Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 28 دقیقه

یک کارشناس و فعال صنعت آلومینیوم: واردات آلومینیوم با دلار نیمایی ارزان‌تر تمام می‌شود

یک کارشناس و فعال صنعت آلومینیوم: واردات آلومینیوم با دلار نیمایی ارزان‌تر تمام می‌شود

باشگاه آلومینیوم: «هیجانی‌تر» تعبیری است که جانشین مدیرعامل شرکت سیمکات و سرپرست کارخانه قزوین برای وضعیت بازار سال گذشته آلومینیوم نسبت به سال‌های پیش‌تر به کار ‌برد

چهارشنبه 21 فروردین 1398 ساعت 1:50

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از  فلزات آنلاین، «سید عزیز سیدی» که بر این باور است وضعیت بازار اواخر سال 97 در حالت رکود نبوده است، در گفتگویی از افزایش عرضه شمش آلومینیوم و وجود تقاضا به اندازه عرضه خبرداد به طوری‌که به تعبیر او هرگز عرضه‌های آلومینیوم در بورس روی زمین نماند.

حل مشکل واگذاری المهدی، وضعیت آلومینیوم را بهتر می‌کند

جانشین مدیرعامل شرکت سیمکات و سرپرست کارخانه قزوین با بیان اینکه اگر جریان واگذاری المهدی حل شود، وضعیت بهتر نیز خواهد شد، اظهارداشت: در صورت تحقق این مسئله، دیگر شمش آلومینیوم با قیمت‌های زیاد عرضه نمی‌شود زیرا تا پیش از عرضه المهدی، فقط ایرالکو عرضه‌کننده آلومینیوم بود و قیمت‌ها را نیز تعیین می‌کرد، اما با شروع عرضه المهدی، قیمت‌ها مقداری متعادل و بهتر شد.

سیدی با بیان اینکه اگر المهدی آلومینیوم را در بورس به صورت پیوسته عرضه کند در بازار تعیین کننده خواهد بود، گفت: با شروع عرضه المهدی، قیمت شمش آلومینیوم از 24هزار تومان به 21هزار تومان کاهش یافت، اما پیش از آن با قیمت 24 تا 26هزار تومان معامله می‌شد.

شمش آلومینیوم در بورس و بازار آزاد تفاوت قیمتی زیادی ندارد

وی در این راستا به وضعیت قیمت شمش آلومینیوم در بورس و بازار آزاد پرداخت و تصریح کرد: هرچند در بازار آزاد، شمش آلومینیوم مقداری گران‌تر عرضه می‌شود، اما تفاوت زیادی با بورس ندارد.

سیدی با بیان اینکه مجموعه چنین مسائلی تعیین کننده قیمت شمش آلومینیوم و بازار مصرف آن است، اذعان کرد: قیمت‌ها مقداری انحصاری شده بود که با شروع عرضه المهدی کمی این انحصار شکسته و در نتیجه قیمت‌ها و وضعیت بهتر شد و بازار هم با اختلاف جزئی 600 تومان گران‌تر، با بورس جلو رفت.

دلال‌ها قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کنند

همچنین جانشین مدیرعامل شرکت سیمکات و سرپرست کارخانه قزوین، با اظهار اینکه دلال‌ها بازار بورس را به دست گرفته‌اند، قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کنند و مانع خرید تولیدکننده واقعی می‌شوند، گفت: این افراد در حالی که نیازی به شمش آلومینیوم ندارند، از بورس خرید می‌کنند و در بازار آزاد می‌فروشند که این روند در اسفند کاملا مشهود بود.

وی دلیل مانور بیشتر دلال‌ها در اسفند را بدین ترتیب تشریح کرد: این افراد در اسفند ماه که خریدها هیجانی است و جو و پیش‌بینی‌های خاصی در بازار برای سرنوشت قیمت‌ها در سال آینده وجود دارد، اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند و انبارهای خود را خالی می‌کنند.

به گفته سیدی، آن‌ها دوباره در اسفند سال بعد که انبارهایشان پر خواهد شد، با چنین ترفندی شروع به فروش هرآنچه که دارند، می‌کنند.

قیمت شمش آلومینیوم در ایران نسبت به قیمت جهانی بیشتر است

وی در عین حال بر این باور است که همچنان عرضه شمش آلومینیوم کم است و نسبت به قیمت جهانی قیمت بیشتری دارد و گفت: با لحاظ قیمت جهانی 1782 دلار، شمش آلومینیوم ایران با دلار نیمایی کیلویی حدود 17هزار تومان و با قیمت آزاد نیز حدود 21هزار تومان باید عرضه شود اما شواهد گویای خلاف این مسئله است.

جانشین مدیرعامل شرکت سیمکات و سرپرست کارخانه قزوین با اشاره به شرایط موجود، بر این باور است که اگر خریداران شمش آلومینیوم، آلومینیوم را با دلار نیمایی وارد کنند، برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود.

سیدی با اشاره به اینکه شرکت سیمکات مشتریان خاص خود را دارد، اظهارداشت: به دلیل انحصاری و کم بودن عرضه آلومینیوم، شرایط قیمتی برای شرکت ما یا سایر تولیدکنندگان یکسان است؛ به این ترتیب که تولیدکننده به همان میزانی که شمش آلومینیوم را گران خریده‌ است، محصول خود را گران‌تر خواهد فروخت یعنی در هر حال تولیدکننده سود خود را دارد.

مصرف کننده نهایی متحمل فشارهای اصلی خواهد بود

وی در عین حال تاکید کرد: فشار اصلی به مصرف کننده نهایی وارد می‌شود و برای تولیدکننده هیچ مشکلی پیش نمی‌آید زیرا اگر شمش آلومینیوم را کیلویی 24هزار تومان خریده و تولید کند، مفتول آلومینیومی تولیدی خود را به قیمت 25هزار تومان می‌فروشد و اگر با قیمت 16هزار تومان آن را تهیه کند به قیمت 17هزار تومان خواهد فروخت.

سیدی در پاسخ به این سئوال که فشاری که به مصرف کننده نهایی وارد می‌شود، چه تاثیری بر کاهش تقاضای او و رکود بازار خواهد داشت، گفت: گاهی این اتفاق می‌افتد برای نمونه در دی و اواسط بهمن سال گذشته رکود بسیار بدی در بازار حاکم شده بود.

رقابتی شدن راهی برای رونق بازار مفتول آلومینیوم

به باور جانشین مدیرعامل شرکت سیمکات و سرپرست کارخانه قزوین، برای رونق یافتن بازار مفتول آلومینیوم باید بازار شمش آلومینیوم رقابتی شود. وی در این زمینه تصریح کرد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که شرکتی عرضه انحصاری شمش آلومینیوم را در اختیار داشته باشد و شرکتی دیگر بتواند در تناژ بسیار زیاد هر هفته شمش عرضه شده را خریداری کند.

سیدی با تشریح اینکه شرکتی که هر هفته در تناژ زیاد شمش‌های آلومینیوم عرضه شده را می‌خرد، قیمت را جابه‌جا می‌کند، تاکید کرد: باید جلوی اینگونه افراد و مسائل گرفته شده و ظرفیت‌ها در بورس مشخص شود که این مسئله درست شدنی نیست مگر اینکه المهدی میزان عرضه‌های خود را افرایش دهد تا بین المهدی و ایرالکو رقابت ایجاد شود.

واردات آلومینیوم به صورت موقت آزاد شود

وی با بیان اینکه ضمن این کار، می‌توان به صورت موقت واردات آلومینیوم را نیز آزاد کرد تا بتوان با قیمت کم نیز خرید کرد، ادامه داد: در واقع بدین ترتیب عرضه کننده نگران واردات شمش آلومینیوم توسط تولیدکنندگان می‌شود و در نتیجه قیمت شمش آلومینیوم را با قیمت واقعی محاسبه شده با دلار نیمایی یعنی 17هزار تومان تعیین می‌کند؛ بدین ترتیب دیگر به مصرف کننده نهایی نیز فشار وارد نمی‌شود و بازار نیز از رکود خارج خواهد شد.

سئوالی که این بین مطرح می‌شود این است که چطور می‌شود با وارداتی که ممنوع است، عرضه کننده داخلی را به کاهش قیمت و عرضه آن بر مبنای دلار نیمایی برانگیخت، که این فعال صنعت آلومینیوم پاسخ داد: چندین ماه المهدی به دلیل اختلافات سهامداران، شمش آلومینیوم را عرضه نمی‌کرد، اگر این شرکت اقدام به عرضه مداوم شمش آلومینیوم کند، مقداری وضعیت بازار بهتر خواهد شد و قیمت کاهش خواهد یافت.

صادرات آلومینیوم نکته دیگری است که موضوع بحث قرار گرفت. سیدی تاکید کرد: به دلیل قیمت بیشتر آلومینیوم ایران نسبت به بازار جهانی، امکان صادرات آن وجود ندارد، اما در زمینه مس شرایط متفاوت است؛ زیرا قیمت داخلی از قیمت جهانی ارزان‌تر است و صادرات آن ارزش اقتصادی دارد.

سود کم مفتول آلومینیوم دلیل بی تمایلی دلالان متفرقه برای ورود به آن

سئوال دیگری که مطرح می‌شود از این قرار است که آیا مصرف کنندگان می‌توانند مفتول مورد نیاز خود از بازار به صورت عمده تهیه کنند یا فقط امکان خرید مستقیم آن از تولیدکننده وجود دارد؟ پاسخی که سیدی به این سئوال داد، گویای این است که معمولا مفتول در بازار عرضه نمی‌شود و  امکان خرید آن از این محل وجود ندارد زیرا فعالان حوزه فلزات ترجیح می‌دهند به دلیل وجود معدن مس در ایران و حجم ظرفیت تولیدی بسیار زیاد آن به این بخش ورود یابند در نتیجه سودی که در مس وجود دارد، در آلومینیوم نیست و دلالان متفرقه بر عکس مس، به حوزه آلومینیوم وارد نمی‌شوند.

افزایش قیمت‌ها، افراد زیادی را به سمت خرید مفتول ناخالص سوق داده است

وی ادامه داد: به دلیل سود کم مفتول آلومینیوم، مصرف کنندگان مفتول مورد نیاز خود را مستقیم از تولیدکنندگان می‌خرند، اما بعضی شرکت‌ها به مقدار بسیار بیشتر از حد استاندارد از ضایعات آلومینیوم استفاده می‌کنند و این مسئله باعث کاهش کیفیت مفتول و در نتیجه کاهش کیفیت محصول نهایی می‌شود.

جانشین مدیرعامل شرکت سیمکات و سرپرست کارخانه قزوین، قراضه یا ضایعات آلومینیوم استفاده شده توسط برخی از تولیدکنندگان مفتول را بسیار بی‌کیفیت و دارای ناخالصی دانست و گفت: با استفاده از این ضایعات کهنه، آنقدر ناخالصی در شمش اصلی آلومینیوم اضافه می‌شود که کیفیت آن را بسیار کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها، خرید از شرکت‌هایی همچون سیمکات که از مواد خالص استفاده می‌کنند، کاهش داشته است زیرا درجه اهمیت کیفیت مفتول برای متقاضیان کم شده است و در پی خرید مفتول ارزان هستند.

سیدی با بیان اینکه تولیدکنندگانی که از ضایعات آلومینیوم استفاده می‌کنند خیلی زیاد شده‌اند، گفت: برخی از تولیدکنندگان 10 درصد و برخی‌ها با درصدهای بیشتری از ضایعات در شمش آلومینیوم استفاده می‌کنند.

مفتول‌های ناخالص ارزان‌تر هستند

این فعال صنعت آلومینیوم درباره قیمت‌گذاری مفتول‌های تولید شده از قراضه‌ها نیز اظهارداشت: قیمت این محصولات نسبت به قیمت مفتول خالص تفاوت ناچیزی در حدود یک تا دو هزار تومان دارد، اما کاهش دادن قیمت به همین مقدار ناچیز نیز برای تولیدکننده‌ای که از شمش آلومینیوم خالص استفاده می‌کند به دلیل متحمل شدن ضرر مقدور نیست.

البته سیدی با بیان اینکه خلوص مفتول تولیدی مشخص است، یادآور شد: اطلاعات خلوص محصول روی آن درج نمی‌شود و خریدار نیز با علم به داشتن ناخالصی، آن را می‌خرد و میزان خلوص برایش اهمیت ندارد زیرا فقط به دنبال مفتول ارزان‌تر است.

عرضه نشدن مفتول آلومینیوم در بورس، دلیل در امان ماندن از فعالیت دلالان

وی همچنین به مبحث اختلاف قیمتی شمش با مفتول آلومینیوم پرداخت و گفت: اختلاف قیمتی شمش با مفتول آلومینیوم بین 700 تا هزار تومان است و در واقع مفتول نیز از شمش تبعیت می‌کند، اما دلالی‌ها فقط در شمش آلومینیوم انجام می‌شود و معمولا در مفتول چنین چیزی وجود ندارد یا بسیار کم است.

این فعال صنعت آلومینیوم در عین حال تصریح کرد: دلالان به دلیل اینکه شمش آلومینیوم در بورس عرضه می‌شود، وارد این عرصه شده‌اند، اما چون مفتول آلومینیوم در بورس عرضه نمی‌شود چنین مباحثی در آن مطرح نیست. دلیل اصلی ورود دلالان به بورس کالا، قیمت کمتر محصول عرضه شده در آن نسبت به بازار آزاد است.

واسطه‌ها هنگام ارزانی، شمش بورس را خریده و زمان گرانی در بازار آزاد می‌فروشند

نکته دیگری که جای سئوال دارد این است که آیا مفتول‌سازان، شمش آلومینیوم مورد نیاز خود را از واسطه‌ها نیز تامین می‌کنند، که جانشین مدیرعامل شرکت سیمکات و سرپرست کارخانه قزوین پاسخ داد: تولیدکنندگان مفتول، معمولا شمش آلومینیوم مورد نیاز خود را از واسطه‌ها نمی‌خرند و از بورس تامین می‌کنند- هرچند که قیمت آلومینیوم در بورس نسبت به بازار جهانی بیشتر است- مگر آنکه بیشتر از سهمیه خود به مواد اولیه نیاز داشته باشد.

سیدی در تکمیل توضیح خود افزود: وقتی قیمت افزایش می‌یابد، واسطه‌ها شروع به خرید شمش آلومینیوم می‌کنند و بدین ترتیب موجب افزایش بیشتر قیمت می‌شوند؛ از سوی دیگر تولیدکننده به ناچار شمش مورد نیاز خود را علاوه بر بورس از بازار آزاد تامین می‌کند، اما بازار آزاد نیز آنهایی هستند که پیش از این در زمان ارزانی، شمش آلومینیوم را خریده‌اند و اکنون با قیمت بیشتر در بازار عرضه می‌کنند.

وی این را نیز یادآور شد: در حالت عادی هر فردی می‌تواند از بورس خرید کند به جز آنهایی که مجوز بورس ندارند یا تولیدشان بیشتر از سهمیه بورس است و به ناچار از بازار آزاد شمش تهیه می‌کنند.

 

تعداد بازدید : 1763

ثبت نظر

ارسال