Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 8 و 17 دقیقه

نوسان قیمت ارز ریشه صنعت را بریده است

پای صحبت مهندس ایزدی، مدیر فروش شرکت نوین گداز امین

نوسان قیمت ارز ریشه صنعت را بریده است

باشگاه آلومینیوم: مدیر فروش شرکت نوین گداز امین مشکل سوء مدیریت در صنایع آلومینیوم را همگام با نوسانات قیمت ارز، تحریم‌ها و بی‌تدبیری مسئولان، عامل فشار بر این صنایع می‌داند.

چهارشنبه 28 آبان 1399 ساعت 16:12

هادی ایزدی، مدیر فروش شرکت نوین گداز امین، تولیدکننده آلیاژهای آلومینیوم و زاماک در گفت‌و‌گو با باشگاه آلومینیوم، نکاتی را درخصوص شرایط این روزهای این صنعت مطرح کرد که در ادامه می‌خوانیم:

  • نوسانات ارزی در بازار چه تأثیری برروی صنعت شما داشته است؟

متأسفانه با افزایش قیمت ارز طی ماه‌های اخیر، بیشتر شرکت‌ها ازجمله شرکت ما قدرت خریدمان را از دست داده‌ایم و توان خرید کمتری داریم. ما بالاجبار مواد اولیه موردنیاز خود را با ارز بالا خریداری کردیم. طی چند هفته اخیر، با کاهش قیمت ارز، بازهم متضرر شدیم چراکه مواد اولیه را گران خریداری کردیم که منجر به تولید آلیاژ گران‌تر شده درحالی‌که قیمت در بازار کاهش پیدا کرده است.

نوسان قیمت ارز، ریشه صنعت را بریده و متأسفانه چند روزی است که بازار را قفل کرده است.

واقعاً ما سردرگم هستیم و نمی‌دانیم که باید چه کنیم! از یک‌سو مشکل تأمین مواد اولیه را داریم و از سوی دیگر، با توجه به قیمت‌های بالا، مشکل فروش داریم.

آرزو داریم هرچه زودتر قیمت ارز به ثبات برسد تا تکلیف ما هم روشن شود.

  • تحریم‌ها چه تأثیری برروی صادرات و واردات شما داشته است؟

درحال‌حاضر ما صادرات نداریم. تحریم‌ها صادرات را مسدود کرده و به‌شدت برروی واردات تأثیرگذار بوده است. مواد اولیه نظیر سیلیس و منیزیم جهت تولید آلیاژ و زاماک را از چین و با مشکلات بسیار وارد می‌کردیم که با توجه به بحث ارزی، قیمت این مواد اولیه هم به‌شدت افزایش داشته است.

عدم امکان تأمین مواد اولیه و افزایش قیمت ارز، که هردو با توجه به تحریم‌ها به‌جود آمده‌اند، صنعت آلومینیوم را بسیار تحت‌تأثیر قرار داده‌اند.

  • چشم‌انداز شما از صنعت آلومینیوم ایران و درکل رشد این صنعت چیست؟

واقعیت اینست که اصلاً برآوردی ندارم. درحال‌حاضر در یک روز، سه نوسان قیمت داریم و نمی‌دانیم چه کنیم. با این حساب مگر می‌توان چشم‌اندازی از صنعت داشت؟!

چشم‌انداز را باید به زمان تثبیت ارز و همچنین برداشته‌شدن تحریم‌ها موکول کنیم. در‌صورت رفع این‌دو مشکل، می‌توان برآوردی از رشد این صنعت داشت.

  • به‌نظر شما بزرگترین چالش و یا مشکل کنونی صنعت آلومینیوم چیست؟

یکی از مشکلاتی که ما هم با آن دست به گریبان هستیم، جذب و یا نگهداری نیروست.

ما یک سقف دستمزد داریم که متأسفانه با توجه به تورم، بسیار پایین است. با توجه به دستمزدی که می‌توانیم پرداخت کنیم، امکان جذب نیرو نداریم. درواقع هیچ کارگری با حقوق پرداختی ما ماندگار نیست و لذا نگهداری نیرو هم مشکل دیگر ماست. لذا با توجه به این مشکلات نرخ بیکاری هم در این صنعت رو به افزایش است.

ازطرفی مدتی است که با رکود و ضرر مواجه نیستیم که بسیاری فکر می‌کنند ناشی از تحریم‌هاست. البته درست است که تحریم‌ها به‌تنهایی موجب نابودی صنعت شده و نمی‌توان تأثیر سوء آن‌را نادیده گرفت اما سوء مدیریت در بخش‌های صنعتی مشکلات ما را دوچندان کرده است.

به‌نظر من 50-40 درصد از مشکلات امروز ناشی از تحریم است اما باقی مسائل به‌دلیل سوء‌مدیریت است. متأسفانه بحث عدم مدیریت درست موجب شده که بیش از این‌ها متضرر شویم.

استفاده از برنامه‌های کارآمد و مدبرانه می‌توانست در شرایط بحرانی کنونی ما را نجات دهد و به نوعی تحریم‌ها را تعدیل کند اما متأسفانه از این گزینه بهره‌مند نبودیم و تحریم‌ها با شدت بالاتری صنایع، را تحت‌فشار قرار دادند.

تعداد بازدید : 1785

ثبت نظر

ارسال