Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 16 و 44 دقیقه

شفاف سازی آلومینیوم ایران در خصوص منابع تامین ارز

شفاف سازی آلومینیوم ایران در خصوص منابع تامین ارز

باشگاه آلومینیوم : شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) اعلام داشت با توجه به تغییرات بوجود آمده اخیر درخصوص منابع تامین ارز مورد نیاز و همچنین نرخ فروش محصولات در بورس کالا و سایر موارد، توضیحات ذیل جهت اطلاع سهامداران محترم و بازارسرمایه ارائه می‌شود.

شنبه 7 مهر 1397 ساعت 13:27

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از بورس24، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) اعلام داشت با توجه به تغییرات بوجود آمده اخیر درخصوص منابع تامین ارز مورد نیاز و همچنین نرخ فروش محصولات در بورس کالا و سایر موارد، توضیحات ذیل جهت اطلاع سهامداران محترم و بازارسرمایه ارائه می‌شود. 

 ١) تغییر در منابع تامین ارز مورد نیاز : همانگونه که قبلاً در گزارشات عملکرد سه ماهه اول سال ١٣٩٧ شرکت آمده است، بیش از ٨٠ درصد مواد اولیه و کمکی مورد نیاز شرکت وارداتی است که تا تیر ماه سال جاری با استفاده از ارز دولتی خریداری می‌گردید و در حال حاضر می‌بایستی ارز مورد نیاز را از طریق بازار ثانویه (سامانه نیما) تامین نمود. لازم به ذکر است بر اساس مصوبه شماره ٧٠٢٢٠/ت ۵۵۶٣٣ هـ مورخ ٢٩/٠۵/٩٧(اصلاحیه بند ۵ مصوبه شماره ۶٢٧٩٣/ت ۵۵۶٣٣ هـ مورخ ١۶/٠۵/٩٧) هیاًت محترم وزیران(پیوست)، دو محموله وارداتی پودر آلومینا خریداری شده مشمول پرداخت تفاوت نرخ ارز جمعاً به مبلغ ۴۴٠ (چهارصد و چهل) میلیارد ریال گردیده است که جهت ترخیص آنها می بایستی پرداخت شود. لازم بذکر است با توجه به نیاز شرکت به مواد اولیه، اقدامات لازم جهت پرداخت (یا تعهد به پرداخت) مبلغ اشاره شده صورت پذیرفته و همزمان نیز پیگیری اخذ معافیت در دست اقدام می‌باشد.

٢) تغییر در مبانی تعیین نرخ فروش داخلی محصولات : بر اساس ابلاغیه و دستورالعمل تنظیم بازار محصولات آلومینیومی به شماره ١۴۵۴٨٢/۶٠ مورخ 97/06/03 وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت (که در تاریخ ٠۵/٠۶/٩٧ در سامانه کدال انتشار یافته است)، قیمت پایه محصولات آلومینیومی بر مبنای قیمت‌های نقدی بازار بورس فلزات لندن(LME) ضربدر ١.١(پرمیوم) ضربدر نرخ ارز رسمی بانک مرکزی با لحاظ نمودن سقف رقابت باز محاسبه می‌گردد که با توجه به عرضه محصولات شرکت و معاملات انجام شده در بورس کالا از تاریخ ابلاغیه مذکور تاکنون متوسط نرخ هر کیلو شمش خالص آلومینیوم ١٩١.٩۴۴ ریال می‌باشد. شایان ذکر است از فروردین ماه ١٣٩٧ تا ابلاغیه اخیر، فرمول فوق با سقف رقابت تا ١۵ درصد مبنای تعیین قیمت معاملات شمش آلومینیوم در بورس کالا بوده و تا قبل از فروردین ماه ١٣٩٧ نیز قیمت پایه بصورت ذیل محاسبه می‌شده است: قیمت پایه شمش آلومینیوم = نرخ ارز متقاضی(آزاد) * ١.٠۵ * ($۵٠ + LME).

٣) افزایش بهای تمام شده تولیدات : با توجه به توضیحات ارائه شده در بند ١و تغییر نرخ ارز بواسطه تغییر منابع تامین ارز مورد نیاز از دولتی به بازار ثانویه جهت خرید مواد وارداتی مصرفی از قبیل پودر آلومینا، بلوک‌های کربنی(آند)، پترولیوم کک، کریولیت و آلومینیوم فلوراید و ... و همچنین افزایش نرخ جهانی بعضی از مواد اصلی مانند پودر آلومینا و علاوه بر آن افزایش تورمی قیمت مواد داخلی و سایر هزینه‌های تولید، بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت را حداقل تا به صورت تقریبی حدود ٧۵/٢ برابر نسبت به عملکرد ٣ ماهه اول سال جاری بدنبال خواهد داشت.

۴) موضوع عوارض آلایندگی : پرونده عوارض آلایندگی کماکان توسط وکیل حقوقی شرکت در مراجع ذیصلاح در حال پیگیری می‌باشد. و بر اساس تصمیمات اخذ شده در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ٣١/٠۴/١٣٩٧، مقرر گردید با توجه به آراء قضائی صادره ذخیره‌ای بابت عوارض مذکور محاسبه و منظور نشود، اقدام گردیده است. لازم به ذکر است طبق اعلام اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی مبلغ ۵۴٩.۶۴۴ میلیون ریال بابت اصل و مبلغ ٧۵۶.١۵١ میلیون ریال بابت جرائم یک درصد عوارض آلایندگی دوره سه ماهه دوم سال ١٣٩٠ الی سه ماهه چهارم سال ١٣٩۵ محاسبه و منظور نموده (جدول پیوست). و طبق تصمیمات مجامع شرکت از بابت این مبالغ ثبتی در دفاتر شرکت صورت نگرفته و موضوع در بند ۶ گزارش حسابرسی سال مالی منتهی به ٢٩/١٢/١٣٩۶ نیز بند شرط گردیده است.

 

تعداد بازدید : 1036

ثبت نظر

ارسال