Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 0 و 4 دقیقه

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران:

خرید مواد اولیه آلومینیومی با نرخ صادراتی

عاملی که موجب کاهش میزان تولید صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در کشور می‌شود

خرید مواد اولیه آلومینیومی با نرخ صادراتی

باشگاه آلومینیوم: عضو هیات مدیرهسندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: عاملی که موجب کاهش میزان تولید صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در کشور می‌شود و میزان نقدینگی آن‌ها را کاهش می‌دهد، تفاوت قیمت مواد اولیه عرضه شده در کشور با مواد خام صادراتی است؛ به نحوی که اسملترها مواد اولیه را با پریمیوم منفی 20 دلار به ازای هر تن (20 دلار بر تن، کمتر از قیمت LME)، صادر می‌کنند و در بازار داخلی با پریمیوم 150 دلار بر تن به فروش می‌رساند.

دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 ساعت 9:12

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین آریا صادق نیت حقیقی در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: جلسه‌ای به منظور پیگیری و حمایت از خواسته‌های تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در کشور با حضور مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و معاونین و مسئولان بخش معدنی و صنایع معدنی وزارت‌خانه، نمایندگانی از ایمیدرو و سازمان توسعه صادرات، همچنین تورج زارع عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و مدیرعامل جاجرم، هوشنگ گودرزی رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به همراه چند نماینده دیگر از سندیکای صنایع آلومینیوم ایران روز شنبه 6 اردیبهشت ماه برگزار شد.

وی بیان کرد: اولین موضوعی که در جلسه دیروز مطرح شد، در مورد بی‌متولی ماندن صنعت آلومینیوم بود؛ به این دلیل که نوبت قبلی این جلسه در اردیبهشت ماه سال 1398 بود و یک سال بین جلسات مخصوص صنعت آلومینیوم وقفه افتاد و در این یک سال، هیچ جلسه‌ای برای رسیدگی به مسائل صنعت آلومینیوم در کشور برگزار نشد؛ در این جلسه خیابانی بر لزوم داشتن متولی تاکید کرد و تعیین متولی را جزو اولویت‌های کاری قرار داد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تاکید کرد: برگزاری جلسات صنایع آلومینیوم به صورت مستمر کمک شایانی به بررسی و نقد مسائل این حوزه می‌کند و سریع‌تر به راه‌حلی برای رفع مشکلات می‌رسیم.

خرید آلومینیوم خام با ارز حاصل از صادرات

حقیقی عنوان کرد: مسئله دیگری که در این جلسه مطرح شد، مسئله خام فروشی با قیمت بسیار پایین است که البته این موضوع را نمایندگان ایمیدرو نیز تایید کردند. به این ترتیب که اسملترها آلومینیوم خام را با قیمت فلت (پریمیوم صفر) یا حتی در برخی موارد با قیمت 20 دلار کمتر از LME به ازای هر تن صادر می‌کنند، این در حالی است که آلومینیوم خام در کشور با پریمیوم 150 دلار بر تن عرضه می‌شود، این امر موجب کاهش میزان نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی شده و همچنین، موجب به تحمیل مبالغ هنگفت گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: عرضه آلومینیوم خام در کشور با پریمیوم 150 دلار بر تن امکان صادرات را از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی گرفته است و از طرف دیگر، فضایی برای واردات محصولات آلومینیومی به کشور ایجاد می‌کند. این موارد در جلسه با اطلاعات و داده‌های کاملا موثق و تایید شده اعلام شد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران افزود: مهم‌ترین عاملی که امکان رقابت را از تولیدکنندگان ایرانی گرفته، میزان بالای پریمیوم وضع شده برای شمش است، این پریمیوم مانعی برای فعالیت‌های داخلی به شمار می‌آید و مقرر شد، در صورتی که شرکتی توان صادرات محصولات را دارد، می‌تواند با اسملترها هماهنگ کند. به گونه‌ای که محصولات را صادر کند و برگ سبز یا ارز حاصله را در اختیار اسملترها قرار دهد و به قیمت آلومینیوم خام صادراتی، مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کند.

حقیقی در ادامه تاکید کرد: خرید آلومینیوم خام با قیمت صادراتی کمک بزرگی به تولیدکنندگان داخلی می‌کند؛ به نحوی که موجب می‌شود 150 دلار در هر تن کاهش هزینه داشته باشیم. این امر به صادرات محصولاتی که در کشور تولید می‌شود نیز کمک شایانی می‌کند.

ذخیره آلومینیوم در انبارهای اسملترها

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران عنوان کرد: در این جلسه، در خصوص عرضه مواد اولیه نیز مباحثی مطرح شد که شواهد حاکی از این است که انبارهای اسملترها از شمش‌های آلومینیومی پر شده، به گونه‌ای که میزان ذخیره آلومینیوم در این شرکت‌ها طبق اطلاعات ایمیدرو قابل توجه است اما مدیران این شرکت‌ها همچنان از فروش امتناع می‌کنند. به این منظور که در تلاش هستند تا قیمت بازار را حفظ کنند.

حقیقی تصریح کرد: در حال حاضر، شاهد کنترل عرضه و تقاضا در بازار بورس هستیم که این امر میزان فعالیت صنعتگران را کاهش می‌دهد. به همین دلیل سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درخواست کرد که این موضوع را مورد بررسی قرار بدهند و عرضه را به صورت مستمر در بیاورند و عرضه شمش هر هفته و به میزان مکفی انجام شود.

وی مطرح کرد: سندیکای صنایع آلومینیوم ایران از مدت‌ها قبل این موضوع را مورد بررسی قرار داده و در جلسه‌ای که با شرکت‌های بالادستی داشتیم، این مباحث را مطرح کردیم و از آن‌ها خواستیم که میزان عرضه را افزایش دهند و تا حدودی نیز به نتیجه رسیدیم، چنانچه در هفته گذشته شاهد افزایش میزان عرضه شمش از سوی شرکت‌ها بودیم.

اصلاح قیمت مواد اولیه

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اذعان کرد: در مورد اصلاح قیمت مواد اولیه نیز گفت‌وگوهایی انجام شد؛ قرار شد قیمت داخلی مواد خام بعد از اینکه به لحاظ عرضه و تقاضا، به نتیجه خوبی رسیدیم، تعدیل قیمت‌های داخلی را نیز داشته باشیم و اصلاحی نیز در این زمینه انجام شود.

حقیقی افزود: برخی از گفت‌وگوهای صورت گرفته مانند منع واردات، در حال حاضر نیز اجرا می‌شود اما بند اول که شامل خرید مواد اولیه می‌شود، قرار شد به سرعت مورد بررسی قرار گیرد و مصوباتی در این خصوص وضع کنند. همچنین در خصوص برگزاری مرتب جلسات حوزه آلومینیوم نیز مقرر شد که هر سه ماه یک بار جلسه‌ای با حضور قائم مقام وزیر صمت برگزار شود.

وی در مورد تولیدات سالکو بیان کرد: آلومینیوم جنوب اخیرا فعالیت خود را آغاز کرده است و هنوز به تولیدی که گفته شده، نرسیده است و تنها 40 دیگ این شرکت فعال شده که با توجه به تعهدات مالی که این شرکت دارد، باید در گام نخست بدهی‌های خود را به شرکت جاجرم و سرمایه‌گذار پرداخت کند. به همین دلیل پرداخت بدهی‌ها اولین اقدامی است که این شرکت باید انجام دهد و  نمی‌توان در مورد عرضه داخلی سالکو، مطمئن بود.

 

تعداد بازدید : 1053

ثبت نظر

ارسال