Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 13 و 58 دقیقه

مدیرعامل شرکت اتحاد نورد پارس:

بسیاری از قوانین مزیتی برای تولیدکنندگان ندارند/ راه‌اندازی سالکو، اقدامی بزرگ در صنعت آلومینیوم

بسیاری از قوانین مزیتی برای تولیدکنندگان ندارند/ راه‌اندازی سالکو، اقدامی بزرگ در صنعت آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت اتحاد نورد پارس گفت: بسیاری از طرح‌ها و قوانینی که در حوزه صنعت و معدن مطرح می‌شود، قابلیت اجرایی شدن ندارد به گونه‌ای که برخی از آن‌ها منطقی و کاربردی نیست؛ برای مثال، طرح ادغام شرکت‌های پایین‌دست و کوچک، طرحی است که هیچ مزیتی برای تولیدکنندگان و صاحبان صنایع کوچک به همراه ندارد و هیچ مدیری حاضر به ادغام شرکت خود با شرکت دیگر نمی‌شود.

دوشنبه 28 بهمن 1398 ساعت 19:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم  به نقل از فلزات آنلاین، محمد ابراهیمیان اظهار داشت: در مورد میزان تولید ظروف آلومینیومی و نرخ بهره‌برداری کارخانه‌های تولیدی اطلاعات کامل و جامعی در کشور وجود ندارد و حتی مشخص نیست که تقاضا برای مصرف اینگونه محصولات آلومینیومی در کشور به چه میزانی است.

وی بیان کرد: قیمت شمش آلومینیومی در کشور بسیار بالا است. به همین خاطر، اگر شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) که اخیرا راه‌اندازی شده و در مدار تولید قرار گرفته، تولیدات خود را در بازار داخلی عرضه کند، موجب کاهش قیمت مواد اولیه می‌شود و تولیدکنندگان پایین‌دستی می‌توانند محصولات خود را با هزینه پایین‌تری تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند؛ اما اگر تولیدات صرفا به منظور صادرات باشد، وضعیت تولید انواع محصولات آلومینیومی بدتر از گذشته خواهد شد.

فعالیت تولیدی در کشور توجیه اقتصادی ندارد

مدیرعامل شرکت اتحاد نورد پارس توضیح داد: مدیران باید برای کاهش قیمت مواد اولیه آلومینیومی در کشور برنامه‌هایی داشته باشند و اقداماتی انجام دهند زیرا ادامه فعالیت در این شرایط، توجیه اقتصادی ندارد و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، در سال آتی میزان فعالیت ما کمتر از گذشته خواهد شد.

ابراهیمیان مطرح کرد: با اینکه وجود دو شرکت تولیدکننده آلومینیوم (المهدی و شرکت آلومینیوم ایران) در کشور، سرمایه‌گذاری و احداث شرکت آلومینیوم جنوب اقدام بزرگی بود. به این خاطر که ایجاد رقابت میان شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه آلومینیومی می‌تواند بسیار مفید باشد و به این ترتیب، قیمت مواد اولیه کاهش و کیفیت ارتقا می‌‌یابد.

وی تصریح کرد: البته نیاز کشور به مواد اولیه آلومینیومی سالانه 250 هزار تن است که شرکت ایرالکو و المهدی این میزان را تولید و عرضه می‌کنند اما با توجه به کاربردی بودن آلومینیوم و مصارف متنوع این فلز در صنایع مختلف، احداث این کارخانه، اقدام بزرگی در کشور به شمار می‌آید و سرمایه‌گذاری مناسبی است.

سالکو نیاز کشور به آلومینیوم را برطرف می‌کند

مدیرعامل شرکت اتحاد نورد پارس اذعان کرد: شرکت آلومینیوم جنوب، می‌تواند نیاز کشور به آلومینیوم را برطرف و مازاد تولید خود را را صادر کند که در این صورت، ارزآوری مطلوبی را نیز شاهد خواهیم بود. سرمایه‌گذاری و تاسیس شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) یکی از بهترین اقداماتی بود که در این زمینه در چند سال اخیر انجام شده است و باید این شرکت تولیدات خود را در بازارهای داخلی نیز عرضه کند تا قیمت مواد اولیه آلومینیومی در کشور کاهش و تولید محصولات آلومینیومی رونق بیشتری به خود بگیرد اما در صورتی که روند توزیع شمش به همین روال ادامه داشته باشد و مدیران تنها در صدد صدور طرح‌هایی باشند که قابلیت اجرایی لازم را ندارد، صنعت آلومینیوم روز به روز آسیب می‌‌بیند.

ابراهیمیان مطرح کرد: شرکت ما در بازار بورس کالا سهمیه‌ای ندارد و ما باید مواد اولیه ضروری و مورد نیاز خود را از بازار آزاد خرید می‌کنیم که به دلیل واسطه‌های بی‌شماری که در این حوزه وجود دارد، مجبور هستیم آلومینیوم را با قیمت بسیار بالاتری خریداری و مصرف کنیم.

وی تاکید کرد: معاملات بورس به صورت نسیه و سلف در کشور انجام می‌شود و باید شرکت‌ها سهمیه و کد معاملاتی داشته باشند که در حال حاضر، ما به خاطر اینکه نتوانستیم در این زمینه اقدامی انجام دهیم، نمی‌توانیم از اینگونه معاملات بهره ببریم.

مدیرعامل شرکت اتحاد نورد پارس بیان کرد: توزیع مواد اولیه آلومینیومی در بورس کالا و بازار آزاد به صورت انحصاری درآمده است؛ در صورتی که اگر شفافیت‌سازی مناسبی در این زمینه انجام شود و همچنین انحصارطلبی نیز از میان برود، قطعا قیمت مواد اولیه کاهش می‌یابد و میزان تولید محصولات آلومینیومی بیشتر خواهد شد.

ابراهیمیان اظهار کرد: کارخانه‌هایی که سرمایه در گردش بالایی دارند، مواد اولیه آلومینیومی خرید و فروش می‌کنند و در حقیقت به تجارت روی آورده‌اند، در صورتی که برای شرکت‌های کوچک تولیدی همچون شرکت ما، امکان خرید مواد اولیه از بورس کالا وجود ندارد و در حال حاضر به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: بورس کالا شرایط خرید را به اندازه‌ای سخت و پیچیده کرده است که شرکت‌های پایین‌دستی تولیدکننده محصولات آلومینیومی نمی‌توانند مواد ضروری خود را سفارش و خریداری کنند.

طرح ادغام شرکت‌های پایین‌دستی اجرایی نمی‌شود

مدیرعامل شرکت اتحاد نورد پارس اعلام کرد: برخی از قوانین و طرح‌هایی که مدیران ارائه می‌دهند قابلیت اجرایی ندارد برای مثال، طرحی در خصوص ادغام شرکت‌های پایین‌دستی اعلام کرده‌اند که قابلیت اجرایی ندارد و به طور کلی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

ابراهیمیان عنوان کرد: مزیتی در ادغام شرکت‌ها وجود ندارد و فکر نمی‌کنم این طرح در کشور اجرایی شود؛ به این خاطر که استقلال شرکت‌ها به این طریق از میان می‌رود و گمان نمی‌کنم هیچ شرکت پایین‌دستی تمایلی به ادغام شرکت خود با شرکت‌ دیگری داشته باشد.

وی مطرح کرد: در شرکت اتحاد نورد پارس شمش خالص آلومینیومی خریداری و آن را تبدیل به ورق یا گرده می‌کنیم، میزان ظرفیت ما حدود دو هزار تن در سال است و با اینکه سابقه 40 ساله در این حوزه داریم اما در سال جاری، میزان تولیدات ما کمتر از سال‌های گذشته شده است.

 

تعداد بازدید : 668

ثبت نظر

ارسال