Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 10 و 5 دقیقه

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران مطرح کرد:

نیاز کشور به ۷۲۰ هزار تن پودر آلومینا/ اهمیت تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم

نیاز کشور به ۷۲۰ هزار تن پودر آلومینا/ اهمیت تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: بی‌شک مهم‌ترین نیاز صنعت آلومینیوم‌سازی در کشور وجود مواداولیه است و پایه آن در این صنعت آلومینا است. با توجه به راه‌اندازی کارخانه‌ آلومینیوم‌سازی جنوب(سالکو) ضرورت دارد تا با بهره‌گیری از ظرفیت کشور این نیاز تامین شود. در این رابطه ابوالفضل رضایی دبیر سندیکای صنایع آلومینوم ایران می‌گوید: کشور به ۷۲۰ هزار تن آلومینا نیاز دارد.

یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 22:45

به گزارش  باشگاه آلومینیوم به نقل از گسترش‌نیوزابوالفضل رضایی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ارتباط با میزان تولید آلومینای کشور گفت: شرکت آلومینای جاجرم سالانه ۲۵۰ هزار تن آلومینا تولید می‌کند.شرکت‌هایی مانند آلومینیوم المهدی و شرکت ایرالکو، هر کدام ۱۸۰ هزار تن آلومینیوم در سال تولید می‌کنند که این رقم جمعا ۳۶۰ هزار تن است. برای این مقدار آلومینیوم به ۷۲۰ هزار تن آلومینا نیاز است.

وی در ادامه اظهارکرد: با وارد شدن کارخانه آلومینیوم جنوب به مدار تولید با ظرفیت اولیه ۱۰۰ هزار تن و در ظرفیت کامل ۳۳۰ هزار تنی که تا اواسط سال آینده به آن خواهد رسید. لازم به ذکر است که این شرکت به ۶۶۰ هزار تن آلومینا نیاز خواهد داشت. در مجموع با ظرفیت کنونی و ظرفیت کامل کارخانه آلومینیوم جنوب به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن آلومینا نیاز خواهیم داشت.

رضایی همچنین به راه‌اندازی یک واحد ریخته‌گری آلومینیوم با ظرفیت ۴۰ هزار تن علاوه بر تولید آلومینا در جاجرم اشاره کرد و افزود: با ایجاد آن نیز به ۷۰ هزار تن پودر آلومینا نیاز داریم. در مجموع واحدهای آلومینیومی در حال فعالیت و دیگر واحدهای در حال ساخت جمعا به رقم سالانه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تنی آلومینا نیاز خواهیم داشت.

نیاز ایران به ۷۲۰ هزار تن پودر آلومینا

 دبیر سندیکای آلومینیوم ظرفیت نیاز حال حاضر کشور به آلومینا را در شرایط فعلی ۷۲۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: تنها درحال‌حاضر شرکت آلومینای جاجرم با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال آلومینا تولید می‌کند که آن هم با مشکلاتی مواجه است. از جمله این مشکلات می‌توان به معدن تاش در سمنان اشاره کرد که هم‌اکنون به دلایل زیست محیطی فعلا بهره‌برداری از آن متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه ماده مورد نیاز برای تولید آلومینا بوکسیت است گفت: معادن بوکسیت ما محدود است و با توجه به حساسیت و استراتژیک بودن صنعت فلز آلومینیوم، نیاز داریم تا در صنایع مادر برای تولید آلومینا و مواد اولیه برنامه‌ریزی درست و اصولی انجام شود و همچنین سرمایه‌گذاری صورت پذیرد.

تولید آلومینیوم از نفلین‌سینیت تا چهار سال دیگر

رضایی در پاسخ به این سوال که اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت در سراب آذربایجان‌شرقی چقدر به تولید آلومینای مورد نیاز کشور کمک خواهد کرد افزود: با توجه به احداث این کارخانه و فرآیند حداقل چهار ساله آن برای قرار گرفتن در مدار تولید، ما نیازمند آن هستیم که خلا کمبود آلومینا را درحال‌حاضر جبران کنیم. همچنین با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشورمان صورت گرفته و نیازی که به آلومینا داریم این کار توسط شرکت‌های آلومینیوم المهدی، ایرالکو و ایمیدرو با تدابیری انجام می‌شود اما در بلند مدت نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. وی اظهار کرد: برای تامین کسری آلومینا از کشورهای دیگر با مشکلاتی از جمله نقل و انتقالات پول و کارمزدها در قیمت‌های جهانی مواجه هستیم که هزینه را برای ما بالا می‌برد.

اهمیت فوق‌العاده شمش آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی

وی در ادامه به تامین آلومینا از طریق واردات نیز اشاره کرد و افزود: درحال‌حاضر ما برای نیاز داخلی از دو کشور آسیایی پودر آلومینا وارد می‌کنیم و این نوع واردات غالبا به صورت تهاتری است و در قبال آن ناچاریم تا شمش آلومینیوم اولیه را صادر کنیم.

دبیر سندیکای آلومینیوم با ابراز ناخرسندی از این اقدام گفت: شمشی که باید در صنایع پایین دستی ما مورد استفاده قرار بگیرد و به عنوان کالای ثانویه و نهایی با ارزش افزوده عرضه شود متاسفانه برای تامین پودر آلومینا، کریولیت یا مواد اولیه صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام صرفه اقتصادی ندارد افزود: ۲۰ درصد از هزینه تولیدات آلومینیومی ما در صرف منابع انرژی برقی می‌شود که دولت برای آن یارانه در نظر گرفته است و ما شمش آلومینیوم را به قیمتی پایین‌تر از پریمیوم‌های جهانی با میانگین ۱۷ تا ۴۰دلار به فروش می‌رسانیم و این در حالی است که میانگین قیمت‌های جهانی آن ۹۵ تا ۱۰۰دلاراست.

اهمیت تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم

وی در ادامه عنوان کرد: هم اکنون شرکت‌های بزرگی در دنیا به دنبال تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم هستند و برای تولید آلومینا سرمایه‌گزاری می‌کنند. برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های ایجاد ارزش افزوده از بوکسیت به آلومینا و از آلومینا به شمش آلومینیوم قابل توجه است.

رضایی به کاهش عیار بوکسیت در شرکت آلومینای جاجرم اشاره کرد و گفت: عیار بوکسیت ما در شرکت آلومینای جاجرم با کاهش مواجه شده و مقداری روی سطح تولیدات آلومینا اثر گذاشته اما مدیران شرکت آلومینای جاجرم سعی بهر‌ه‌گیری از تمام ظرفیت و توان‌های این مجموعه دارند تا شرکت را در حداکثر ظرفیت تولید نگه دارند.

چشم‌انداز تولید آلومینیوم در افق ۱۴۰۴

وی درباره برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته برای تولید آلومینیوم در افق ۱۴۰۴ گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ تولید سالانه 1.5 میلیون‌تن است. اما الان با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در آلومینویم جنوب ( سالکو) و آلومینای جاجرم شده اگر تمامی شرکت‌ها با تمام ظرفیت‌های خودشان وارد تولید شوند ما به ظرفیتی با میانگین ۷۵۰ هزار تن خواهیم رسید. و قطعا با چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ فاصله محسوسی خواهیم داشت. وی راه‌حل برون‌رفت از این مشکل را سرمایه‌گذاری بر روی مواد اولیه و قطع وابستگی عنوان کرد.

 

تعداد بازدید : 1626

ثبت نظر

ارسال