Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 22 و 37 دقیقه

خریداران آلومینیوم فعلا دست از معامله کشیده‌اند

خریداران آلومینیوم فعلا دست از معامله کشیده‌اند

باشگاه آلومینیوم: فلز آلومینیوم از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دراقتصاد و صنعت برخوردار است و آلومینیوم را باید دومین فلز پرمصرف جهان دانست.

سه شنبه 27 آبان 1399 ساعت 15:13

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از صمت، با وجود در دسترس نبودن منابع غنی معدنی برای تولید این فلز، احداث صنایع آلومینیومی در کشور ما با تمرکز بر منابع فراوان انرژی مورد توجه قرار دارد. بر همین اساس نیز واحدهای مختلفی در حوزه صنایع بالادستی و پایین‌دستی این صنعت احداث شده‌اند. اما آنطور که باید چالش‌ها و مشکلات این صنعت مورد توجه قرار نگرفته‌ است. صنایع آلومینیوم کشور طی ماه‌های گذشته و تحت‌تاثیر نوسانات ارزی به‌شدت با التهاب روبه‌رو بوده‌اند، چراکه فعالیت این صنایع به‌واسطه ورود مواد اولیه به‌شدت تابع نرخ ارز است. در چنین شرایطی، رشد نرخ ارز زمینه افزایش قیمت مواد اولیه را فراهم و به کل زنجیره منتقل می‌کند. کاهش نرخ آن نیز به‌دلیل روشن نبودن دورنمایی واضح از آینده، زمینه‌ساز رکود در بازار این فلز خواهد شد. بررسی معاملات شمش آلومینیوم طی ۲ هفته گذشته و در بورس کالا، موید همین نکته است. میزان فروش این محصول در رینگ معاملات بورس کالا و طی هفته دوم آبان، افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. این روند رکود در هفته گذشته و با انتخاب احتمالی جو بایدن به‌عنوان ریاست‌جمهوری ایالات متحده، شدت بیشتری گرفت. گویی معامله‌گران دست از خرید کشیده‌ و منتظر شفاف شدن هرچه بیشتر شرایط هستند.

سایه رکود بر بازار آلومینیوم

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در تشریح معاملات شمش آلومینیوم در بورس کالا در ۲ هفته گذشته، گفت: درحال‌حاضر، رکود بر بازار این محصول فلزی سایه افکنده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل رکود حاکم بر خرید و فروش شمش آلومینیوم در معاملات بورس کالا گفت: طی مدت زمان مورد بحث، فعالان صنایع آلومینیوم تحت‌تاثیر شرایط انتخابات ایالات متحده و نهایی شدن نتایج آن، قرار دارند، چراکه طی هفته گذشته و با انتشار اخباری مبنی بر روشن شدن نتایج این انتخاب به نفع جو بایدن، نرخ ارز طی چند روز، افت مختصری را تجربه و این افت زمینه رکود در خرید و فروش شمش آلومینیوم را فراهم کرد. درواقع خریداران و تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی خرید خود را متوقف کرده‌ و منتظر شفاف‌تر شدن شرایط هستند.

انتظار کاهش قیمت ادامه دارد

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه افزود: قیمت پایه شمش آلومینیوم در بورس کالا به‌طور مستقیم از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. قیمت پایه آلومینیوم در بورس کالا برابر است با نرخ فروش شمش در بورس فلزات لندن ضربدر ۱.۱ ضربدر نرخ ارز نیمایی. همین فرمول و اثرپذیری آن از نرخ ارز، دلایل رکود حاکم بر بازار آلومینیوم را روشن می‌کند.

وی افزود: انتظارات عمومی از سوی تولیدکننده‌های شمش و مصرف‌کنندگان آن حکایت از آن دارد که در صورت تداوم شرایط موجود، کالا ارزان می‌شود؛ بنابراین از خرید دست کشیده‌اند تا دوباره ثبات به این بازار بازگردد.

گودرزی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر این تغییرات و نوسانات بر عملکرد تولیدکنندگان شمش آلومینیوم و محصولات نهایی این صنعت، گفت: برخی از فعالان این صنعت با هدف تامین مواد اولیه در بلندمدت و با توجه به نگرانی که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، شمش را از قبل خریداری و دپو کرده‌‌اند. بدون تردید این فعالان در چنین شرایطی و با کاهش نرخ ارز و به‌دنبال آن رکود در بازار خرید و فروش شمش آلومینیوم، متضرر خواهند شد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: البته این زیان آنچنان متوجه صنایع پایین‌دست آلومینیوم کشور نخواهد شد، چراکه این تولیدکنندگان اغلب با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند و سرمایه در گردش کافی نداشته، درنتیجه توان خرید قابل‌توجه مواد اولیه و دپو آن را هم ندارند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان صنایع بالادستی دپو قابل‌توجهی از محصول در انبارهای خود داشته باشند، تحت‌تاثیر این شرایط متضرر می‌شوند. اما در مجموع این شرایط به ضرر واسطه‌ها تمام می‌شود و زمینه متضرر شدن تاجران و دلالان شمش را فراهم می‌کند؛ یعنی افرادی که شمش را خریداری و با بازارسازی، سود قابل‌توجهی را از آن خود می‌کنند.

گودرزی در ادامه و در پیش‌بینی ادامه روند بازار و تولید آلومینیوم گفت: چنانچه ثبات به این بازار بازگردد، دوباره شاهد رونق در خرید و فروش این دست محصولات خواهیم بود.

روزهای خوب آلومینیوم

این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به سوالی مبنی بر روند بازار جهانی خرید و فروش این فلز نقره‌ای در سطح بین‌المللی گفت: این رشد در سایه افزایش تقاضا برای مصرف این فلز ازسوی تولیدکنندگان اصلی این محصول ازجمله چین، شکل گرفته است. یعنی در سایه افزایش تقاضا قیمت فلز یادشده صعود کرده است. در همین حال بخشی از این تغییرات نیز تحت‌تاثیر نتیجه انتخابات ایالات متحده شکل گرفته است، چراکه طی ۴ سال گذشته و تحت‌تاثیر سیاست‌های این کشور، رکود بر اقتصاد آن سایه افکنده بود؛ حالا همه انتظار دارند با تغییر رئیس‌جمهوری این کشور دوباره رونق به بازار آلومینیوم باز گردد؛ همین انتظار نیز زمینه‌ساز رشد قیمت این فلز در سطح بین‌المللی شده است.

افت قیمت مقطعی است

آریا صادق‌نیت‌حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تاکید کرد: طی هفته گذشته و با توجه به نتایج اولیه انتخابات ایالات متحده، انتظاری برای کاهش نرخ ارز در بازار ایجاد شد. این افت مقطعی نرخ ارز، انتظار برای کاهش قیمت شمش آلومینیوم را از سوی مصرف‌کنندگان این محصول، تقویت کرد. درنتیجه در طول هفته گذشته معاملات شمش این فلز در بورس کالا، خریدار نداشت. این هفته تنها خرید با هدف نرخ‌گذاری این محصول و فروش آن به صنایع خودرویی آنهم به میزان بسیار محدود (۶۰ تن) انجام شد.

وی در ادامه افزود: در هفته دوم آبان نیز با توجه به روشن نبودن دورنمای روابط‌سیاسی میان کشورها و نتیجه انتخابات ایالات متحده بر روابط تجاری، استقبال گرمی از عرضه شمش در بورس کالا نشد؛ بنابراین بازار شمش آلومینیوم منتظر کاهش قیمت‌ها است. هرچند این افت تنها در سایه کاهش نرخ ارز نیمایی حاصل می‌شود.

تولیدکنندگان ریسک‌پذیر نیستند

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: کاهش یا افزایش نرخ ارز در درجه نخست دلالان را متضرر یا منتفع می‌کند اما بر عملکرد تولیدکنندگان و فعالان صنعتی نیز به‌طور غیرمستقیم تاثیر دارد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان ریسک‌پذیر نیستند و بر مبنای کار تولیدی خود فعالیت می‌کنند و بر همین اساس نیز خرید مواد اولیه مورد نیاز خود را در بازه‌های زمانی هفتگی انجام می‌دهند. درنتیجه با کاهش عرضه و رشد قیمت مواد اولیه، تداوم تولید آنها با خطر روبه‌رو می‌شود. در همین حال، هر زمان قیمت کاهش پیدا کند، با توجه به میزان موجودی انبارشان متضرر می‌شوند؛ بنابراین ثبات قیمت به نفع تولیدکنندگان واقعی و صنعتگران است. در سایه ثبات قیمت تولید تداوم می‌یابد.

حقیقی خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی از یک‌سو التهاب در بازار را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، به ضرر و زیان تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و در ادامه نیز به رکود در بازار و به‌دنبال آن تولید منجر می‌شود. کما اینکه در ۲ هفته گذشته بازار راکد بوده است. بدون تردید تداوم این رکود به نفع تولیدکننده‌ها نیست.

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: به اعتقاد من، افت نرخ دلار در روزهای ابتدایی پس از انتخابات امریکا هیجانی بود. کما اینکه پس از یک افت چند روزه دوباره شاهد رشد قیمت ارز بودیم؛ بنابراین نباید به تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای در بازار آلومینیوم امیدوار بود.

ایران و دنیا در ۲ مسیر متفاوت

وی درباره تاثیر این انتخابات بر نرخ آلومینیوم در بازار جهانی گفت: طی ۲ هفته گذشته شاهد رشد قیمت این فلز در بازار جهانی هستیم. در همین حال، نرخ فروش سایر فلزات نیز رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. با این وجود در ایران موضوع متفاوت رقم خورده است. این تفاوت‌ها به‌دلیل امید و انتظار برای گشایش‌های جدید اقتصادی و بازگشت به برجام حاصل شده است. حال باید دید این انتظارات چه میزان با واقعیت تطابق دارد؟ و آیا این انتظارات ضامن تداوم فعالیت تولیدکنندگان هست یا خیر؟

حقیقی در پایان تاکید کرد: نباید به تغییر در شرایط فعلی چندان هم امید داشت، چراکه سیاست‌ها همان قبلی‌هاست. تنها مجریان سیاست‌ها عوض کرده‌اند و نباید به تغییر چندان دل بست.

سخن پایانی

ثبات را باید از مهم‌ترین شاخصه‌های اثرگذار بر عملکرد صنایع دانست. در شرایطی که پیش‌بینی آینده دشوار است، تولیدکنندگان از پس برنامه‌ریزی برای تداوم فعالیت و تولید خود بر نمی‌آیند. بر همین اساس نیز تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم طی ماه‌های گذشته و با نوسانات نرخ ارز با چالش‌های جدی روبه‌رو شده‌اند. در چنین موقعیتی حتی کاهش نرخ ارز نیز منافع تولیدکنندگان را تامین نمی‌کند؛ بلکه رکود در بازار را بیش از پیش افزایش می‌دهد. بازار آلومینیوم طی ۲ هفته گذشته مصداق کامل همین شرایط بود، چراکه نرخ ارز افت محدودی را درنتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده تجربه کرد و به‌دنبال آن، بازار آلومینیوم با کاهش تقاضا روبه‌رو شد. گویی معامله‌گران به‌دلیل شفاف نبودن دورنمای آینده دست از خرید برداشتند.

تعداد بازدید : 1700

ثبت نظر

ارسال