Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 25 دقیقه

معامله 1500 تنی آلومینیوم در یک هفته

معامله 1500 تنی آلومینیوم در یک هفته

باشگاه آلومینیوم: پس از برداشتن سقف رقابت برای عرضه محصولات مختلف فلزی، چندین معامله آلومینیوم انجام شد، اما قیمت پایه همان 4200 تومان در نظر گرفته شده بود. با این حال در اواسط مهر ماه با بررسی‌های صورت گرفته تصمیم بر آن شد که پایه عرضه آلومینیوم، ارز نیمایی قرار گیرد که در هفته گذشته دو عرضه با دستورالعمل کنونی صورت گرفته و معاملاتی نیز انجام شد.

یکشنبه 29 مهر 1397 ساعت 6:47

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، بر خلاف دیگر فلزات اساسی، وضعیت آلومینیوم در بازارهای جهانی نسبتا مناسب است، زیرا دیگر فلزات دچار افت‌های قیمتی بعضاً بسیار شدید شدند. در حالی که در مورد آلومینیوم این اتفاق نیفتاد و تغییرات قیمتی این فلز در برابر دیگر فلزات ناچیز بود. با این وجود برخلاف رویه دنیا، بازارهای فلزی و به‌ویژه آلومینیوم، وضعیت نسبتا متفاوتی را طی می‌کنند. تغییرات پیاپی دستورالعمل‌ها نه‌تنها صنایع تولیدکننده و مصرف‌کننده، بلکه خود مسئولان را هم سردرگم کرده است. این تغییرات پیاپی تنها موجب تأخیر در عرضه و تخریب تولیدکنندگان خواهد شد.

در هفته گذشته 2 آلومینیوم توسط آلومینیوم‌سازان در بورس کالا انجام شد که هر 2 شرکت تولیدکننده ایرالکو و المهدی-هرمز جنوب در آن حضور داشتند. نمودار حکایت از آن دارد که شرکت آلومینیوم هرمز جنوب یک هزار تن آلومینیوم با گرید 99.75 در بورس کالا با قیمت پایه 18 هزار 960 تومان برای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه کرد که با تقاضای 2 هزار و 700 تنی مواجه شد. با رقابت صورت گرفته میان خریداران، تمامی یک هزار تن عرضه با میانگین قیمت 224 هزار و 516 ریال برای هر کیلوگرم معامله شد. علاوه بر این، قرار بود که یک هزار و 500 تن شمش آلومینیوم ایرالکو با گرید 99.8 با قیمت پایه 20 هزار و 532 تومان برای هر کیلوگرم عرضه شود اما این میزان به 500 تن تقلیل یافت و در نهایت یک هزار تن تقاضا وارد شد. بدین ترتیب با رقابت صورت گرفته میان متقاضیان، همه 500 تن شمش عرضه شده با میانگین قیمت 22 هزار و 220 تومان برای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

هر چند که عرضه همین مقدار شمش آلومینیوم در بورس کالا خود جای شکر دارد(!) اما به واقع این تولیدکنندگان و خریداران هستند که باید بدون دخالت، دستورالعمل، بخشنامه و... برای معاملات به توافق نهایی برسند. این دخالت‌ها به‌حدی هستند که باعث سردرگمی فعالان بازار و اهالی صنعت شده است. در این میان جای معاملات بیلت خالی است که از ابتدای سال تا کنون به میزان کمی عرضه شده است و به نگرانی‌های مصرف‌کنندگان دامن زده است. ضمن اینکه شمش آلیاژی آلومینیوم، غایب بزرگ سال جاری در عرضه‌ها و معاملات آلومینیوم است. از این رو تا زمانی که دستورالعمل‌ها سامان نگیرند و تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت با تولیدکنندگان مشخص نشود، بازارها نیز سامان نخواهند یافت.

تعداد بازدید : 900

ثبت نظر

ارسال