Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 9 دقیقه

مسئله آلایندگی واحد آندسازی ایرالکو به اثبات رسیده است

شرکت ایرالکو از سال ۹۰ عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده است

مسئله آلایندگی واحد آندسازی ایرالکو به اثبات رسیده است

باشگاه آلومینیوم: مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه مسأله آلایندگی واحد آندسازی ایرالکو به اثبات رسیده است، گفت: شرکت ایرالکو از سال ۹۰ عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده است.

یکشنبه 20 مهر 1399 ساعت 8:6

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از ماین‌نیوز، رضا میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پرونده آلایندگی شرکت ایرالکو یکی از بزرگترین پرونده‌های زیست‌محیطی است که از سال 90 این پرونده باز بوده است. این پرونده در 14شعبه دادگستری تهران و شعب اراک باز است و در سال 92 دادگاه به نفع شرکت ایرالکو مبنی بر عدم آلایندگی و عدم قانونی‌بودن مصوبه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک رأی صادر کرد و امسال پیگیری‌های متعدد دستگاه قضا و اداره محیط زیست باعث شد که شعبه دو تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رأی صادره مذکور را نقض کند و با نقض رأی صادره، مسأله آلایندگی واحد آندسازی به اثبات رسیده است.

میرزائی افزود: شرکت ایرالکو از سال 90 عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده درصورتی‌که صنایع و شرکت‌های دارای آلایندگی باید یک درصد از فروش خود را طبق قانون به حساب شهرداری و دهیاری‌ها واریز کنند و طی 9 سال اخیر این مهم از سوی این شرکت تحقق پیدا نکرده و امسال طبق تصمیم مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 99 لحاظ شده که 35 درصد از یک درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست واریز شود تا همین مبالغ صرف رفع مشکل آلایندگی صنایع شود.

کارخانه قدیم آلومینیوم‌سازی اراک از صنایع آلاینده اعلام شد

سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی همچنین اعلام کرد: بر اساس نتایج سنجش معتبر مراجع علمی کشور دو کارگاه احیا و پخت آند کارخانه قدیم آلومینیوم ایران در اراک از واحدهای با آلایندگی شدید شناخته شد.

به‌گزارش ایرنا به‌نقل از روابط عمومی محیط زیست استان مرکزی، امیر انصاری افزود: درپی مطرح‌شدن پرونده زیست‌محیطی شرکت آلومینیوم‌سازی اراک (ایرالکو) در دیوان عدالت اداری و اعتراض واقع‌شده به نتایج اندازه‌گیری از آلاینده‌های این شرکت، محیط زیست استان مرکزی با دعوت از تیم کارشناسی مرکز تحقیقات استان تهران به‌صورت تخصصی و علمی در 26 شهریورماه جاری کیفیت آلاینده‌های ایرالکو را سنجش کرد. وی توضیح داد: تیم کارشناسی مذکور مجهز به دستگاه لیزر مختص سنجش میزان HF و سایر ابزارهای تخصصی سنجش کیفیت هوا بوده و با نمونه‌برداری از دودکش کارگاه‌های احیا و آندسازی سنجش خود را انجام داده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: براساس نتایج این آزمایش‌ها میزان آلایندهHF ، CO و ذرات معلق در کارگاه‌های ایرالکو بالاتر از استانداردهای زیست‌محیطی است.

انصاری ادامه داد: آلایندگی کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک در مراجع قضایی استان مرکزی پرونده 30 ساله دارد و تعطیلی خطوط تولید کارخانه قدیم در مصوبات دولت نیز مورد تأکید است. وی اضافه کرد: با وجود اجماع نظر نمایندگان اراک و مسئولان استانی و تأیید و پیگیری پرونده آلایندگی ایرالکو در مراجع قضایی استان این پرونده به دیوان عدالت اداری انتقال یافت که نتایج آزمایش‌های سنجش آلودگی مهر تأییدی بر آلایندگی این واحد است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مسئولان اجرایی و قضایی ذیربط و نمایندگان مجلس اقدامات لازم را برای تعطیلی سایر دیگ‌های آلاینده باقی‌مانده از کارگاه احیا و انتقال واحد آندسازی ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد را در اولویت برنامه‌های امسال قرار دهند. انصاری بیان کرد: برنامه آتی این اداره‌کل تشکیل کارگروه کاهش تعداد صنایع آلاینده استان است که در این کارگروه نسبت به بررسی ساز و کارهای رفع آلودگی صنایع استان اقدام خواهد شد. کارخانه آلومینیوم‌سازی ایران (ایرالکو) به‌عنوان بزرگترین تولید شمش‌های آلومینیوم کشور از سال 51 فعالیت خود را در اراک آغاز کرده و هم‌اکنون بیش از سه هزار نفر در آن شاغل هستند. پرونده آلایندگی این کارخانه از سال 74 تاکنون در مراجع قضایی مفتوح است و در مراحل مختلف تعداد زیادی از دیگ‌های خطوط قدیم ایرالکو تعطیل شده و از مدار تولید حذف شده است.

تعداد بازدید : 736

ثبت نظر

ارسال