Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 9 و 43 دقیقه

برندگان دعوای تجاری آمریکا و چین

برندگان دعوای تجاری آمریکا و چین

باشگاه آلومینیوم: تاثیر جنگ تجاری دو غول اقتصاد دنیا بر سایر کشورها چیست؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که قاره آسیا به‌طور کلی از جنگ تجاری آمریکا و چین ضرر خواهد کرد، اما معدودی از کشورها به‌عنوان برنده ظاهر خواهند شد.

دوشنبه 5 آذر 1397 ساعت 11:57

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایسنا، بررسی شرکت «نومورا هولدینگز» از کالاهایی که در فهرست تعرفه‌ها قرار گرفته‌اند، نشان داده که اقدام شرکت‌های آمریکایی و چینی برای جایگزینی واردات به نقاط دیگر آسیا، به نفع مالزی خواهد بود و پس از آن ژاپن، پاکستان، تایلند و فیلیپین بیشترین سود را خواهند برد.

 همزمان با اقدام شرکت‌ها برای تغییر مقصد واردات محصولاتشان از چین، ویتنام و پس از آن مالزی، سنگاپور و هند برنده خواهند بود.

از میان ۱۳ کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بنگلادش، هند و کره جنوبی از جایگزینی واردات سود می‌برند. پاکستان حداقل برد را از تغییر مقصد واردات و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد داشت. بر اساس گزارش بلومبرگ، شاخص جایگزینی واردات نومورا بر مبنای معیارهایی شامل: تخصصی بودن هر محصول، فاصله جغرافیایی ۱۳ کشور از چین و آمریکا، میزان توانایی آمریکا و چین در تولید داخلی محصول به جای واردات آن، اهمیت محصولات در واردات چین و آمریکا و اهمیت محصولات در مجموع واردات از آمریکا و بالعکس است.

طبق گزارش نومورا، بزرگ‌ترین سودی که مالزی می‌برد از مدارهای یکپارچه الکترونیکی، گاز طبیعی مایع و دستگاه‌های ارتباطی است.

ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی بارها کسری تجاری آمریکا با چین را مورد انتقاد قرار داده بود و در اولین گام وضع تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی را از چین (به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا) هدف قرار داد. افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم در اوایل فروردین‌ماه و هدف قرار دادن ۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی در اواسط تیرماه به ترتیب دومین و سومین حملات ترامپ در جنگ تجاری با چین بود. سناریوی چهارمین حمله تجاری نیز وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی بود. در آخرین اقدام، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده که بقیه واردات کالایی از چین را که معادل ۲۶۷ میلیارد دلار است، هدف افزایش تعرفه قرار می‌دهد؛ با اجرایی شدن این اقدام عملا کل کالاهای چینی صادرشده به آمریکا مشمول افزایش تعرفه می‌شود. جنگ تجاری دو غول اقتصاد دنیا در حالی در نقطه جوش است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی وی هفته جاری در اجلاس سران گروه ۲۰ (جی ۲۰) بوئنوس آیرس دیدار خواهند کرد اما به نظر می‌رسد هیچ کدام بنای آشتی با یکدیگر را ندارند.

عمده توجه‌ها در نشست گروه جی ۲۰ در آرژانتین، به‌جای رویدادهای اصلی، روی حاشیه‌ها خواهد بود. در حاشیه این نشست ترامپ و شی جین پینگ درخصوص اختلافات تجاری که هر روز شدت پیدا می‌کند، به گفت‌وگو خواهند نشست.

هرچند اندک اما این امیدواری وجود دارد که دیدار میان این دو نفر در بوئنوس آیرس، به آرام کردن تنش‌هایی منتهی شود.

احتمال حل شدن این بن بست به رشد قیمت‌های سهام کمک کرده است اما هفته گذشته دورنمای رفع اختلافات تجاری این دو غول اقتصادی جهان چندان مثبت نبود. رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا پس از اینکه رهبران کشورهای آسیا اقیانوسیه نتوانستند اختلافات تجاری خود را حل کنند و برای نخستین بار اجلاس APEC در پاپوا گینه نو بدون صدور بیانیه مشترک رسمی، به کار خود پایان داد اظهار کرد: چین رفتارهای غیرمنصفانه، غیرمنطقی و مختل‌کننده بازار را کنار نگذاشته است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اظهار کرد ترامپ آماده است تا تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی را دو برابر کند و استراتژی آمریکا در قبال چین تا زمانی که پکن رفتار خود را تغییر ندهد، تغییر نخواهد کرد. همچنین لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید هفته گذشته اظهار کرد که انتظار دارد در نشست جی ۲۰، رویارویی مستقیمی میان آمریکا و چین درخصوص تجارت روی دهد. این اظهارات پس از لغو سفر یک هیات چینی به واشنگتن برای مذاکرات تجاری مطرح شد. بر اساس گزارش گاردین، مفسران می‌گویند هر گونه حرکت مثبتی حتی اگر ادامه مذاکرات باشد، به کاستن تنش در بازار کمک خواهد کرد.

 

تعداد بازدید : 841

ثبت نظر

ارسال