتری در مقایسه با سرانه جهانی بود؛ به‌طوری که در هر سال، حدود 2 کیلوگرم به سرانه مصرف آلومینیوم عربستان سعودی اضافه شد که حدود 25 درصد بیشتر از میزان رشد در سطح جهان بود. نمودار 2، سرانه مصرف شمش آلومینیومی را در عربستان طی 6 سال گذشته با میانگین جهانی مقایسه می‌کند.

 

تعداد بازدید : 1165

ثبت نظر

ارسال