Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 9 و 52 دقیقه

بخش پایین‌دستی صنعت آلومینیوم چین به کندی در حال بازیابی است!

بخش پایین‌دستی صنعت آلومینیوم چین به کندی در حال بازیابی است!

باشگاه آلومینیوم: صنعت آلومینیوم چین در ماه فوریه رکود شدیدی داشت؛ شیوع کروناویروس باعث شد تا واحدهای این صنعت تا نیمه دوم ماه فوریه تعطیل باشند و سفارش‌های جدید کاهش یابند.به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین و به نقل از SMM، شاخص مدیران خرید در میان تولیدکنندگان ورق، پلیت، تسمه، فویل، سیم و کابل، پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی و آلیاژ اولیه و ثانویه در چین در ماه فوریه به ۳۴.۷ واحد سقوط کرد.

شنبه 24 اسفند 1398 ساعت 12:6

شاخص تولید این بخش از صنعت نیز از ۲۰.۶ واحد در ماه ژانویه به ۱۹.۷ واحد در ماه فوریه کاهش داشت؛ همچنین، شاخص سفارش‌های جدید از ۳۶.۱ واحد به ۲۵ واحد افت کرد. با وجود محدودیت‌های رفت و آمد، شرایط نیروی کار نیز دشوار بود. شاخص اشتغال از ۴۹.۹ واحد به ۴۱.۸ واحد کاهش داشت.

بخش سیم و کابل آلومینیومی در ماه فوریه ضعیف‌ترین عملکرد را داشت و شاخص مدیران خرید این بخش از ۳۳.۳ واحد در ماه ژانویه به ۲۸.۲ واحد افت داشت. بیشتر تولیدکنندگان سیم و کابل آلومینیوم در چین دست‌کم تا ۲۰ فوریه تعطیل بودند و مشکلات نیروی کار مانع از افزایش تولید می‌شود. همچنین، سفارش‌های جدید از شبکه برق دولتی و سایر پروژه‌ها در ماه‌های ژانویه و فوریه با شیوع کرونا ویروس کاهش داشتند. تخمین زده می‌شود که حدود ۲ تا ۴ ماه طول بکشد تا تولیدکنندگان بزرگ سیم و کابل بتوانند پاسخگوی سفارش‌های دریافتی باشند. این واحدها پس از بازگشت کارکنان، روال تولید عادی را از سر خواهند گرفت.

انتظار می‌رود که تاثیر منفی شیوع ویروس در بخش سیم و کابل آلومینیومی تا پایان ماه آوریل ادامه داشته باشد زیرا پروژه‌های ساختمانی در حالت تعلیق باقی می‌مانند و پس از آن این صنعت در مسیر بازیابی قرار بگیرد. برخی از تولیدکنندگان سیم و کابل در خصوص میزان حمایت پروژه‌های ولتاژ بسیار بالا (UHV) در سال جاری اطمینان زیادی نداشتند و انتظار سفارش‌های کمتری در این زمینه داشتند.

اما تاثیر این ویروس در بخش پروفیل‌های صنعتی آلومینیوم ملایم‌تر بود. شاخص مدیران خرید این بخش در ماه فوریه به ۴۳.۳ واحد کاهش داشت که بالاترین میزان در ۷ بخش مختلف مورد بررسی پایین‌دستی‌های آلومینیوم بود. اگرچه سفارش‌ها تا حدی کاهش داشت و محدودیت‌های حمل و نقل باعث کند شدن بازیابی تولید شد، اما تولیدکنندگان پروفیل صنعتی به طور کلی نسبت به تولیدکنندگان پروفیل‌های ساختمانی زودتر آغاز به کار کردند و سفارش‌های بهتری داشتند. انتظار می‌رود که فعالیت تولیدکنندگان پروفیل‌های صنعتی در ماه مارس بهبود زیادی داشته باشد.

اما شاخص مدیران خرید تولیدکنندگان پروفیل‌های ساختمانی از ۳۶.۳ واحد در ماه ژانویه به ۳۱.۴ واحد در ماه فوریه کاهش داشت زیرا سفارش‌های بازار داخلی پس از تعویق فعال شدن دوباره پروژه‌های ساختمانی و زیرساخت در برخی مناطق چین به نیمه دوم مارس کاهش داشت و برخی سفارش‌های صادرات نیز لغو شد. مشکلات نیروی کار باعث شد تا تولیدکنندگان پروفیل‌های ساختمانی آغاز مجدد فعالیت خود را به نیمه نخست ماه مارس موکول کنند. این واحدها تا ماه مارس بازیابی کامل نخواهند داشت.

شاخص مدیران خرید بخش نورد آلومینیوم (تولیدکنندگان ورق، پلیت و تسمه) از ۴۵.۳ واحد در ماه ژانویه به ۳۸ واحد در ماه فوریه افت داشت؛ واحدهای بزرگ‌مقیاس فعالیت خود را محدود کردند و واحدهای کوچک و متوسط نیز تا اواخر فوریه تعطیل بودند. تولیدکنندگان بزرگ ورق، پلیت و تسمه فعالیت خود را در تعطیلات سال نو متوقف نکردند و برخی از آن‌ها نسبت به شیوع کروناویروس، تنها تولیدات خد را کاهش دادند به‌طوری که برآوردها نشان می‌دهد این واحدها با نرخ بهره‌وری ۵۰ تا ۸۰ درصد در فوریه فعالیت می‌کردند. واحدهای کوچک و متوسط به تدریج پس از ۲۰ فوریه فعالیت خود را از سر گرفتند اما به دلیل قانون قرنطینه دو هفته‌ای کارگران مهاجر، هنوز به سطح تولید نرمال نرسیده‌اند. همچنین کاهش سفارش‌های جدید و محدودیت تامین مواد اولیه از بازیابی این واحدها به حالت عادی جلوگیری کرده است زیرا مشتریان آن‌ها نیز هنوز بازیابی کامل نداشته‌اند و مشکلات لجستیکی باعث محدودیت حمل و نقل و کند شدن بازیابی نقدینگی شد. انتظار می‌رود که تا اوایل ماه مارس ۹۰ درصد کارگران واحدهای تولیدکننده ورق، پلیت و تسمه به محل کار برگردند. این موضوع به همراه بهبود شرایط لجستیکی می‌تواند باعث بازیابی تولیدکنندگان به حالت عادی شود. اما این واحدها در خصوص سفارشات ماه مارس خوش‌بین نیستند.

تولیدکنندگان فویل نیز به تدریج فعالیت خود را در اواخر فوریه آغاز کردند، اما کل تولید بهبود چندانی نسبت به اوایل فوریه نداشت زیرا محدودیت حمل و نقل جاده‌ای باعث کاهش دسترسی به مواد اولیه و افزایش فشار موجودی محصولات نهایی شد. همچنین سفارش‌های داخلی فویل آلومینیوم ضعیف بود. تقاضای بازارهای خارجی بهتر بود و برخی تولیدکنندگان به دلیل محدودیت ظرفیت حمل و نقل با کامیون و افزایش هزینه‌ها، تحویل کالا را به اوایل ماه آوریل موکول کردند. شاخص مدیران خرید این بخش از ۳۳ واحد در ماه ژانویه به ۳۲ واحد در ماه فوریه کاهش داشت. انتظار می‌رود که در اوایل ماه مارس موجودی محصولات نهایی تولیدکنندگان تخلیه شود و موجودی مواد اولیه به سطح عادی برگردد.

تولیدکنندگان بزرگ و متوسط آلومینیوم آلیاژی اولیه در چین از آغاز ماه فوریه تولید خود را کاهش دادند یا متوقف کردند زیرا موجودی محصولات نهایی در انبارهای مصرف‌کنندگان آن‌ها با وجود محدودیت‌های لجستیکی انباشته شد و مصرف‌کنندگان پایین‌دستی فعالیت خود را دو هفته به تاخیر انداختند. شاخص مدیران خرید این بخش در فوریه به ۴۰.۲ واحد کاهش داشت. انتظار می‌رود که تخلیه انبارهای مصرف‌کنندگان آلومینیوم آلیاژی اولیه تا اواخر ماه مارس ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگان بتوانند فعالیت خود را افزایش دهند. با کاهش تفاضل قیمت آلومینیوم و سیلیسیم، سودآوری تولید آلیاژ A356.2 کاهش داشت که باعث افت تولید آلومینیوم آلیاژی اولیه شد.

تولیدکنندگان آلومینیوم ثانویه فعالیت خود را با تاخیر از سر گرفتند و واحدهای کوچک و متوسط به دلیل مشکلات نیروی کار و حمل و نقل جاده‌ای، تا پایان ماه فوریه تعطیل بودند. آغاز به کار مجدد مشتریان این شرکت‌ها دیرتر انجام شد که باعث کاهش سفارش‌های آلومینیوم آلیاژی ثانویه و افزایش موجودی تولیدکنندگان شد. این موارد تا حدودی در بازیابی کند تولیدکنندگان آلومینیوم ثانویه نقش داشتند. انتظار می‌رود که بخش آلومینیوم ثانویه در ماه مارس با بازیابی تقاضا و دسترسی به مواد اولیه، رشد خود را از سر بگیرد.

 

تعداد بازدید : 724

ثبت نظر

ارسال