Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 42 دقیقه

وعده هایی که به سراب تبدیل می‌شوند؛ وعده جدیددرمورد نفلین سینیت سراب/سالانه 350 هزار تن آلومینا وارد کشور می‌شود

وعده هایی که به سراب تبدیل می‌شوند؛ وعده جدیددرمورد نفلین سینیت سراب/سالانه 350 هزار تن آلومینا وارد کشور می‌شود

باشگاه آلومینیوم: استاندار آذربایجان‌شرقی از اولویت احداث نفلین سینیت خبر داد و گفت: با برگزاری مناقصه و پیداکردن سرمایه‌گذار هرچه سریع‌تر پروژه را آغاز خواهیم کردم.

جمعه 21 دی 1397 ساعت 10:31

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فارس از سراب، محمدپور استاندار آذربایجان شرقی ظهر امروز در بازدید از محل احداث کارخانه نفلین سینیت سراب اظهار کرد: احداث کارخانه تولید آلومینا با توجه به کاربرد وسیع این فلز در صنایع مختلف، از طرح‌های اولویت‌دار استان است.

وی با اشاره به نظر مثبت وزیر صمت به این پروژه اظهار کرد:کارهای مطالعاتی این طرح در سال ۶۵ انجام شده و تاکنون در آغاز احداث کارخانه غفلت شده است که تلاش خواهیم کرد تا با برگزاری مناقصه و پیداکردن سرمایه‌گذار هرچه سریع‌تر پروژه را آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: کارخانه تولید آلومینا از نفلین‌سینیت ظرفیت اشتغال‌زایی بالای 10 هزار نفر را دارد.

پورمحمدی با اشاره به وضع تحریم‌ها علیه کشورمان، گفت: سالانه 350 هزار تن آلومینا وارد کشور می‌شود که مشمول تحریم است و از این رو تولید آن در داخل کشور بسیار ضروری است.
استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با تأکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان، به پروژه خط‌آهن بستان‌آباد - سراب اشاره کرد و تصریح کرد: این پروژه در مرحله تعیین پیمانکار قرار دارد و به جد پیگیر آن هستیم.

پورمحمدی اظهار داشت: مطالعات راه‌آهن بستان‌آباد- سراب- اردبیل به اتمام رسیده و امیدواریم با مشخص شدن پیمانکار احداث آن به‌زودی آغاز شود.

درخواست ۲۰۳ نماینده 

یوسف داوودی، نماینده سراب نیز در این بازدید گفت: اخیرا ۲۰۳ نفر از نمایندگان مجلس خواستار آغاز احداث کارخانه نفلین سینیت شدند و انتظار می‌رود این طرح وارد فاز اجرا شود.
ایرج ثقفی، مدیر طرح نیز از مهیا شدن زیرساخت‌های طرح اعم از آب و گاز و برق خبرداد و عدم تامین اعتبار و ناتوانی پیمانکار سابق را عامل تاخیر در اجرایی شدن طرح عنوان کرد.

گزارش فارس حاکی است، در سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری که همزمان با مجلس چهارم بود به‌وجود کانسارهای طبیعی ماده معدنی نفلین در اطراف سراب و کلیبر اشاره کرد و از اهتمام دولتش به استخراج از این ماده معدنی در جهت تولید پودر آلومینا سخن گفت.

بررسی‌های بسیاری فعالان معدنی حاکی از آن است که در منطقه سراب آذربایجان ذخایر زیادی از نفلین سینیت وجود دارد که می‌تواند نیاز کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی ایران را برطرف کند، در این زمینه پروژه نفلین سینیت سراب کلید خورد.

این پروژه یکی از پروژه‌های ملی است که 14 سال پیش توسط اسحاق جهانگیری وزیر دولت اصلاحات کلنگ‌زنی شده اما تاکنون برخلاف پیگیری‌های مکرر دارای هیچ‌گونه پیشرفتی نیست.

مردم سراب  27 شهریورماه سال 1382 را که یک روز به یادماندنی و تاریخی بود هرگز فراموش نمی‌کنند، روزی که مردم سراب شاهد جوانه‌زدن امیدهای بی‌شمار خود در تحقق توسعه فراگیر منطقه و رونق تولید و اقتصاد منطقه و به تبع آن خداحافظی با بیکاری بودند.

در آن روز اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس جمهور در سمت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات کلنگ‌ احداث بزرگترین مجتمع صنعتی شمال‌غرب کشور با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین را بر زمین کوبید.

کلنگی که از همان روز همچنان بر زمین ماند و اینک با گذشت 14 سال همچنان در سایه بی‌توجهی مسوولان دولت تدبیر و امید بر جای مانده و کلید تدبیر روحانی همچنان از گشودن قفل این پروژه عاجز است.

 

تعداد بازدید : 648

ثبت نظر

ارسال