Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 13 و 17 دقیقه

آیا تحریم‌ها به رشد بورس کمک می‌کند؟

آیا تحریم‌ها  به رشد بورس کمک می‌کند؟

باشگاه آلومینیوم: ترامپ برای تلافی حمله موشکی ایران باز هم از ابزار تحریم استفاده کرد و صنایع سنگ آهن و فولاد و آلومینیوم و مس هدف جدید تحریم‌ها قرار گرفت. تحریم‌های تکراری که سال قبل هم صورت گرفت اما نتیجه آن افزایش فروش شرکت‌ها، رشد سهام‌شان در بورس و در نهایت افزایش شاخص بورس است.

سه شنبه 24 دی 1398 ساعت 7:36

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایسنا، روز جمعه ۲۰ دی‌ماه، وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم هشت شخص و بخش‌هایی از صنایع ایران خبر داد و در این راستا لیستی از شرکت‌هایی که تحریم شدند را منتشر کرد که بعضا تکراری بودند. صبا استیل، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت فولاد خراسان، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت آلیاژهای فولادی ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان شرکت‌هایی بودند که از سوی آمریکا تحریم شدند.

از میان این شرکت‌ها، سهام شرکت‌های فولاد هرمزگان(هرمز)، فولاد مبارکه اصفهان(فولاد)، شرکت فولاد خراسان(فخاس)، فولاد کاوه جنوب کیش(کاوه)، شرکت آلیاژهای فولادی ایران(فولاژ)، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر(کگل)، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو(چادرملو)، شرکت آهن و فولاد ارفع(ارفع)، شرکت فولاد خوزستان(فخوز) در بورس عرضه می‌شود.

باید به این نکته توجه داشت که رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، دور اول تحریم که شامل تحریم طلا و فولاد و آلومینیوم و فلزات با هدف کاهش منابع ارزی کشور بود را اجرا کرد. بعد از آن، آمریکا به بهانه‌های مختلف در چندین مرحله اقدام به اعمال تحریم‌های تکراری در بخش‌های مذکور کرد و حتی یک شرکت را سه بار مورد تحریم قرار داد.

مزایای تحریم برای فلزات اساسی ایران

اما این تنها ظاهر ماجرای تحریم است و آنچه در اصل ماجرا نهفته، این است که محصولات تولیدی حوزه معدن و

 همانند سایر کشورها، با نرخ دلار قیمت‌گذاری شده و به فروش می‌رسند؛ بنابراین این حوزه از افزایش قیمت دلار در برابر ریال قدرت گرفته و مزیت رقابتی آنها تقویت می‌شود. در نهایت شرکت‌های این حوزه به همراه سهامداران آنها (چنانچه سهام شرکتی در بازار سرمایه عرضه می‌شود)، یکی از برندگان اصلی تحریم هستند.


در این میان باید توجه داشت اگر هدف صادرات و منابع ارزی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بزرگ باشد، این گروه صادرات خود را از طریق ۲۰۰۰ کارت بازرگانی خصوصی داخلی و خارجی انجام می‌دهد و بر خلاف نفت انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت‌ها را دارند.

آنچه بر موفقیت شرکت‌های مذکور در مدیریت تحریم مهر تایید می‌زند، عملکرد و فروش ریالی این شرکت‌هاست. آماری که از افزایش فروش شرکت‌ها از تحریم‌های سال گذشته تا ۹ ماهه امسال حکایت دارد.

باید توجه داشت زمانی که فروش شرکتی افزایش یابد، سود آن نیز افزایش می‌یابد و زمانی که سود شرکتی رشد داشته باشد، قیمت سهام آن نیز افزایش خواهد داشت و این موضوع در نهایت باعث رشد شاخص بورس می شود.

جزئیات فروش ۹ ماهه شرکت‌های فلزی بورسی

بر اساس آمار سازمان بورس، فروش ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ سهام شرکت‌های فولاد هرمزگان(هرمز) ۴۲۲۷ میلیارد تومان است؛ درحالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۴۸۷ میلیارد تومان بوده است. فولاد مبارکه اصفهان(فولاد) در ۹ ماهه سال جاری ۲۹ هزار میلیارد تومان و در مدت مشابه سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش داشته است.

طبق آمار، میزان فروش شرکت فولاد خراسان (فخاس) در ۹ ماهه امسال ۳۳۸۴ میلیارد تومان و در مدت مشابه سال قبل ۱۹۸۴ میلیارد تومان بوده است. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) در ۹ ماهه امسال ۳۹۹۷ میلیارد تومان و در مدت مشابه سال قبل ۲۳۴۵ میلیارد تومان فروش داشته است.

فروش شرکت آلیاژهای فولادی ایران (فولاژ) در ۹ ماهه امسال ۱۹۹۵ میلیارد تومان و در ۹ ماهه پارسال ۱۲۸۲ میلیارد تومان بوده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر(کگل) در ۹ ماهه نخست امسال و ۹ ماهه نخست سال گذشته به ترتیب ۹۵۶۸ و ۶۵۴۳ میلیارد تومان فروش داشته است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو(چادرملو) نیز در ۹ ماهه نخست امسال ۶۹۶۴ و در مدت مسابه سال قبل ۴۷۹۲ میلیارد تومان فروش داشته است.

شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) در ۹ ماهه امسال ۲۳۲۳ و در ۹ ماهه سال قبل ۱۷۰۲ میلیارد تومان فروش داشته است. میزان فروش شرکت فولاد خوزستان (فخوز) نیز در ۹ ماهه سال گذشته ۷۶۶۴ میلیارد تومان بوده که این میزان در ۹ ماهه سال جاری به ۱۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رشد فروش شرکت‌ها باعث رشد شاخص بورس می‌شود

در زمینه فروش و شرایط این شرکت‌های فلزی فردین آقابزرگی - کارشناس ارشد بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بخش اعظم تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد برای ایجاد جو روانی منفی است، اظهار کرد: باید دید بخش اعظم محصولات شرکت‌هایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند صادراتی است یا خیر. همچنین باید بررسی کرد که محصولات مورد نیاز شرکت‌های مذکور از خارج تامین می‌شود یا خیر. باید گفت قسمت اعظم محصولات شرکت‌هایی که مجددا از سوی ترامپ تحریم شده‌اند در داخل استفاده می‌شود و بیشتر بعد روانی آن است که بر اقتصاد ایران تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به آمار تولید و فروش شرکت‌هایی که از سوی ترامپ تحریم شده‌اند، گفت: از آنجاکه این شرکت‌ها قسمت اعظم محصولات خود را در داخل کشور به فروش می‌رسانند، آمار تولید و فروش آنها رشد داشته است.

آقابزرگی با تایید این موضوع که رشد میزان فروش شرکت‌ها باعث رشد سهام آنها و در نتیجه بالا بردن شاخص بورس می‌شود، گفت: باید به این توجه داشت که شرکتی نمانده که از سوی آمریکا مشمول تحریم نشود و به همین دلیل آمریکا فقط اسامی را تکرار می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه چهار صنعت فولاد، بانک و بیمه، پتروشیمی و پالایشگاهی تاثیر زیادی بر شاخص بورس دارند، گفت: زمانی که شاخص گروه‌های مذکور رشد کند، شاخص کل بازار نیز رشد خواهد کرد.

 

تعداد بازدید : 801

ثبت نظر

ارسال