Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 20 دقیقه

آنچه در ماه گذشته بازار جهانی آلومیینوم رخ داد:

روابط تجاری ایالات متحده و چین مهم‌ترین عامل تعیین قیمت آلومینیوم

روابط تجاری ایالات متحده و چین مهم‌ترین عامل تعیین قیمت آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: در ماه گذشته، قیمت نقدی آلومینیوم در بورس‌‌های لندن و شانگهای با افزایش محسوسی همراه بود. افزایش تقاضا در چین به همراه تعطیلی موقت کارخانه‌ها و اعمال محدودیت در بهره‌برداری از منابع این فلز به همراه مناقشات سیاسی بین چین و آمریکا سبب افزایش قیمت هر تن آلومینیوم تا 1،900 دلار در بورس فلزات لندن شد. موجودی انبارهای این 2 بورس نیز در پایان دوره یک‌ماهه مورد بررسی به کمترین میزان خود در این مدت رسید و به حجم 1،778 هزار تن کاهش یافت.

یکشنبه 12 اسفند 1397 ساعت 15:43

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، در اولین روز از هفته اول مورد بررسی، اعلام خبر محدود شدن دسترسی به یک انبار در مالزی بر میزان عرضه و تقاضا در بازار اثر گذاشت و سب شد قیمت هر تن آلومینیوم در بورس شانگهای نسبت به آخرین روز هفته قبل 8 دلار افزایش یابد. در پایان هفته، ادامه مناقشات تجاری بین چین و آمریکا و کاهش احتمال دستیابی به توافق بین این 2 کشور از یک طرف و افت 0.55 درصدی ارزش دلار از طرف دیگر باعث شد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن با کاهش یک درصدی نسبت به روز قبل روبه‌رو شود.

نمودار روند تغییرات قیمت نقدی و نوسانات مجموع موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن و شانگهای طی 3 ماه گذشته را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، در یک ماه اخیر قیمت نقدی آلومینیوم هم در بورس شانگهای هم در بورس لندن نسبت به قبل از آن با افزایش همراه بوده است.

در بیست و هفتم ژانویه با لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر تولید‌کننده بزرگ آلومینیوم دنیا (RUSAL)، قیمت این فلز پرکاربرد در هفته دوم مورد بررسی در سراسر دنیا با کاهش مواجه شد. این در حالی است که مصرف‌کنندگان آمریکایی به دلیل وضع تعرفه همچنان این فلز را با قیمت بالایی خریداری می‌کنند. این امر بر قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن اثر گذاشت و با ایجاد نگرانی از افزایش عرضه بیش از تقاضا سبب افت یک درصدی قیمت در ابتدای هفته نسبت به روز پایانی هفته قبل شد. اعمال تعرفه‌ها بدین معنی است که فروشندگان خارجی نیازمند مشوق‌های بهتری برای صادرات به آمریکا هستند که سبب افزایش قیمت در روزهای پس از آن شد. با وجود کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، بورس شانگهای از این موضوع تاثیر چندانی نگرفت و قیمت‌ نقدی آلومینیوم در این بورس تغییری نکرد. موجودی انبار بورس فلزات لندن در این هفته یک درصد کاهش یافت اما افزایش 2 درصدی موجودی انبار شانگهای این کاهش را جبران کرد.

در هفته ابتدایی ماه فوریه، نتایج یک نظرسنجی خصوصی حاکی از کاهش فعالیت کارخانه‌ها در 3 سال گذشته در چین (بزرگترین مصرف‌کننده فلزات پایه در دنیا) از جمله شرکت Chalco بود که به دلیل هزینه بالای برق تولید خود را کاهش داده بود. طبق این نظرسنجی، شاخص PMI در این کشور از 49.7 واحد در دسامبر سال گذشته به 48.3 واحد در ماه ژانویه کاهش یافت که کمترین میزان نسبت به فوریه 2016 محسوب می‌شود. با وجود افزایش 1.17 درصدی شاخص ارزش دلار در این هفته، کاهش موجودی انبار بورس فلزات لندن تا یک میلیون و 297 هزار تن و نگرانی از کاهش عرضه به‌دلیل وقفه‌های تولیدی در چین، منجر به رسیدن قیمت نقدی آلومینیوم در اواسط این هفته به رکورد حدود 1،900 دلار به ازای هر تن شد.

در هفته دوم فوریه، با بالا گرفتن مناقشات تجاری بین 2 قدرت اقتصادی برتر دنیا بر سر افزایش 15 درصدی تعرفه‌های اعمالی از طرف آمریکا بر کالاهای چینی، قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن تحت تاثیر قرار گرفت و با افت 2 درصدی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد. این در حالی است که قیمت این فلز در بورس شانگهای روند یکنواختی را طی کرد و به‌طور میانگین طی این هفته برابر با 1،600 دلار در هر تن بود.

در انتهای هفته سوم ماه فوریه قیمت نقدی آلومینیوم نسبت به هفته پیش از آن 3 درصد در هر 2 بورس افزایش یافت. عوامل زیادی در این افزایش قیمت دخیل بودند. از جمله عوامل حمایت‌کننده از رشد قیمت‌ می‌توان به کاهش یک درصدی موجودی انبارها، افزایش تخصیص تسهیلات به واحدهای چینی و در نتیجه افزایش تقاضا از طرف بزرگترین مصرف‌کننده فلزات در دنیا اشاره کرد. در عین حال، عدم تمدید منع قانونی استخراج بوکسیت در مالزی، پس از گذشت حدود 3 سال، باعث خواهد شد تا عرضه ماده اولیه تولید آلومینیوم در بازار افزایش یابد و از این منظر بر قیمت آن فشار وارد آورد؛ گفتنی است که استخراج بوکسیت در برخی از مناطق مالزی به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی و ایجاد آلودگی در آب‌های سطحی، به دستور دولت متوقف شده بود، دولت اخیرا اعلام کرد که این دستور توقف از 31 مارس 2019، به‌دلیل افزایش تقاضا برای بوکسیت و همچنین رفع مسائل زیست‌محیطی لغو خواهد کرد. همچنین گلنکور (Glencore) غول تجارت معدن دنیا 200 هزار تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن خریداری کرد و آن را از یکی از انبارهای شرکت بریتانیایی ISTIM (یکی از شرکت‌های انبارگردان LME) در بندر پورت کلنگ در مالزی تحویل خواهد گرفت. گلنکور گفته است این حجم از آلومینیوم را برای تحویل به مشتریان خریداری کرده اما منابع آگاه بیان کردند این حرکت، ISTIM را با یک چالش مستقیم روبه‌رو کرده است؛ زیرا خرید فلزات دارای ضمانت LME توسط شرکت‌های دیگر از انبارهای بندر کلنگ را مختل می‌کند. شرکت گلنکور مهم‌ترین تاجر بازار آلومینیوم دنیا در خارج از چین است.

پیش‌بینی می‌شود در ماه آینده، توافق تجاری بین چین و آمریکا مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نقدی آلومینیوم باشد. با توجه به چشم‌انداز روشن مذاکرات و احتمال دستیابی به توافق، احتمالا قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو خواهند شد. از طرف دیگر کاهش تولید در چین به دلایل زیست‌محیطی و حمایت از قیمت خصوصا از طرف چالکو هر‌چند قابل توجه نبوده، اما می‌تواند از رشد قیمت‌ها حمایت کند.

 

تعداد بازدید : 917

ثبت نظر

ارسال