Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 12 و 41 دقیقه

دلار نیمایی همچنان مبنای محاسبه قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا خواهد بود

راهکارهای سندیکای صنایع آلومینیوم برای رفع تلاطم‌های بازار آلومینیوم

راهکارهاي سنديکاي صنايع آلومينيوم براي رفع تلاطم‌هاي بازار آلومينيوم

باشگاه آلومینیوم: هرچند در روزها و ماه‌های اخیر، شرایط حاکم بر کشور از نظر بیماری کرونا برگزاری جلسات در ادارات، سازمان‌ها و تشکل‌ها را با محدودیت مواجه کرده است اما با این وجود سندیکای صنایع آلومینیوم بیکار ننشسته و با برگزاری جلسات با مسوولین مربوطه و نامه‌ نگاری‌های متعدد، سعی بر آن داشته که با ارائه راهکارهایی اجرایی در کوتاه مدت از تگرانی‌ و آشفتگی تولیدکنندگان بکاهد.

یکشنبه 12 مرداد 1399 ساعت 2:18

به گزارش خبرنگار باشگاه آلومینیوم، در تیرماه تلاطم بسیاری در بازار آلومینیوم شاهد بودیم که نوسان و افزایش قابل توجهی در قیمت‌ها ایجاد نمود بطوریکه پس از مدت‌ها ثبات در صنعت آلومینیوم، باز هم بسیاری انگشت اشاره را به سمت سندیکای صنایع آلومینیوم و عملکرد آن نشانه رفتند. این در شرایطی است که در روزهای خوب صنعت و ثبات قیمت‌ها اندک شماری از فعالین این صنعت به یاد سندیکای صنایع آلومینیوم و اقدامات آن در جهت ایجاد این ثبات بوده‌اند.

هرچند در روزها و ماه‌های اخیر، شرایط حاکم بر کشور از نظر بیماری کرونا برگزاری جلسات در ادارات، سازمان‌ها و تشکل‌ها را با محدودیت مواجه کرده است اما با این وجود سندیکای صنایع آلومینیوم بیکار ننشسته و با برگزاری جلسات با مسوولین مربوطه و نامه‌ نگاری‌های متعدد، سعی بر آن داشته که با ارائه راهکارهایی اجرایی در کوتاه مدت از تگرانی‌ و آشفتگی تولیدکنندگان بکاهد.

شایعاتی نیز به گوش می‌رسید که در فرمول محاسبه قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا مبنا از دلار نیمایی به دلار آزاد تغییر کند که این شایعه نیز تکذیب شد و فرمول بر همان مبنای دلار نیمایی باقی خواهد ماند.

حال به منظور بررسی فعالیت‌ها و اقدامات سندیکای صنایع آلومینیوم در این خصوص مجله آلومینیوم با مهندس هوشنگ گودرزی رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

جناب آقای مهندس لطفا در مورد افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در هفته گذشته بفرمایید و آیا این مساله می‌تواند در پی انتشار شایعه‌ی مبنی بر عدم تخصیص ارز نیمایی به صنایع آلومینیوم بوده باشد؟

از ابتدای سال جاری در پی دستورالعمل بانک مرکزی به وزارت صمت مبنی بر آنکه این وزارتخانه می‌بایست ارز مورد نیاز صنایع را از خود صنعت تامین نماید، وزارت صمت به کارخانه‌ها اعلام نمود که ارز مورد نیاز خودشان باید از طریق صادرات تامین کنند.

تا پیش از این ارز مورد نیاز صنعت که از طریق صادرات شرکت‌های فولاد، مس، روی و.. تامین می‌شد اما از آنجا که شرکت‌های خودروسازی جهت تامین قطعات، نیاز به ارز داشتند، ارز مورد نیاز برای صنایع آلومینیوم کاهش داده شد تا شرکت‌های آلومینیومی مجبور شوند خودشان ارز مورد نیازشان را تامین کنند.

طبق این دستور شرکت‌های آلومینیومی بر آن شدند که برای تامین ارز مورد نیازشان دپوی مناسبی از شمش آلومینیوم برای صادرات داشته باشند و همین باعث شد تا عرضه‌های آنها در بورس کالا کاهش پیدا کند و همین شایعه باعث هجوم برای خرید مواد اولیه شد و در نتیجه هفته قبل قیمت‌ها از حدود ۳۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان شیفت پیدا کرد.

سندیکای صنایع آلومینیوم در این راستا اقداماتی انجام داده است؟

صنایع بالادستی آلومینیوم جهت تأمین مواد اولیه مانند آلومینا، آند، کریولیت و غیره و همچنین تجهیزات مورد نیاز خود نیاز به ارز دارند و با توجه به تحریم‌های اعمال شده، ورود مواد اولیه و کالاهای که عمدتاً وارداتی هستند دچار مشکل شده است بنابراین شرکت‌های مادر برای تامین ارز مورد نیاز خود به صادرات روی آوردند. سندیکای صنایع آلومینیوم دو ماه پیش با مهندس مدرس خیابانی که در آن زمان هنوز سرپرست وزارت صمت نشده بودند جلسه‌ای داشت. در این جلسه که با همراهی کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار تشکیل شده بود پیشنهاد سندیکا این بود که زمینه‌ای فراهم شود تا صنایع پایین دستی که قابلیت صادرات محصولات خود را دارند بتوانند با قیمت مناسب شمش را از صنایع مادر بگیرند و محصولات خود را با ارزش افزوده صادر کنند تا با برگشت این ارز به داخل بتوان مشکل ارزی صنایع بالادستی را مرتفع کرد این پیشنهاد مورد توجه آقای مدرس خیابانی قرار گرفت اما هرگز هیچ مصوبه‌ای صادر نشد. در واقع سندیکا تلاش کرد که به جای صادرات مواد اولیه خام، محصولات پایین دستی صادر شود چون معمولاً صادرات شمش خالص با قیمت حدود LME فلت با مثبت و منفی 25 دلار انجام می‌شود ولی اگر همین شمش در داخل به فروش برسد بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار پرمیوم بر آن اضافه می‌شود و در واقع این اختلاف قیمت قدرت صادرات را از شرکت‌های پایین دستی گرفته است. پس بهتر است که به جای اینکه شمش خالص صادر شود این شمش در داخل کشور به محصول تبدیل شود و پس از ایجاد ارزش افزوده، صادر گردد که در این صورت، هم ارز مورد نیاز صنایع بالادستی تامین می‌شود و هم صنایع پایین دستی رونق خود را به دست می‌آورند.

صنعت آلومینیوم مانند صنایعی مثل فولاد، مس، روی و ... نیست که معادن آن‌ها در داخل کشور موجود است در واقع صنعت آلومینیوم وابستگی زیادی به واردات دارد.

تنها مزیت صنعت آلومینیوم در کشور انرژی و نیروی کار ارزان است که با صادرات شمش خام این یارانه‌ها تقدیم خارجی‌ها خواهد شد مسئله دیگری که سندیکا پیشنهاد نموده است در خصوص نحوه عرضه و ساماندهی عرضه‌ها بوده است به طوری که پیشنهاد داده‌ایم فروش اعتباری تا اطلاع ثانوی لغو گردد و همچنین از هفته آینده مقرر شده است که هفته‌ای ۵ هزار و ۳۵۰ تن آلومینیوم توسط 4 تولیدکننده شمش آلومینیوم در بورس عرضه شود که همین مقدار بخش عمده‌ای از نیاز بازار را تامین خواهد کرد اما باید برای عرضه بیشتر هم تلاش نمود.

اگر بتوانیم شمش آلومینیوم را که ماده اولیه بسیاری از شرکت‌های داخلی است با قیمت مناسب به شرکت‌های پایین دستی تحویل دهیم در آن موقع در کنار اشتغال و جهش تولید، ارزی نصیب مملکت خواهد شد که می‌تواند مشکل شرکت‌ها را نیز برطرف نماید. اما با توجه به دستور بانک مرکزی و همچنین وزارت صمت، صنایع بالادستی مجبور شدند که محصول خود را دپو نمایند.

شایعاتی نیز به گوش می‌رسید که در فرمول محاسبه قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا مبنا از دلار نیمایی به دلار آزاد تغییر کند که مقرر شده است، فرمول بر همان مبنای دلار نیمایی باقی بماند.

همچنین پیشنهاد شده است که در سامانه بهین یاب بازنگری شود. به علت اینکه مقداری نقدینگی سرگردان در بازار وجود دارد که هر از چندگاهی به سمت بازار آلومینیوم حرکت می‌کند و سبب تلاطم این بازار می‌شود و با توجه به عرضه کم و فروش اعتباری موجب آشفتگی بازار می‌شود و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

شرکت‌هایی که تولید مستقیم از شمش آلومینیوم ندارند بایستی سهمیه شان در حال حاضر محدود شود و سهمیه به شرکت‌ها با توجه به مالیات ارزش افزوده‌ای که پرداخت کرده‌اند اختصاص یابد و بدین طریق دست سفته بازان از صنعت کوتاه شود.

تعداد بازدید : 1036

ثبت نظر

ارسال