Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 12 و 34 دقیقه

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب:

هدف «سالکو» بازارهای جهانی است

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب خود را به عرضه داخلی متعهد می‌داند

هدف «سالکو» بازارهای جهانی است

باشگاه آلومینیوم: علی عبداله‌نژاد، مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در گفتگویی عنوان کرد: درحال‌حاضر ظرفیت راه‌اندازی‌شده کارخانه افزون بر ۷۰ هزار تن است.

چهارشنبه 8 مرداد 1399 ساعت 14:46

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای ‌اقتصاد، عبدالله‌نژاد با اشاره به این موضوع که محصولات تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب از درجه خلوص بالایی برخوردار است و درصد ناخالصی‌هایی همچون سیلیس و آهن در آن بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: در این مجتمع علاوه بر امکان تولید شمش، امکان تولید اسلب و بیلت نیز وجود دارد.

خلوص بالای محصولات آلومینیوم جنوب

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب افزود: فناوری احیای آلومینیوم از آلومینا در این مجتمع، فناوری۴۳۰ کیلوآمپر است که از آخرین فناوری‌های احیای آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌رود. در این فناوری با توجه به بالابودن شدت جریان و همگن‌بودن میدان مغناطیسی در سلول احیا، این سلول‌ها شرایط پایدارتری را نسبت به فناوری‌های با سطح آمپر پایین‌تر تجربه می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی این مجتمع به دریاهای آزاد، در منطقه ویژه پارسیان اسکله اختصاصی برای ورود مواد اولیه و صادرات محصول پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی آلومینیوم عرضه‌شده در بورس توسط این مجتمع، درجه خلوص بالای آن است وی . همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به نقاط قوت این مجتمع که پیش‌تر به آنها اشاره شد، درجه خلوص محصول عرضه شده در بورس، حداقل درجه خلوص محصولات تولیدی این مجتمع است و در آینده محصولات باکیفیت بالاتر در بورس عرضه خواهد شد.

عبداله‌نژاد با اشاره به این موضوع که ظرفیت مجتمع آلومینیوم جنوب قادر است با ۲۵۸ سلول احیای خود سالانه ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم تولیدی خود را به بازار عرضه کند، افزود: در گام نخست 1700 تن شمش این مجتمع در بورس عرضه شده و هدف این مجتمع کمک به رفع نیاز داخلی با عرضه مستمر در بورس کالا است. هرچند این مجتمع تهاتر محصولات خود را با مواد اولیه موردنیاز در برنامه کاری قرار داده است. وی افزود: با توجه به کشش بازارهای بین‌المللی روی محصولات این مجتمع به‌دلیل کیفیت بالای آن، برنامه‌ریزی مناسبی روی صادرات انجام شده است.

آلومینیوم جنوب؛ "قیمت‌گذاری"، "توزیع داخلی یا صادرات"

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه‌ی قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم چگونه است، گفت: آلومینیوم فلزی است که در بورس‌های معتبر جهانی مانند بورس فلزات لندن ارزش‌گذاری و فروخته می‌شود و قیمت عرضه آلومینیوم در بورس کالا نیز متناسب با قیمت آن در بورس لندن و نیز قیمت دلار است و تا زمانی‌که تناسب بین عرضه و تقاضا در بورس کالا وجود داشته باشد، این قیمت متوازن با قیمت این فلز در بورس‌های جهانی دراختیار مشتریان داخلی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به بازار آلومینیوم، صنایع پایین‌دستی دیگر با مشکلی برای تأمین مواد اولیه خود روبه‌رو نیستند، گفت: تکمیل و راه‌اندازی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب موجب خواهد شد در عمل ظرفیت داخل کشور به دو برابر افزایش یابد که باعث می‌شود عرضه آلومینیوم در بازار داخل جهت رونق صنایع پایین‌دستی افزایش پیدا کند و قیمت مواداولیه برای این صنایع به تعادل برسد.

عبداله‌نژاد ادامه داد: مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب استراتژی خود را بر صادرات محصولات در کنار عرضه داخلی قرار داده و خود را متعهد می‌داند در راستای رفع نیاز صنایع پایین‌دستی و دستیابی به بازارهای جهانی تلاشی همه‌جانبه داشته باشد. همچنین با توجه به پیش‌بینی انجام‌شده برای این مجتمع جهت رسیدن به ظرفیت یک میلیون تن در فازهای بعدی که درحال برنامه‌ریزی برای شروع آن هستیم، بدون شک سهم صادرات در محصولات این شرکت، در آینده بیشتر خواهد بود.

تهیه مواد اولیه صنایع مجتمع آلومینیوم جنوب

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در پاسخ به این پرسش که برای تهیه مواد اولیه این مجتمع چه برنامه‌‌ای دارید، گفت: با توجه به نقش مهم آلومینا به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تولید آلومینیوم، برنامه‌ریزی برای اجرای یک کارخانه تولید آلومینا توسط سالکو با حمایت سهامداران شرکت آغاز شده و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر فعالیت‌های مهندسی مربوطه را آغاز کنیم. وی درمورد نوع همکاری با صنایع پایین‌دستی آلومینیوم افزود: این شرکت آمادگی دارد جهت سرمایه‌گذاران در صنایع پایین‌دستی در منطقه برای تأمین مواد اولیه موردنیاز همکاری‌های بلندمدت داشته باشد.

لازم به یادآوری است که برای اجرای طرح مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی، معادل ۲/۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده است.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ایجاد شده است.

تعداد بازدید : 1093

ثبت نظر

ارسال