Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 12 و 30 دقیقه

صرفه اقتصادی واردات بوکسیت از گینه به کشور

صرفه اقتصادی واردات بوکسیت از گینه به کشور

باشگاه آلومینیوم: رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: با توجه به خریداری معدن بوکسیت در گینه از سوی ایران و صرفه‌اقتصادی آن برای کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

یکشنبه 24 فروردین 1399 ساعت 1:46

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از گسترش نیوز، با توجه به استفاده بسیار زیاد آلومینیوم در صنایع گوناگون از لوازم خانگی، صنایع ساختمانی و...، ارتباط میان صنایع بالادستی و پایین‌دستی از تامین مواد اولیه تا محصول نهایی اهمیت خاصی دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی با مهندس هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره مشکلات این صنعت و چالش‌های آن است:

 

تامین پودر آلومینا با بوکسیت وارداتی

گودرزی با اشاره به فعالیت‌های آلومینای جاجرم و نیاز داخلی به پودرآلومینا گفت: درحال‌حاضر آلومینای جاجرم بین ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن پودر آلومینا تولید می‌کند و این در حالی است که دو سوم از نیاز صنایع آلومینیوم‌سازی ما به پودر آلومینا از طریق واردات تامین می‌شود اما با توجه به نیاز داخلی کشور نیاز است تا از کشورهای دیگر بوکسیت وارد کرده و طی فرآیندی در ریفاینتری جنوب اقدام به تولید پودر آلومینا کنیم که طبیعتا در برنامه‌های آتی می‌توان به آن توجه کرد.

وی در ارتباط با واردات بوکسیت به کشور گفت: درحال‌حاضر واردات بوکسیت صورت نمی‌گیرد.در سال‌های قبل نیز که واردات صورت می‌گرفت به دلیل هزینه‌های حمل نقل و ارسال آن جاجرم به منظور فرآوری و تبدیل آن به پودر آلومینا گران‌تر از هزینه خرید بوکسیت تمام می‌شد و صرفه اقتصادی نداشت.

رئیس سندیکای آلومینیوم به واردات بوکسیت از گینه اشاره کرد و گفت: گینه یکی از محل‌هایی هست که می‌تواند جایگاه خوبی برای واردات بوکسیت برای ما باشد. با توجه به خریداری معدن بوکسیت در گینه از سوی ایران و صرفه‌اقتصادی آن برای کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. ضمن اینکه با احداث کارخانه جدید در لامرد امکان فرآوری آن نیز فراهم خواهد شد.

سالکو می‌تواند در جهت تقویت صادرات عمل کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان صادرات آلومینیوم با توجه به راه‌اندازی سالکو وجود خواهد داشت گفت: این کارخانه بعد از تامین نیاز داخلی به شمش آلومینیوم می‌تواند در جهت تقویت صادرات عمل کند.

رئیس هیات مدیر سندیکای آلومینیوم در ادامه به مشکلات زنجیره آلومینیوم اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز بخشی از صنعت آلومینیوم به محصولات وارداتی و تحریم‌های به‌وجود آمده، در زمینه واردات مواد اولیه مشکلات داریم. همچنین در افق و چشم‌اندازی ۱۴۰۴ قرار است کشور به تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی در تولید آلومینیوم برسد که فعلا از برنامه عقب هستیم و این موضوع نیز به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تامین پودر آلومینا و بوکسیت به دلیل تحریم‌ها است.

گودرزی در ارتباط با تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی گفت: درحال‌حاضر با توجه به تامین نیاز کارخانجات پایین‌دستی از سوی ایرالکو این تولیدکنندگان مشکلی از جهت تامین مواد اولیه ندارند و در سال گذشته نیز با توجه به جلوگیری از واردات صنایع‌ پایین‌دستی، تولیدکنندگان بهتر از سال‌های گذشته اقدام به تولید کردند.

عامل موثر بر نرخ جهانی آلومینیوم

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی را تعیین می‌کند گفت: تولیدات آلومینیوم در جهان ۶۴ میلیون تن است که نیمی از این تولیدات به چین تعلق دارد و سهم کشور ما از تولیدات جهانی ماکزیمم سالانه ۷۰۰ هزار تن است که می‌توان گفت کشور ما جایگاهی در اقتصاد بازارهای جهانی آلومینیوم ندارد. بنابراین شاهدیم که چین با اعمال سیاست‌ها و اجرای قوانین خود اقدام به اعمال تعرفه روی محصولات آلومینیومی می‌کند. اکنون و با توجه به شیوع بیماری کرونا در این کشور شاهد کاهش قیمت‌های جهانی آلومینیوم و تاثیرات آن را بر روی بازار داخلی نیز هستیم.

 

تعداد بازدید : 2066

ثبت نظر

ارسال