Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 25 دقیقه

محققین به آلومینیوم با شکل‌پذیری منحصربفرد دست یافتند

محققين به آلومينيوم با شكل‌پذيري منحصربفرد دست يافتند

باشگاه آلومینیوم: محققین دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ (SPbPU) موفق به تولید فلزی با خواص شکل پذیری منحصر بفرد شده‌اند. شکل پذیری یا داکتیلیته این فلز سه برابر بیشتر از حالت استاندارد است.

دوشنبه 17 شهریور 1399 ساعت 12:29

به گزارش باشگاه آلومینیوم، این فلز، نوع خاصی آلومینیوم است که محققین با اعمال تست کششی برروی نمونه‌ای از آن، متوجه شدند که میزان انعطاف‌ پذیریش از 12 درصد به 41 درصد افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان این دانشگاه، دست‌یابی به این فلز بدان معناست که امکان تولید قطعاتی با ظرفیت تحمل بار بالا فراهم خواهد شد. در واقع قطعات تولید شده با این فلز سه برابر قطعات عادی ظرفیت تحمل‌بار را خواهند داشت. فلز آلومینیوم جدید تولید شده برای صنایع هوا فضا بسیار مناسب است.

به گفته اولاگ پانچنکو (Oleg Panchenko)، رئیس آزمایشگاه مواد سبک وزن دانشگاه سن پترزبورگ، این آلومینیوم کاربرد وسیعی در صنایع هوافضا خواهد داشت.

تغییر در نرخ انجماد فلز آلومینیوم باعث بهبود خواص شکل‌پذیری این فلز شده است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده محققین نرخ انجماد را بازهم افزایش داده و فلزی بهتر بدست آورند.

قرار است محققین این دانشگاه خواص شکست آلومینیوم بدست آمده در شرایط اعمال بار، بررسی کنند. این محققین معتقدند که افزایش خواص شکل‌پذیری باعث بهبود عملکرد خستگی قطعه خواهد شد.

تعداد بازدید : 660

ثبت نظر

ارسال