Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 11 دقیقه

وفور پلاتین، سیلیکون، تیتانیوم و آلومینیوم در قمر زمین؛ ناسا به دنبال ربودن فلزات گرانبها از ماه است

وفور پلاتین، سیلیکون، تیتانیوم و آلومینیوم در قمر زمین؛ ناسا به دنبال ربودن فلزات گرانبها از ماه است

باشگاه آلومینیوم: "جیم برایدنستاین"(Jim Bridenstine) رئیس ناسا در گفتگو با "سی.ان.بی.سی" علاوه بر اعلام نام برخی عناصر ارزشمند در ماه اظهار کرد که بشر می‌تواند به کاوش در ماه فکر کند.

چهارشنبه 2 مرداد 1398 ساعت 21:12

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، ناسا می‌گوید ما قصد داریم در کاوش‌های اخیرمان منابع گرانقیمت مانند پلاتین را طی این قرن از ماه جمع‌آوری کنیم.

وی طی این مصاحبه گفت: ما در آینده قادر خواهیم بود تا همانند برخی میلیاردرها به ماه رفته و در آنجا پایگاه بسازیم. منظورم از میلیاردرها افرادی چون "جف بزوس"(Jeff Bezos) موسس شرکت آمازون و "ایلان ماسک"(Elon Musk) موسس شرکت اسپیس ایکس است.

علاوه بر گفته‌های رئیس ناسا، بزوس که مالک شرکت هوافضای بلواوریجین نیز است گفته بود اکتشافات فضایی احتمالا از سیاره زمین محافظت خواهد کرد. بزوس معتقد است که تغییرات آب و هوایی و جمعیت زیاد افراد سراسر جهان، سیاره زمین را در معرض خطر نابودی قرار داده و راه نجات زمین از نابودی این است که بتوانیم زندگی جدیدی را در سیارات دیگر آغاز کنیم. انتقال صنعت و کسب و کار به فضا می‌تواند به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند.

علاوه بر این موضوعی که رئیس ناسا در گفته‌هایش تاکید کرده حضور فلز پلاتین در فضا است. به گفته‌ وی صدها تن فلز پلاتین بر روی ماه وجود دارد که این فلز به دلیل آنکه در زمین نایاب است بسیار ارزشمند است.

به گفته دانشمندان علاوه بر پلاتین، "سیلیکون"(silicon)که در ساخت تراشه‌های کامپیوتر استفاده می‌شود نیز به فراوانی در ماه یافت می‌شود. همچنین تیتانیوم و آلومینیوم که برای ساخت ساختمان‌ها مورد استفاه قرار می‌گیرد نیز در آنجا فراوان است.

البته قابل ذکر است که ناسا ماموریت‌هایی را نیز برای ربودن این فلزات از ماه در نظر دارد. طی "برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا"(NIAC) آژانس فضایی خواهد توانست توسط ماهنوردهای رباتیک و فناوری‌های کاوشی ساختار ماه را به طور کامل بررسی کند.

ناسا همچنین اخیرا از واژه‌ای به نام "کاوش نوری"(optical mining) برای انفجار  سطح ماه با استفاده از لیزر و جمع آوری بقایای آن استفاده کرده است.

بنابر گزارش‌ها برنامه ناسا برای بازگشت به ماه موسوم به "آرتمیس"(Artemis) در حال پیشرفت است و گفته می‌شود کپسول "اوریون" برای سفر بدون سرنشین به ماه آماده شده است.

طبق اسناد منتشر شده در ماه مه، طی یک دهه ۳۷ ماموریت به دنبال این برنامه انجام خواهد شد که این ماموریت‌ها به ساختن پایگاه در ماه در  ۲۰۲۸ ختم خواهد شد.

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ میلادی با انجام مأموریتی تحت عنوان "آرتمیس" انسان‌ها را به ماه بازگرداند. در این راستا ۱۲ شرکت را انتخاب کرده تا به طراحی و ساخت ابزارهایی علمی برای مطالعه ماه بپردازند.

 

تعداد بازدید : 907

ثبت نظر

ارسال