Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 16 و 59 دقیقه

چین بزرگ‌ترین واردکننده کریولیت جهان شناخته می‌شود

چین بزرگ‌ترین واردکننده کریولیت جهان شناخته می‌شود

باشگاه آلومینیوم: کریولیت یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در صنعت آلومینیوم اولیه به‌ شمار می‌رود. هر چند که این ماده، به‌ازای تولید هر تن آلومینیوم تنها حدود دو کیلوگرم مصرف می‌شود اما یکی از مواد اصلی است که استحصال آلومینیوم را به روشی اقتصادی و ارزان‌قیمت قابل اجرا کرده است.

سه شنبه 7 آبان 1398 ساعت 7:32

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، صنعت آلومینیوم طی سال‌های اخیر سالانه به‌ طور متوسط حدود 120 هزار تن کریولیت مصرف کرده است که این میزان حدود 63 درصد از کل بازار مصرف کریولیت را تشکیل می‌دهد. کریولیت یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در صنعت آلومینیوم اولیه به‌شمار می‌رود؛ هرچند که میزان مصرف این ماده، به‌ ازای تولید هر تن آلومینیوم تنها حدود دو کیلوگرم است اما باید اذعان کرد که این ماده، اصلی‌ترین ماده مورد استفاده در صنعت آلومینیوم به‌حساب می‌آید؛ چراکه بدون این ماده، امکان استحصال آلومینیوم به‌ طور اقتصادی امکان‌پذیر نبود. در اصل کریولیت که حلال آلومینا شناخته می‌شود، امکان تشکیل حمام یونی را ایجاد می‌کند تا با استفاده از فرآیند الکترولیز، آلومینا احیا شده و به آلومینیوم تبدیل شود.

با در نظر گرفتن میزان متوسط مصرف سالانه دو کیلوگرم به ازای تولید هر تن آلومینیوم اولیه، می‌توان میزان مصرف کریولیت توسط صنعت آلومینیوم را تخمین زد. بر این اساس، میزان مصرف کریولیت در صنعت آلومینیوم در سال 2014 حدود 109 هزار تن بود که با نرخ متوسط رشد سالانه 4.2 درصدی، در سال 2018 به حدود 129 هزار تن رسید. لازم به ذکر است که آمار درست و دقیقی مبنی بر اندازه کل بازار کریولیت جهانی در دست نیست، در حالی که برخی از تحلیل‌گران سهم 32 درصدی را برای صنعت آلومینیوم از مصرف کل کریولیت گزارش کرده‌اند، برخی دیگر رقم 63 درصد را عنوان می‌کنند. با در نظر گرفتن این دو رقم، می‌توان اذعان کرد که مشخصا صنعت آلومینیوم از بزرگ‌ترین صنایع مصرف‌کننده این محصول شناخته می‌شود. این در حالی است که آمار تجارت این محصول، تجارت سالانه حدود 120 هزار تن از کریولیت سنتز شده را نشان می‌دهد؛ به این ترتیب می‌توان گفت که سالانه بین یک‌چهارم تا نیمی از کریولیت جهان، بین کشورها تجارت می‌شود.

نمودار،  بزرگ‌ترین واردکنندگان کریولیت جهان را طی 5 سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، بیشترین سهم را در واردات این محصول بین سال‌های 2014 تا 2018، چین داشته است. مقدار سهم واردات این کشور از کل تجارت این محصول در سال 2018، حدود 33.8 درصد بود که نسبت به سال 2017، بالغ بر 7.3 واحد درصد افت داشت. گفتنی است که یکی از دلایل اصلی افت واردات چین در سال 2018، ناشی از جنگ تجاری آن با آمریکا بود؛ در چنین شرایطی، نه‌ تنها انقباض اقتصادی چین در بخش ساخت و تولید کاهش تقاضای کریولیت را به‌ همراه داشت، بلکه افت ارزش یوان نسبت به دلار سبب افت تمایل به خرید از تامین‌کنندگان خارجی شد و در نهایت از میزان واردات چین کاسته شد.

هند به‌ عنوان دیگر واردکننده بزرگ کریولیت، طی سال‌های مورد بررسی از میزان واردات خود کاست؛ حجم واردات کریولیت این کشور در سال 2014 حدود 38.8 هزار تن بود که این میزان با افت شدیدی، در سال 2018 به حدود 3.3 هزار تن رسید. انتظار می‌رود که افزایش عرضه داخلی و همچنین افزایش شاخص ارزش دلار (که سبب گران‌تر شدن قیمت محصولات وارداتی برای خریدارانی می‌شود که با ارزی غیر از دلار خرید می‌کنند) از اصلی‌ترین عوامل این روند نزولی باشد. آمریکا نیز با واردات سالانه حدود 8.5 هزار تن، سومین واردکننده بزرگ این محصول طی پنج سال گذشته شناخته می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1137

ثبت نظر

ارسال