Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 19 و 44 دقیقه

فاز تولیدی شمش آلومینیوم جاجرم به طور حتم تا پایان امسال افتتاح می‌شود

فاز تولیدی شمش آلومینیوم جاجرم به طور حتم تا پایان امسال افتتاح می‌شود

باشگاه آلومینیوم: مدیر کل دفتر امور سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که آیا فاز تولیدی شمش آلومینیوم جاجرم طی دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید؟ گفت: با تمام تلاش‌های انجام شده این پروژه طی دهه فجر امسال به علت مسائل فنی به بهره برداری نمی‌رسد.

یکشنبه 14 بهمن 1397 ساعت 22:14

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایسنا میرکریمی گفت این پروژه به طور حتم تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود. برای راه‌اندازی این پروژه در کارخانه شمش آلومینیای جاجرم تاکنون مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت سالانه این واحد تولیدی ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم در سال است.

ساخت پروژه شمش آلومینیا در واحد تولیدی آلومینیای جاجرم از سال ۸۶ شروع به کار کرد که مسئولان وعده راه اندازی این واحد تولیدی را تا دهه فجر امسال داده بودند.

پیش از این مدیرعامل آلومینای جاجرم در مهرماه گفته بود: ظرفیت تولید این کارخانه ۴۰ هزار تن آلومینیوم در سال است و سرمایه گذاری ارزی برای آن ۹۴ میلیون یورو و ۱۶۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی ایمیدرو و محل منابع داخلی خود شرکت انجام شده است.

تورج زارع افزود: تمام فعالیت‌های طرح آلومینیوم جاجرم شامل تأمین تجهیزات از داخل و خارج کشور انجام شده و اکنون مراحل نهایی نصب را طی می‌کند و امید است تا پایان امسال راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه تا جایی که در توان بود از پتانسیل‌های داخلی استفاده کرده و به سمت بومی سازی حرکت کرده ایم گفت: طرح‌های توسعه‌ای خوبی در جاجرم در حال اجراست که از جمله آنها می‌توان به طرح توسعه طرح شمش آلومینیوم جاجرم در فاز ۲ و ۳ اشاره کرد. طرح آلومینیوم جاجرم در نهایت باید به تولید ۱۲۰ هزار تن در سال برسد.

زارع همچنین گفت: یکی دیگر از طرح‌های در دستور کار مجتمع جاجرم، تولید هیدارت ریزدانه به عنوان پرکننده و نسوز است که در صنایع هایتک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از این در پی ابراز نارضایتی نماینده مردم اراک از تأمین نشدن مواد اولیه شرکت ایرالکو از سوی مجتمع جاجرم، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرده که برنامه‌ریزی عرضه محصول این شرکت دولتی تحت نظر معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو انجام می‌شود.

اخیراً علی اکبر کریمی، نماینده اراک در مجلس خواستار واگذاری شرکت آلومینای ایران (مجتمع جاجرم) به شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) شده بود، چرا که به گفته وی، آلومینیوم جاجرم با پول ایرالکو و برای تأمین مواد اولیه ایرالکو ساخته شده، اما امروز مدیران ایرالکو باید برای هر تن مواد اولیه جاجرم خواهش و تمنا کنند.

آلومینیوم، عنصر شیمیایی که در جدول تناوبی دارای علامت Al و عدد اتمی ۱۳ می‌باشد فلزی نقره‌ای و انعطاف‌پذیر است و عمدتأ به صورت سنگ معدن بوکسیت یافت می‌شود. این فلز از نظر مقاومتی که در برابر اکسیداسیون دارد، همچنین وزن و قدرت آن، قابل توجه‌است. آلومینیوم در صنعت برای تولید میلیون‌ها محصول مختلف به کار می‌رود و در جهان اقتصاد، عنصری بسیار مهم و استراتژیک است.

 

تعداد بازدید : 2356

ثبت نظر

ارسال