Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 48 دقیقه

سهام ایرالکو تحت تاثیر نرخ ارز: رشد 40 درصدی سهام ایرالکو طی 3 ماه

سهام ایرالکو تحت تاثیر نرخ ارز: رشد 40 درصدی سهام ایرالکو طی 3 ماه

باشگاه آلومینیوم: در حالی که طی سال جاری از میزان صادرات آلومینیوم کشور کاسته شده است، سهام شرکت‌های صنعت آلومینیوم در بازار بورس کمتر تابع تغییرات نرخ جهانی این فلز قرار گرفته و بیشتر به عوامل کلان اقتصاد نظیر نرخ ارز واکنش نشان می‌دهند.

دوشنبه 27 اسفند 1397 ساعت 6:27

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، سال گذشته میلادی قیمت آلومینیوم، پرمصرف‌ترین فلز پس از آهن، به شدت تحت تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا، قرار گرفته بود. با این وجود از ابتدای سال جاری میلادی، با توجه به دورنمای پایان تنش‌های تجاری و همچنین تلاش اتحادیه عرضه‌کنندگان برای تنظیم بازار، روند سقوط قیمت آلومینیوم به اتمام رسید و از آن هنگام تاکنون قیمت در حال نوسان بوده است؛ به طوری که قیمت کنونی به قیمت ابتدای سال 2019 میلادی، بسیار نزدیک است. می‌توان گفت به طور میانگین، دامنه این نوسان‌ها طی این مدت، حدود 50 دلار بر تن بود. در نخستین روز کاری بورس فلزات لندن در سال 2019، هر تن آلومینیوم با قیمت میانگین یک هزار و 857 دلار معامله می‌شد و هم‌اکنون تنها با کاهش 0.5 درصدی، یک هزارو 846 دلار بر تن قیمت دارد.

طی 3 ماه اخیر فایرا (نماد ایرالکو در بازار بورس تهران) حدود 18 درصد رشد کرده است که با توجه به اینکه قیمت جهانی آلومینیوم نسبت به 3 ماه گذشته تنها حدود 0.5 درصد کاهش داشته است، می‌توان گفت رشد نرخ ارز، عامل اصلی در بالا رفتن ارزش سهام شرکت آلومینیوم ایران بوده است. تغییرات قیمت سهام این شرکت طی یک‌سال گذشته، بستگی زیادی به نوسان نرخ ارز در کشور داشته است. با توجه به اینکه آلومینیوم بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، با افزایش نرخ ارز در هر بازاری قیمت این فلز نیز افزایش می‌یابد. همزمان با جهش نرخ ارز در کشور، ارزش سهام این شرکت نیز بالا رفت، به‌طوری که ارزش هر سهم طی 6 ماه، بیش از 478 درصد رشد کرد و به قله 563 تومان رسید. سپس با سقوط قیمت ارز تا نرخ 11 هزار تومانی، در عرض کمتر از 2 ماه، هر سهم بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و به 280 تومان رسید.

از طرف دیگر، طی 3 ماه اخیر ارزش سهام شرکت ایرالکو، بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد؛ این در حالی است که قیمت جهانی آلومینیوم طی این مدت، بیش از 80 دلار بر تن کاهش داشت. این در حالی بود که با توجه به تلاطم‌های نرخ ارز و صدور بخشنامه‌های متعدد جهت عرضه شمش در بورس کالا جهت تنظیم بازار، عملکرد اقتصادی این شرکت و متعاقبا ارزش سهام آن را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. طی 11 ماه ابتدای سال 1397، شرکت آلومینیوم ایران حداکثر 17 درصد شمش تولیدی خود را صادر کرد؛ بنابراین این شرکت کمتر از یک‌سوم سال گذشته صادرات داشته است.

گفتنی است که پیش‌بینی بانک گلدمن ساکس نشان می‌دهد، با توجه به چشم‌انداز بازار جهانی فلز آلومینیوم، قیمت 2000 دلار بر هر تن در انتهای سال 2019 منطقی به نظر می‌رسد که نسبت به قیمت کنونی بیش از 8 درصد رشد قیمتی خواهد داشت. هر چند که رشد قیمت آلومینیوم می‌تواند محرک رشد ارزش سهام شرکت‌ آلومینیوم ایران باشد، اما باید توجه داشت که کاهش صادرات آلومینیوم کشور، تاثیر عوامل داخلی اقتصاد ایران بر ارزش سهام شرکت‌های فعال در صنعت آلومینیوم را پررنگ‌تر کرده است.

تعداد بازدید : 2536

ثبت نظر

ارسال