Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 8 و 41 دقیقه

با افزایش عرضه نیز قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت

با افزایش عرضه نیز قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت

باشگاه آلومینیوم: یک فعال صنعت آلومینیوم می‌گوید: اگر تعداد تولیدکنندگان شمش آلومینیومی بیشتر شود، با توجه به اینکه قیمت آلومینیوم از نرخ ارز و قیمت جهانی تبعیت می‎کند، باز هم شاهد کاهش قیمت در بازار و برقراری تعادل در عرضه و تقاضا نخواهیم بود.

دوشنبه 2 تیر 1399 ساعت 2:33

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، وحید محمد‌پور مدیرعامل مهرذوب اشتهارد در گفتگو با این پایگاه خبری اظهار داشت: در خرداد ماه سال جاری شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار بوده‌ایم که این امر، رکود را به همراه داشته است. گرچه بازار به لحاظ عرضه و تقاضا تعادل خود را حفظ کرده، اما نوسان قیمت‎ها و ایستایی در بازار به خصوص در خرداد ماه قابل مشاهده است. با این روند، پیش‌بینی می‌شود که با افزایش قیمت ارز، در بازار آلومینیوم نیز قیمت‌ها سیر صعودی را طی کند و شرکت‌ها به ناچار نیز بهای محصولات خود را افزایش دهند که این افزایش تا حدی منطقی و قابل پذیرش خواهد بود اما بعد از آن، ممکن است که رکود سنگینی را در بازار آلومینیوم تجربه کنیم.

وی با اشاره به اینکه عدم تعادل در بازار و شرایط نامطلوب اقتصادی، امکان هرگونه برنامه‌ریزی را از شرکت گرفته است، مطرح کرد: با وجود اینکه قصد داشتیم تجهیزات آزمایشگاه خود را به‌روز کنیم، اما با این شرایط که بزرگ‌ترین مشکل بازار آلومینیوم نوسان قیمت است، هرگونه اقدام توسعه‌ای را مقرون‌به‌صرفه ندانستیم و از این امر منصرف شدیم. تا زمانی که نرخ ارز ثبات نداشته باشد، وضعیت به همین منوال خواهد بود. گرچه این مسئله‌ تا حدودی برای تمامی صنایع قابل رویت است اما صنعت آلومینیوم با وجود اینکه در تامین مواد اولیه به خارج از کشور وابسته است، بازار آن تاثیر بیشتری از نوسانات نرخ ارز می‌پذیرد.

محمدپور در رابطه با روند تولید شرکت در سال جدید، بیان کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، با در نظر داشتن همکاری ما با شرکت‌های کوچک، یک مقطع زمانی را به توقف فعالیت گذراندیم و با عادی شدن شرایط، اقدامات بهداشتی و ایمنی لازم را در دستور کار قرار دادیم و تولید از سر گرفته شد. گرچه در دوره‌ای این توقف تولید را تجربه کردیم، اما میزان تولید شرکت در اولین ماه سال جاری، نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، تغییری نداشت. این در حالی است که بسیاری از مشتریانی که شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از شرکت ما تامین می‌کنند، با افزایش قیمت‌ها، میزان تولید خود را کاهش داده‌اند.

این فعال صنعت آلومینیوم عنوان کرد: تا زمانی که قیمت آلومینیوم که تحت تاثیر بازار جهانی و نرخ ارز است، به روند افزایشی خود ادامه دهد، افزایش تعداد تولیدکنندگان بالادستی یا میزان عرضه شمش آلومینیومی، بازار را از رکود خارج نخواهد کرد؛ چراکه تقاضا در شرایط گرانی روز به روز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان شمش، بعضا مواد اولیه خود را از طریق واردات وارد می‌کنند یا  مواد اولیه وارداتی را از بازار داخلی تهیه می‌کنند، با افزایش نرخ ارز، با رشد هزینه‌های تولید مواجه خواهند بود و چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول خود ندارند. علاوه‌ بر افزایش نرخ ارز، کمبود مواد اولیه آلومینیومی نیز به بر هم خوردن تعادل در بازار و رکود تولید در صنعت آلومینیوم دامن زده است.

 

تعداد بازدید : 1798

ثبت نظر

ارسال