Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 2 دقیقه

برگزاری میزگرد تخصصی آلومینیوم با حضور صنایع بالادستی و پایین دستی :

مدیرعامل ایرالکو: آلومینا به موقع به دست ما نرسد، میلیاردی ضرر می‌کنیم!

مدیرعامل ایرالکو: آلومینا به موقع به دست ما نرسد، میلیاردی ضرر می‌کنیم!

باشگاه آلومینیوم: میزگرد تخصصی آلومینیوم با حضور مدیران صنایع بالادستی و پایین‌دستی مرتبط در دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، امروز در سالن فیض مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

شنبه 13 مهر 1398 ساعت 23:37

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، این میزگرد تخصصی با محوریت مروری بر صنعت آلومینیوم و با حضور، هوشنگ گودرزی (رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران)، حسنعلی رضایی مقدم (مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم)، تورج زارع (مدیرعامل شرکت آلومینای ایران) و احمد مجیدی (مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران) برگزار شد.

از روند تولید آلومینیوم در خاورمیانه، جامانده‌ایم

در این همایش، هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیومی ایران در مورد میزان تولید آلومینیوم در کشور، گفت: 400 هزار تن ظرفیت تولید آلومینیوم داریم که البته این میزان با توجه به سابقه کشور در زمینه تولید آلومینیوم بسیار کم است و  در این 40 سال از روند تولید آلومینیوم جا مانده‌ایم.

گودرزی در دومین میزان تولید آلومینیوم در جهان، اظهار داشت: در سال 2019 تولید آلومینیوم در دنیا به 64 میلیون تن رسید که 56 درصد یا معادل 34 تن، در چین تولید شده است.

وی در خصوص برترین تولیدکنندگان آلومینیوم در دنیا بیان کرد: بعد از چین، هند دومین تولیدکننده آلومینیوم در دنیا به شمار می‌آید 3.7 میلیون تن آلومینیوم تولید می‌کند که بعد از آن روسیه، استرالیا و کانادا قرار دارد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه مطرح کرد: تولید آلومینیوم در دنیا از مجموع تولیدات سایر فلزات غیرآهنی دیگر بیشتر است.

گودرزی به خصوصیات آلومینیوم اشاره و اذعان کرد: ضد زنگ بودن، قابلیت چکش‌خوری (شکل پذیری)، قابلیت ذوب مجدد، قابلیت آلیاژسازی بسیار بالا، رسانای الکتریسیته و... این فلز را از سایر فلزات آهنی، متمایز و برتر می‌کند و به همین دلیل مصارف متعدد و گوناگونی دارد.

وی افزود: 75 درصد آلومینیومی که از ابتدای تولید آلومینیوم در جهان تولید شده، هم اکنون در چرخه مصرف و تولید قرار دارد و قابلیت ذوب مجدد آن، موجب شده که حدود 4 تا 8 کیلوگرم در مصرف بوکسیت صرفه‌جویی شود.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیومی ایران در خصوص مباحثی که باید به آن اهمیت داده شود، خاطرنشان کرد: باید به سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه، حمایت از تولید داخلی و اشتغال، تهدیدها و فرصت‌های ناشی از تحریم، تنظیم بازار قیمت‌گذاری، خام‌فروشی و توسعه صادرات آلومینیوم توجه بیشتری شود.

روش‌های سینترینگ برای استفاده از بوکسیت کم عیار تولیدی کشور، مناسب‌تر است

در ادامه این همایش، تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، در مورد فعالیت این کارخانه در زمینه تولید آلومینیوم، گفت: زمانی که وارد شرکت آلومینای ایران شدم، میزان ذخیره بوکسیت مجتمع؛ هفت میلیون تن بود که طی سال‌های گذشته این میزان به ۳۸ میلیون تن رسید.

زارع در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت جاجرم، در فرآیند تولید آلومینا به روش‌های سینترینگ (یا تَف جوششی یکی از روش‌های شکل‌دهی مواد فلزی و سرامیکی است از طریق ذوب سطحی)، روی آورده است که در این زمینه با یک کشور خارجی همکاری می‌کند و توافقات لازم صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه مرز زیست محیطی در بخش معدن مشخص نیست، مطرح کرد: معدن تاش بوکسیت شاهرود با ادعای مسائل زیست محیطی تعطیل شده و اجازه فعالیت در این معدن گرفته شده در صورتی که مستندی در جهت آلاینده بودن این معدن به ما ارائه نشده است و در این 6 ماه که معدن تاش تعطیل شده، شرکت در زمینه تامین مواد اولیه با کیفیت با مشکل مواجه شده است.

وی با اشاره به روش سینترینگ، اذعان کرد: روش سینترینگ، یک روش تولیدى در دنیا است که انرژى و سرمایه‌گذارى بالایی نیاز دارد اما با توجه به وضعیت انرژی در کشور و بوکسیت کم عیاری که داریم، استفاده از این روش برای ما مقرونبه‌صرفه‌تر است.

زارع در ادامه تصریح کرد: در کشور ۵۰ تا ۶۰ میلیون بوکسیت شیلینگ داریم و در تلاش هستیم با کمک چینی‌ها از این مواد استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در مورد تخصصی کار کردن شرکت‌ها، بیان کرد: رسالت اصلى شرکت آلومینای ایران تولید آلومینا است اما  اگر آلومینیوم تولید نکنیم قطعا ضررده می‌شویم و در واقع تولید شمش آلومینیومی برای شرکت ضروری است.

زارع به بهره‌برداری از فاز 2 اشاره و عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای فاز ۲ کارخانه آلومینای جاجرم در حال انجام است  و این فاز ظرفیت تولید آلومینا در این شرکت را دو برابر کرده و به ۵۰۰ هزار تن می رساند.

اگر آلومینا به موقع به دست ما نرسد، میلیاردی ضرر می‌کنیم

در ادامه، احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، درباره وضعیت تولید آلومینیوم در این شرکت، گفت: در حال حاضر، شرکت پنج خط تولید فعال دارد که به این ترتیب، ظرفیت تولید کارخانه به۱۸۰ هزار تن در سال رسیده است.

وی در مورد تولیدات سایر شرکت‌ها، اذعان کرد: شرکت المهدی و هرمزال نیز توان تولید 180 هزار تن آلومینیوم را دارد و همچنین ظرفیت اسمی شرکت سالکو ۳۰۰ هزار تن بوده که قرار است امسال ۱۰۰ هزار تن تولید داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در خصوص بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم، مطرح کرد: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان شمش، تامین آلومینا است که از چین، هند، ترکمنستان و اردن وارد می‌شود.

مجیدی افزود: شرکت ایرالکو ۲۵ هزار تن در ماه، آلومینا نیاز دارد که بعد از عید یک دلار هم برای تامین مواد اولیه به ما تعلق نگرفته است.

وی در خصوص مشکلات مالی شرکت در زمینه تامین مواد اولیه، بیان کرد: هیچ بانک داخلی، ارز لازم برای خرید آلومینا را برای ما انتقال نمی‌دهد اما با تمهیدات انجام شده توانستیم بخشی از مواد اولیه از داخل و مابقی از چین و هند وارد کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در ادامه تصریح کرد: شرکت آلومینیوم ایران ماهی ۳۰ هزارتن مواد اولیه نیاز دارد‌ که در صورت تامین نشدن فاجعه رخ می‌دهد و با خارج شدن کوره‌ها از روند تولید، شرکت میلیاردها تومان ضرر می‌کند.

نماینده دولت و بانک‌ها حضور ندارند چون قادر به پاسخگویی مشکلات ایجاد کرده، نیستند

همچنین، حسنعلی رضایی مقدم، مدیرعامل شرکت نورد آلومینیوم که در این همایش حضور داشت، گفت: زمانی که شرکت نورد آلومینیوم به بهره‌برداری رسید، ظرفیت تولید آن ۱۲ هزار تن بود و الان تنها دو هزار تن تولید دارد.

مدیرعامل شرکت نورد آلومینیوم در مورد روند خصوصی‌سازی شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در کشور، اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینیوم فراهم نیست و به همین جهت نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار حضور و سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشت.

وی با نقد فعالیت دولت و عدم توجه به این حوزه تولیدی، بیان کرد: نماینده‌های دولت و بانک‌ها در این برنامه حضور ندارند؛ چون قادر به پاسخگویی نیستند، در حالی که مشکلات ما تنها توسط دولت و بانک‌ها قابل پیگری بود و این همایش در واقع هیچ بازخورد و نتیجه‌ای برای ما به همراه ندارد و در حقیقت مثل یک درد و دل دوستانه است.

رضایی مقدم در پایان گفت: تصمیمات گرفته شده در این حوزه، صحیح و کارشناسی نیست و قوانین وضع شده دست و پای ما را بسته است و به جای پیشرفت و توسعه ما را به سمت کاهش فعالیت‌ها سوق می‌دهد.

 

تعداد بازدید : 958

ثبت نظر

ارسال