Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 17 و 53 دقیقه

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم جنوب خبر داد: هدف گذاری برای ورود به بازار رقابت بین المللی در آینده نزدیک

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم جنوب خبر داد: هدف گذاری برای ورود به بازار رقابت بین المللی در آینده نزدیک

باشگاه آلومینیوم: مدیر عامل مجتمع آلومینیوم جنوب( سالکو) گفت: شرایط مساعد و دسترسی به امکانات مورد نیاز دست اندرکاران را بر آن داشته تا با راه اندازی فاز نخست مقوله بازاریابی محصولات در سطح بین المللی در دستور کار قرار گیرد.

یکشنبه 8 دی 1398 ساعت 1:0

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایلنا در لامرد، شهریار طاهر پور چهارشنبه چهارم دی‌ماه در نشست خبری  با خبرنگاران در لامرد ضمن اشاره به پیشینه  احداث این کارخانه افزود: به‌رغم محدودیت و موانع متعدد فعالیت های اجرایی کارخانه از دی ماه 94 آغاز شد و در کمترین زمان ممکن  هم اینک در آستانه بهره برداری رسمی از فاز نخست  این مجتمع قرار داریم که  منشا  تحول و جهش بزرگ از نظر تولید این فلز و همچنین  خلق ارزش افزوده برای اقتصاد ملی  می‌شود.

وی با اشاره به دلیل جانمایی محل احداث مجتمع آلومینیوم در شهرستان لامرد، گفت: باتوجه به دسترسی به بندر تخصصی پارسیان  و مهیا بودن شرایط مناسب برای صادرات  محصولات و همچنین ورود مواد اولیه مورد نیاز، این نقطه به عنوان میزبان چنین صنعت بزرگی تعیین شد که  مبتنی بر مزیتهای جغرافیایی، مزایای منطقه ویژه و دسترسی به منابع انرژی نشانگر دقت نظر مسئولان ذیربط است. 

 این مقام مسئول  اظهار کرد: کارخانه با 4 دیگ آغاز بکار کرده است که به مرور دیگر دیگ ها (سلول های احیا) وارد مدار تولید می شوند که روشن شدن ۴۰ دیگ تا ۸۶ دیگ در سالن شماره یک  در برنامه است.

وی  ضمن برشمردن مزیت‌ها و محاسن این کارخانه تصریح کرد: فاز 300 هزار تنی آلومینیوم  در بردارنده 3 سالن  و هر سالن مشتمل بر 86 دیگ است که مجموع در فاز نخست 258 دیگ (سلول احیا) قرار دارد.

طاهرپور با تشریح زیرساختهای فراهم شده برای استمرار فعالیت این کارخانه گفت:  520 مگاوات برق موردنیاز کارخانه آلومینیوم جنوب در فاز نخست است که 300 هزار تن بطور کامل وارد مدار تولید شود و از آنجاییکه در حال حاضر 200 مگاوات برق از خط عسلویه لامرد تامین شده است لذا این  امکان وجود دارد که 86 دیگ به مرور وارد مدار تولید شوند. 

وی  ادامه داد: بخشی از پودر مورد نیاز آلومینا در داخل  تامین شده و  همچنین مبادرت به خرید این ماده اولیه  از خارج از کشور شده که بر اساس برآورد  انجام شده  آلومینای موجود فعلی کفاف  تولید شمش آلومینیوم تا بهار سال آینده را می دهد. 

طاهر پور از وارد مدار تولید شدن کارخانه آند سازی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در آینده نزدیک خبر داد و تامین آب و گاز مورد نیاز در پی  تلاش مدیریت ارشد منطقه ویژه و سایر مدیران را از  نمونه های همکاری بین بخشی برشمرد.

وی در ادامه به اسکله اختصاصی آلومینیوم در سایت پارسیان و سیلوهای آلومینا و مواد اولیه در سایت انرژی بر پارسیان اشاره کرد و گفت: کارخانه تولید مواد آلومینا با ظرفیت یک میلیون تن به عنوان عمده مواد اصلی کارخانه آلومینیوم در سایت انرژی بر پارسیان در غرب  هرمزگان احداث می شود که با کشف معدن بوکسیت در محدوده استان بوشهر  و مجاورت منطقه ویژه اقتصادی لامرد از دیگر مزایای این کانون بزرگ صنعتی است. 

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب درباره رعایت استانداردهای آلایندگی در این واحد تولیدی، افزود:  بر پایه تجربه فعالیت کارخانه های مشابه و اولویت الزامات زیست محیطی، این کارخانه با استانداردهای زیست محیطی و تجهیزات پیشرفته و با تکنولوژی 430 کیلوآمپر ساخته شده است و پیش‌بینی می شود میزان ذرات معلق از استانداردها پایین تر باشد و در طراحی انجام شده، اجرای نخلستان در برنامه قرار دارد. 

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در صنایع پایین دست و تولید محصولات آلومینیومی با سودآوری بالا و ارزش افزوده زیادی همراه می باشد، گفت: با توجه به ارزیابی انجام شده از بازار فروش شمش آلومینیوم و برای جلوگیری از خام فروشی ، 150 هزار تن آلومینیوم مذاب در جوار کارخانه به تولید محصولات آلومینیومی اختصاص می یابد که  در این بازه زمانی محدود شرکتهای زیادی در این زمینه وارد مذاکره شده اند.

طاهرپور با بیان اینکه عمده فعالیت در بخش صادرات و تبدیل به محصولات آلومینومی می باشد، بیان کرد:  این کارخانه قصد دارد با تولید شمش های باکیفیت آلومینیوم در بازارهای خارجی رقابت کند و راه اندازی فاز نخست کارخانه به عنوان بهترین فرصت برای سرمایه گذاران بویژه بومیان و صاحبان سرمایه در مناطق پیرامونی منطقه ویژه لامرد می باشد که در بخش های پایین دست آلومینیوم سرمایه گذاری کنند. 

مدیرعامل سالکو با اشاره به زیرساختهای فراهم شده و بهره برداری از کارخانه آلومینیوم جنوب نیز در ادامه از مذاکره با سه شرکت برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دست کارخانه آلومینیوم جنوب خبر داد.  

طاهرپور در ادامه درباره افزایش سرمایه این شرکت به یکی از خبرنگاران پاسخ داد و گفت: 1060 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده شرکت آلومینیوم جنوب است که تا 2400 میلیارد تومان شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان ایمیدرو مدیران مصوب کردند که این افزایش به ثبت برسد و پس از آن،  امکان تزریق مالی وجود دارد.  

وی همچنین از نظام بانکی بخصوص بانک صادرات در زمینه گشایش ال سی و تامین منابع مالی تقدیر کرد و خواستار حمایت بیشتر  نظام بانکی از  صنایع بزرگ و مولد کشور شد.

 کارخانه آلومینیوم جنوب  با سرمایه گذاری 2/1 میلیارد دلار  و با مساحت 200 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد واقع شده  که  با سرمایه‌گذاری 49 درصد ایمیدرو و ۵۱ درصد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر  قرار است در سفر ریاست جمهوری به استان فارس افتتاح شود. همچنین  در اوایل دی ماه امسال نمونه‌گیرى از اولین مذاب تولید شده سلول‌های احیا با تکنولوژى ٤٣٠ کیلو آمپر در شرکت آلومینیوم جنوب انجام شد.

در حال حاضر ایران از نظر ظرفیت تولید آلومینیوم در رتبه 18 جهان قرار دارد که با اتمام طرح های توسعه آلومینیوم جنوب و جاجرم، این  رتبه به  12 ارتقاء می یابد.

۷۰ درصد جذب نیروی انسانی مجتمع آلومینیوم جنوب بومی خواهد بود 

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) همچنین بیان داشت: یک هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی با مدرک دیپلم و کاردانی در این مجتمع جذب خواهند شد و با رایزنی‌هایی که در حال انجام است، ۷۰ درصد نیروها در مقطع کارشناسی نیز از بومیان منطقه خواهند بود.

مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) که بزرگترین کارخانه آلومینیوم جنوب کشور به شمار می‌آید در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد و در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

تعداد بازدید : 2282

ثبت نظر

ارسال