Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 44 دقیقه

ختم پرونده المهدی با مپنا! آیا پای تهاتر پول برق در میان است؟

ختم پرونده المهدی با مپنا!  آیا پای تهاتر پول برق در میان است؟

باشگاه آلومینیوم: بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی از آنجا که خریدار قبلی آلومینیوم المهدی و هرمزال یعنی شرکت فروآلیاژ گنو به تعهدات خود عمل نکرده بود، ۷۳.۳۶ درصد سهام و میزان دارایی قابل واگذاری طرح آلومینیوم المهدی و صددرصد سهام هرمزال باید به خریدار دیگری واگذار می‌شد که بر اساس اعلام منابع مطلع، شرکت مپنا داوطلب می‌شود که سهام این دو مجموعه صنعتی را خریداری کند.

سه شنبه 2 بهمن 1397 ساعت 23:19

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از اقتصادآنلاین، لیلا مرگن در شرق نوشت: شرکت فروآلیاژ گنو به دلیل کمبود برق و برخی مسائل حاشیه‌ای، نتوانست به تعهدات خود در پرداخت اقساط و بدهی‌های این دو مجموعه صنعتی به ایمیدرو، ساچه ایتالیا و... به‌موقع عمل کند در نتیجه سازمان خصوصی‌سازی با انتشار اطلاعیه‌ای، جایگزین جدیدی برای این خریدار پیدا کرد. اگرچه بارها نسبت به قیمت پایه پایین تعیین‌شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام المهدی و هرمزال اعتراضاتی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود، اما سازمان خصوصی‌سازی از این اتهامات مبرا شد و حالا خریدار جدید یعنی شرکت مپنا فقط به شرط پرداخت بدهی‌های معوق صاحب قبلی پروژه المهدی و هرمزال و با همان قیمت پایه قبلی، می‌تواند مالک جدید این مجموعه‌های صنعتی شود. از آنجا که دولت بدهی‌های سنگینی به شرکت مپنا از محل فروش برق و ساخت نیروگاه‌ها دارد، به نظر می‌رسد هدف مپنا از این خرید، تهاتر بخشی از بدهی‌های خود با دولت باشد.

شرکت فروآلیاژ گنو (سهامی خاص) سه سال قبل سهام مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال را خریداری کرد. خصوصی‌سازی‌ای که بارها صدای اعتراض نمایندگان مجلس را به آسمان بلند کرد زیرا به اعتقاد بخشی از نمایندگان مجلس و کارشناسان از جمله احمد توکلی، قیمت پایه این مجموعه‌های صنعتی حدود هزار میلیارد تومان کمتر از قیمت واقعی آن تعیین شده بود. بحران  این دو مجموعه‌ صنعتی وقتی بالا گرفت که در اردیبهشت 95، 625 نفر از کارگران آلومینیوم المهدی از سوی خریدار خصوصی، اخراج شدند. آن‌طور که منابع محلی پس از اخراج کارگران از این مجموعه اعلام کردند، بخش عمده خطوط تولیدی این کارخانه به‌‌ویژه خطوط مربوط به فاز دوم (هرمزال) به دلیل تأمین‌نشدن برق مورد نیاز تعطیل شده بود. عدم تأمین برق، اخراج کارگران و خوابیدن خطوط تولید، آلومینیوم المهدی را وارد ریل زیان‌دهی کرد. خرداد ماه سال 97، بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، آخرین وضعیت پرونده آلومینیوم المهدی و هرمزال را تشریح کرد. به گفته او گزارشی از تخلفات آلومینیوم المهدی تهیه شده و در صحن علنی قرائت می‌شود که ما حصل پرونده برای رسیدگی به قوه‌ قضائیه ارسال خواهد شد. پارسایی مهم‌ترین دلایل بررسی پرونده واگذاری آلومینیوم المهدی را ارزش‌گذاری غیرواقعی این شرکت در زمان واگذاری و بدهی‌های این مجموعه به دولت اعلام کرد. به اعتقاد او آلومینیوم المهدی حدود ‌هزار‌ میلیارد تومان کمتر از قیمت واقعی ارزش‌گذاری شده و بالغ بر ‌هزار و 500‌ میلیارد تومان بدهی دارد که باید متعهد پرداخت این مبلغ شود، اما هنوز نسبت به پرداخت آن اقدام نکرده است. رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 گفت: آلومینیوم المهدی 700‌ میلیارد تومان به ایمیدرو بدهکار است و حدود 300‌ میلیارد تومان نیز بدهی دارایی و برق دارد که پرداخت نکرده است. همچنین به بانک بدهی دارد که وثیقه‌ای جایگزین نکرده و در‌حال‌حاضر دولت این بدهی را پرداخت می‌کند.

فروش آلومینیوم المهدی با قیمت 3 سال قبل

اگرچه نمایندگان مجلس بر این باور بودند که قیمت‌گذاری آلومینیوم المهدی کمتر از میزان واقعی برای تنها خریدار این مجموعه انجام شده اما سازمان خصوصی‌سازی در هیئت واگذاری از این اتهام تبرئه می‌شود و حالا این سازمان از آنجا که خریدار اولیه آلومینیوم المهدی به تعهدات خود عمل نکرده است، با انتشار اطلاعیه‌ای، تلاش کرد تا این مجموعه صنعتی را به خریدار دیگری واگذار کند. بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی شرایط واگذاری آلومینیوم المهدی به این شرح اعلام شد: «شرایط پرداخت وجه این معامله، به‌صورت ۳۴۰ میلیارد تومان به‌عنوان حصه نقدی معامله، پرداخت باقی‌مانده ثمن معامله به‌صورتی تعیین شده که خریدار، تمام اقساط مربوط به این معامله را که خریدار قبلی تعهد کرده؛ اما سررسید آن فرا نرسیده، تقبل و پرداخت شود. خریدار تمامی وجوه ریالی و ارزی پرداختی خریدار قبلی، بابت اقساط قرارداد واگذاری و سایر تعهدات مالی مندرج در قرارداد را پس از حسابرسی ویژه توسط سازمان خصوصی‌سازی، ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ نتیجه حسابرسی به این سازمان پرداخت می‌کند؛ ضمن اینکه خریدار متعهد است بابت حسن انجام این تعهد، یک فقره چک به‌ مبلغ هزار میلیارد تومان به سازمان خصوصی‌سازی تحویل دهد». بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، خریدار متعهد است اقساط قرارداد تسهیلات دریافت‌شده از بانک صنعت و معدن را در سررسیدهای مقرر پرداخت کند. براساس این اطلاعیه، متقاضیان حداکثر تا پایان وقت اداری ۲۷ آذر ماه می‌توانستند نسبت به ارائه تضمین خرید به ارائه پیشنهاد اقدام کنند و سازمان خصوصی‌سازی در رد یا قبول هر یک از پیشنهادهای واصله مختار بود.

‌مپنا به دنبال تهاتر مطالبات برقی خود با دولت

شرایط واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال به خریدار جدید نشان می‌دهد که سازمان خصوصی‌سازی فقط با شرط پرداخت بدهی‌های مالک قبلی این مجموعه‌های صنعتی، آن را به فرد جدیدی واگذار خواهد کرد. از سوی دیگر بخش عمده بدهی‌های خریدار قبلی یعنی شرکت فروآلیاژ گنو هم به دولت است. مپنا به عنوان یک شرکت نیروگاه‌ساز، یک بار برای پرداخت مطالبات خود در برابر ساخت نیروگاه‌ها، ناگزیر شد به تهاتر روی آورده و چند نیروگاه تحویل بگیرد. اقدامی که در همان روزها هم با انتقاداتی همراه شد. کارشناسان بر این باور بودند که مپنا با تحویل‌گرفتن نیروگاه‌ها به جای پول نقد، باید مطالبات جدید حاصل از فروش برق به دولت را هم به لیست مطالبات قبلی خود اضافه کند. بنابراین هر روز حجم مطالبات مپنا از دولت (به دلیل فروش مداوم برق) روندی صعودی خواهد داشت. اظهارات کارشناسان در سخنان عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا هم مشخص بود. او 16 آبان سال گذشته حجم مطالبات مپنا از بخش‌های مختلف دولت را دوهزارو 700 میلیارد دلار اعلام کرده بود. همچنین طلب حاصل از فروش برق به دولت در هر ماه از سوی مدیر عامل مپنا 200 تا 300 میلیارد تومان اعلام شد. حال با نگاهی به لیست بدهی‌های خریدار قبلی آلومینیوم المهدی که عمدتا مربوط به بخش‌های دولتی است، به نظر می‌رسد مپنا با خرید آلومینیوم المهدی و هرمزال قصد دارد بخش دیگری از بدهی‌های خود را با دولت تهاتر کند. البته هنوز هیچ یک از مسئولان شرکت مپنا در برابر خرید سهام این دو مجموعه صنعتی، موضع رسمی اتخاذ نکرده‌اند.

‌واگذاری المهدی نیازی به مزایده ندارد

اگرچه در رسانه‌ها آمده بود که شرکت آلومینیوم المهدی بدون مزایده به مپنا واگذار شده است اما یک منبع مطلع اعلام کرد: واگذاری از طریق مزایده فقط در زمانی معنی دارد که سهام یک مجموعه به دولت متعلق باشد. از آنجا که آلومینیوم المهدی یک بار به خریدار خصوصی واگذار شده و در زمان واگذاری از خریدار وکالت گرفته می‌شود که در صورت عدم پرداخت مطالبات، از او سلب مالکیت خواهد شد، واگذاری مجدد نیازی به برگزاری مزایده ندارد.

او ادامه می‌دهد: سازمان خصوصی‌سازی از طریق یک آگهی شرایط واگذاری آلومینیوم المهدی را به اطلاع عموم رساند و مپنا به همراه چند شرکت دیگر داوطلب خرید این مجموعه شدند. از آنجا که مپنا شرایط بهتری داشت، به صورت مذاکره مجموعه آلومینیوم المهدی به این شرکت واگذار شد.

این منبع مطلع تأکید می‌کند: مپنا متعهد شده که تعهدات شرکت فروآلیاژ گنو را به ساچه و ایمیدرو و... پرداخت کند؛ یعنی خریدار جدید باید ادامه تعهدات قبلی را انجام دهد.

‌قابلیت سودآوری آلومینیوم المهدی

مپنا که شرکتی نیروگاه‌ساز است با خرید آلومینیوم المهدی و هرمزال به تولید آلومینیوم روی می‌آورد اما آیا این واگذاری می‌تواند شرایط این مجموعه صنعتی را بهبود دهد و آیا این واگذاری به صلاح کشور است؟ یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود عنوان کرد: آلومینیوم المهدی و هرمزال (که کارخانه نویی است) اگر مشکلاتش برطرف شود سودآوری خوبی خواهد داشت. زیرا این کارخانه در نزدیکی آب واقع شده است، امکانات وسیع دارد و در منطقه ویژه اقتصادی احداث شده و مزیت‌های بی‌شماری دارد بنابراین می‌تواند نسبت به ایرالکو بسیار موفق‌تر عمل کند.

این منبع مطلع ادامه داد: این صنعت آلومینیوم دو چیز می‌خواهد؛ یکی برق و دیگری ماده اولیه اصلی یعنی پودر آلومینا. در رابطه با برق با توجه به اینکه مپنا یک شرکت نیروگاه‌ساز و دارنده نیروگاه برق است، می‌تواند از طریق هماهنگی با توانیر و وزارت نیرو، در جای دیگری برق تحویل دهد و در بندرعباس برق تحویل بگیرد. بنابراین قیمت تمام‌شده برق برای آلومینیوم المهدی مناسب‌تر خواهد بود. در رابطه با پودر آلومینا هم چون این مجموعه نزدیک آب است، مپنا می‌تواند از هند و چین آلومینا تأمین کند و با مدل خرید، تولید و فروش، پودر آلومینا وارداتی را شمش کرده و شمش را دوباره صادر کند تا کارخانه بچرخد.

 

تعداد بازدید : 1144

ثبت نظر

ارسال