Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 15 و 1 دقیقه

عملکرد شرکت آلکوا طی 3 ماه نخست سال 2019: وقفه‌های تولیدی، شرکت آلکوا را وارد حاشیه ضرر کرد

عملکرد شرکت آلکوا طی 3 ماه نخست سال 2019: وقفه‌های تولیدی، شرکت آلکوا را وارد حاشیه ضرر کرد

باشگاه آلومینیوم: عملکرد شرکت آلکوا در فصل نخست سال 2019، وضعیت بهتری را در بخش آلومینای این شرکت نسبت به آلومینیوم آن نشان می‌دهد. این در حالی است که حتی تولید این شرکت در بخش آلومینیوم در 2 فصل گذشته، با ضرر همراه بوده است. علت اصلی این امر، کاهش قیمت آلومینیوم در کنار وقفه‌های تولیدی آن از برخی واحدهای ذوب، خصوصا از کانادا بوده است.

شنبه 25 خرداد 1398 ساعت 13:39

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، آلکوا طی فصل نخست سال 2019، در مجموع حدود 537 هزار تن آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی) تولید کرد که نه‌تنها نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، بلکه نسبت به فصل چهارم سال 2018 کاهش داشت. نمودار 1، مقدار تولید و فروش آلومینیوم و آلومینای شرکت آلکوا را طی 5 فصل گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، حجم فروش کل محصولات آلومینیومی آن نیز (شامل انواع شمش و محصولات تخت) کاهش یافت و به سطح 709 هزار تن در 3ماه نخست سال 2019 رساند. در بخش آلومینا نیز، آلکوا با کاهش حجم فروش آلومینا طی 3ماه ابتدای سال مواجه شد و میزان فروش آلومینای آن به حدود 2 میلیون 329 هزار تن رسید.

از اصلی‌ترین دلایل افت تولید آلومینیوم شرکت آلکوا، کاهش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های ذوب آن در منطقه آمریکای شمالی بوده است که از سال گذشته درگیر اعتصابات کارگری و وقفه‌های تولیدی بوده است. به‌عنوان مثال اعتصاب در یکی از واحدهای ذوب این شرکت در کانادا از اوایل سال 2018، باعث متوقف شدن تولید از 2 پات‌لاین از 3 پات‌لاین این واحد ذوب شده بود. همچنین راه‌اندازی مجدد برخی از واحدهای ذوب در ایالات متحده، تحت حمایت دونالد ترامپ و تعرفه‌های گمرکی، از جمله واحد ذوب Warrick، باعث کوچک شدن بازار فروش این شرکت و متعاقبا کاهش تولید آن شد.

این عوامل هزینه‌های قابل توجهی را بر دوش شرکت آلکوا طی یک سال گذشته گذاشت و حتی سبب شد تا در 2 فصل گذشته، تولید آلومینیوم شرکت آلکوا با ضرر همراه شود. نمودار 2، نتایج مالی و اقتصادی شرکت آلکوا را در 2 بخش آلومینیوم و آلومینا طی 5 فصل گذشته را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، هزینه‌های تولید آلومینیوم این شرکت نیز در اواخر سال 2018، به اوج خود در دوره مورد بررسی رسید و حتی در فصل نخست از سال 2019 نیز در سطح بالاتری نسبت به دوره مشابه از سال گذشته قرار داشت. همچنین حاشیه سود (حاشیه EBITDA) این شرکت در بخش آلومینیوم از حدود 8.8 درصد در فصل نخست سال 2018، به حدود حاشیه ضرر 5.5- درصد افت پیدا کرد. البته ناگفته نماند که کاهش قیمت آلومینیوم نیز طی این دوره، مزید بر علت بود.

با این وجود، در بخش آلومینا شرکت آلکوا عملکرد بسیار بهتری را نشان داد؛ به‌طوری که حاشیه سود تولید و فروش آلومینای این شرکت در طول 3 فصل از 5 فصل مورد بررسی، در حدود 40 درصد قرار گرفت. هر چند که طی این دوره، اوج‌گیری قیمت آلومینا در بازارهای بین‌المللی، محرک اصلی رشد حاشیه سود شرکت آلکوا در این دوره بود، اما در فصل نخست سال 2019، با لغو تحریم روسال و بازگشایی دوباره پالایشگاه Alunorte در برزیل که باعث افت قیمت آلومینا شد، همچنان حاشیه سود این شرکت در سطح مناسب 28 درصد باقی ماند. هزینه‌های تولید آلومینای این شرکت نیز به‌واسطه افزایش هزینه‌های تأمین انرژی و همچنین رشد قیمت بوکسیت افزایش یافت.

انتظار می‌رود که در فصل دوم از سال 2019، با کاهش قیمت سود سوزآور (یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در تولید آلومینا) هزینه‌های تولید آلومینا کاهش یابد؛ با این حال، چون شرکت آلکوا انتظار دارد که بوکسیت استخراجی طی این دوره با عیار کمتری از آلومینا همراه باشد، این امر می‌تواند کاهش هزینه‌های تولید آلومینا در فصل دوم سال را محدود کند. از همین رو، انتظار رشد حاشیه سود بخش آلومینای شرکت آلکوا دور از ذهن نیست. همچنین این شرکت انتظار دارد که بخشی از وقفه‌های تولید آلومینیوم، خصوصا در واحد ذوب واقع در اسپانیا، به اتمام رسیده و وضعیت تولید و هزینه‌های آلومینیوم این شرکت به واسطه افزایش تولید و بهبود نرخ بهره‌برداری از واحد ذوب اسپانیا، تا حدی بهبود پیدا کند.

تعداد بازدید : 983

ثبت نظر

ارسال