Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 3 دقیقه

عملکرد شرکت آلبای بحرین در فصل نخست 2019: نزدیک به حاشیه ضرر!

عملکرد شرکت آلبای بحرین در فصل نخست 2019: نزدیک به حاشیه ضرر!

باشگاه آلومینیوم: شرکت آلبای بحرین در فصول گذشته، نتایج مالی ضعیفی را رقم زد که عمدتا ناشی از کاهش قیمت آلومینیوم و همچنین افزایش قیمت آلومینا بوده است. با این حال، انتظار می‌رود که این امر در فصول آتی تحت تأثیر افزایش حجم تولید و همچنین افت قابل توجه قیمت آلومینا در بازارهای بین‌المللی بهبود یابد.

دوشنبه 27 خرداد 1398 ساعت 0:5

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، شرکت آلبای بحرین، دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در منطقه خاورمیانه، در فصل نخست سال 2019 موفق به افزایش تولید آلومینیوم شد. در نمودار 1، حجم تولید و فروش آلومینیوم این شرکت طی 5 فصل گذشته نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، در فصل نخست سال جاری، مقدار تولید آلومینیوم این شرکت حدود 9.9 درصد نسبت به فصل چهارم سال 2018 رشد کرد، با این حال مقدار فروش آن طی این دوره با 2.0 درصد کاهش همراه شد. از اصلی‌ترین دلایل افت فروش این شرکت در فصل نخست سال 2019 نسبت به فصل چهارم 2018، می‌توان به لغو رسمی تحریم‌های روسال اشاره کرد؛ گفتنی است که با تحریم روسال از سوی ایالات متحده، بخشی از بازار فروش این شرکت، موقتا در اختیار سایر شرکت‌ها قرار گرفت و با لغو تحریم‌ها و بازگشت روسال به بازار و بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود، سبب شد تا فروش شرکت‌هایی که سهم پیشین روسال را از بازار تصاحب کرده بودند، کاهش یابد.

رشد قابل توجه رشد تولید آلومینیوم آلبا نیز، تحت تأثیر راه‌اندازی پروژه توسعه‌ای خط 6 آن بوده است. این پروژه توسعه‌ای که ظرفیت تولید آلومینیوم آلبا را از 950 هزار تن به بیش از 1.5 میلیون تن افزایش می‌دهد، تا اواسط ماه آوریل موفق به افزایش تولید تا 50 درصد ظرفیت اسمی شده است. لازم به ذکر است که ظرفیت غیر فعال از خط 6 شرکت آلبا، به‌دلیل عدم تکمیل کامل پروژه توسعه‌ای احداث خط 6 بوده است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، میزان پیشرفت کل این پروژه تا اواسط ماه آوریل، بیش از 88 درصد گزارش شده است.

 

شرکت آلبا، تمامی آلومینا (ماده اولیه تولید آلومینیوم) را از بازارهای بین‌المللی تهیه می‌کند. این امر سبب می‌شود تا قیمت آلومینا در نتایج مالی آن تأثیر بسیار بیشتری نسبت به شرکت‌هایی داشته باشد که خود عمده آلومینای مورد نیاز خود را تولید می‌کنند. نمودار 2، مهم‌ترین نتایج مالی شرکت آلبای بحرین را طی 5 فصل گذشته نشان می‌دهد. همان طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، حاشیه سود (EBITDA) این شرکت در 2 فصل اخیر به‌شدت افت داشته است و تا حدود 1.3 درصد رسیده است.

مهم‌ترین دلایل افت حاشیه سود این شرکت، افت قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی و افزایش قیمت آلومینا بوده است که به‌ترتیب سبب کاهش درآمد فروش و همچنین افزایش هزینه‌های تولید این شرکت شده است. بر همین اساس، میزان هزینه مستقیم تولید آلومینیوم این شرکت در فصل چهارم سال 2018، به بیشینه مقدار در طول دوره مورد بررسی، یعنی حدود 2،176 دلار بر تن رسید. با این وجود، با بهره‌برداری از بخشی از ظرفیت پروژه خط 6 این شرکت که منجر به افزایش حجم تولید شد، مقدار هزینه‌ها به‌ازای هر تن آلومینیوم تولید شده کاهش یافت.

 

در مورد فصول آینده، انتظار می‌رود که با لغو تحریم روسال و همچنین افزایش عرضه آلومینیوم، پریمیوم آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی تحت فشار قرار بگیرد؛ این امر می‌تواند میزان رشد درآمد شرکت آلبای بحرین را محدود کند. در عین حال، میزان رشد عرضه آلومینا در فصول آتی بیشتر از آلومینیوم خواهد بود؛ چرا که علاوه بر راه‌اندازی کامل مجدد پالایشگاه Alunorte (بزرگ‌ترین پالایشگاه آلومینای جهان)، پروژه‌های دیگری از جمله پالایشگاه شرکت EGAامارات نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و این امر قیمت آلومینا را کاهش خواهد داد. این عوامل در کنار افزایش تولید آلبا از محل افزایش نرخ بهره‌برداری از پروژه خط 6، انتظار می‌رود که حاشیه سود شرکت آلبای بحرین در فصول آتی عمدتا تحت تأثیر کاهش هزینه‌های تولید بهبود یابد.

تعداد بازدید : 933

ثبت نظر

ارسال