Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 17 و 30 دقیقه

چشم‌انداز ۱۰ میلیارد دلاری واردات به ساخت داخل / ظرفیت تولید صنایع معدنی ۲۲ میلیارد دلاری

چشم‌انداز ۱۰ میلیارد دلاری واردات به ساخت داخل / ظرفیت تولید صنایع معدنی ۲۲ میلیارد دلاری

باشگاه آلومینیوم: وزیر صمت با اشاره به اینکه ظرفیت صنایع معدنی ایران ۲۲ میلیارد دلار است،‌ گفت: در بخش‌های مختلف مانند فولاد،‌ مس و آلومینیوم نیز ظرفیت‌های زیاد در کشور وجود دارد.

چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 20:58

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایسنا، رضا رحمانی دوشنبه 21 بهمن ماه در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند، با تاکید بر اینکه امضای این تفاهم‌نامه در واقع جلوه دیگری از سال رونق تولید را متجلی می‌سازد، اظهار کرد: امسال در حوزه وزارت صنعت، بر اساس برنامه‌ای که ابتدای سال تدوین شد و به تایید رئیس جمهوری رسید، بر پایه رونق تولید اقدام‌های مختلفی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه رونق تولید در وزارت صنعت شامل هفت محور است، گفت: نخستین اولویت، تعمیق ساخت داخل بود که ۱۰ برنامه را در بر می‌گیرد و از آن به عنوان نهضت ساخت داخل یاد می‌شود.

وزیر صمت با بیان اینکه لازم بود در گام نخست تولید موجود را حفظ کنیم، افزود: بر این اساس به جز دو حوزه تولید آلومینیوم و خودرو که میزان تولید آن‌ها کاهشی بوده، در سایر صنایع با افزایش تولید روبرو شدیم.

رحمانی با بیان اینکه امسال در سایر گروه‌ها با ۱۵ درصد افزایش تولید مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: لایه بعدی در رونق تولید احیای ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی است.

وی یادآور شد: در حوزه طرح‌های نیمه تمام نیز اقدامات خوبی انجام شده همچنین به رونق تولید و ساخت داخل نیز توجه شده است.

وزیر صمت با تاکید بر این‌که برای داخلی‌سازی ۲.۴ میلیارد دلار از اقلام معدنی که تا پیش از این وارد کشور می‌شد، برنامه‌ریزی شده است، گفت: آمارهای امسال نشان می‌دهد که در تولید لاستیک سنگین، از ۳۰ درصد توان داخلی به ۵۵ درصد رسیده‌ایم و اگر برنامه‌ریزی‌ها درست پیش برود بیش از نیاز داخل تولید خواهیم کرد.

عبور از از رقم داخلی‌سازی یک میلیارد دلاری

وزیر صمت عنوان کرد: در حوزه ساخت داخل از رقم داخلی‌سازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار عبور کردیم.

رحمانی با بیان اینکه ظرفیت صنایع معدنی ایران ۲۲ میلیارد دلار است،‌ گفت: در بخش‌های مختلف مانند فولاد،‌ مس و آلومینیوم نیز ظرفیت‌های زیاد در کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌که کشور سالانه ۵۰۰ میلیون دلار کک اسفنجی و الکترود وارد می‌کند، ‌اظهار داشت: اجرای تفاهم‌نامه امروز موجب می‌شود که در تولید کک به خودکفایی برسیم.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه پژوهشگاه صنعت نفت توانسته فناوری تولید کک اسفنجی و سوزنی را بومی‌سازی کند، تصریح کرد: اجرای این تفاهم‌نامه موجب می‌شود تا تولید داخل رونق گیرد.

بر اساس گزارشی از ایسنا، رحمانی خاطرنشان کرد: ساخت کک اسفنجی و سوزنی، واحدهای پایین‌دستی را فعال می‌کند و تاثیر خوبی در اقصاد ملی خواهد داشت. همچنین در صنایع راهبردی مانند فولاد و آلومینیوم گلوگاه این مسئله بود.

 

تعداد بازدید : 618

ثبت نظر

ارسال