Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 22 و 29 دقیقه

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در ماه مارس و اوایل آوریل

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در ماه مارس و اوایل آوریل

باشگاه آلومینیوم: با شدت‌گرفتن بیماری کرونا در سراسر جهان، فلزات غیرآهنی نرخ نزولی را پیش گرفتند. ماه مارس اوج کاهش قیمت فلز آلومینیوم در این سه‌ماهه بوده است.

سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 ساعت 12:30

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از نشریه متال‌بولتن، با شدت‌گرفتن بیماری کرونا در سراسر جهان، فلزات غیرآهنی نرخ نزولی را پیش گرفتند. ماه مارس اوج کاهش قیمت فلز آلومینیوم در این سه‌ماهه بوده است.

  • آلومینیوم

*فلز آلومینیوم در بازار فلزات باعث نگرانی تولیدکنندگان این فلز شده است.

به‌گفته‌ی متال‌بولتن، از انتشار آخرین گزارش بازار فلزات توسط این نشریه تاکنون، شرایط در بازار فلزات تغییرات چشمگیری داشته است. با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، بازار فلزات، بورس و مالی در آشفتگی به‌سر می‌برند. با وجود آنکه قیمت فلز آلومینیوم با آغاز سال جاری به بیش از ۱۸۰۰ دلار/تن رسید اما با شیوع بیشتر ویروس کرونا در اواسط ماه مارس، قیمت این فلز به کمتر از ۱۶۰۰ دلار/تن کاهش یافت. نرخ تغییر قیمت آلومینیوم از سال ۱۹۹۹ تاکنون، حکایت از آن دارد که قیمت آلومینیوم در حدود ۱۵۰۰ دلار/تن  تثبیت خواهد شد و بازار اجازه‌ی کاهش بیشتر نمی‌دهد.

با توجه به قیمت کنونی این فلز، مقادیر زیادی از موجودی بازار کاسته خواهد شد تا قیمت بیشتر از این کاهش نیابد اما این امکان وجود دارد که اقدام، به بازار تقاضای این فلز ضربه وارد شود و به‌خصوص در بخش صنعت خودروسازی، شاهد مشکلات عدیده‌ای خواهیم بود.

شایان ذکر است که حل مشکل بحرانی به‌وجود آمده ناشی از کرونا به زمان و تعهد بالایی ازطرف تولیدکنندگان اولیه نیاز دارد و لازم است که به‌منظور جبران خسارت فعلی به‌وجود آمده، تلاش زیادی صورت گیرد.

در هر صورت، با توجه به شرایط حال‌حاضر، متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۰، شاهد رشد 1.3 درصدی فلز آلومینیوم باشیم. این درحالی است که تنها یک ماه پیش (در ماه فوریه) متال‌بولتن رشد صنعت آلومینیوم را در سال 2020، 2 درصد پیش‌بینی کرده بود.

همچنین پیش‌بینی نشریه متال‌بولتن از مازاد موجودی فلز آلومینیوم در بازار طی سال 2020 به دو میلیون تن خواهد رسید.

  • مس

*کاهش قیمت مس در ماه مارس مشهود بوده اما با ورود به ماه آوریل افزایش اندکی در قیمت بورس مشاهده می‌شود.

در اواسط ماه مارس سال جاری، قیمت فلز مس به کمترین مقدار خود از سال ۲۰۰۱ تاکنون رسید.  قیمت این فلز در اواسط ماه مارس به کمتر از 4371 دلار/تن  کاهش یافت.  البته قیمت فلز مس در اواسط مارس تقریباً به کمترین قیمت عرضه‌ی مس در سال ۲۰۱۶ نزدیک بوده است.

پس از کاهش قیمت چشمگیر فلز مس در ماه مارس، این فلز آرام‌آرام افزایش قیمت داشته و با ورود به آوریل نرخی افزایش را طی کرده است. متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که الگوی حرکتی قیمت مس در سال ۲۰۲۰ به همین منوال باشد و همواره نرخی افزایشی و سپس کاهشی را طی کند  اما همواره در محدوده‌ی ۵۰۰۰ دلار/تن تغییرات داشته باشد. مهمترین عامل فروش ارزان‌قیمت مس و تثبیت حرکت نزولی این فلز، اختلال تولید در کانادا، پرو، شیلی و چین است.

کاهش تولید در این مناطق موجب کاهش موجودی این فلز در بازار خواهد شد و برخی از مشکلات ناشی از مازاد موجودی را برطرف خواهد کرد چراکه مدت‌هاست بازار با کاهش تقاضا روبروست. این کاهش تقاضا طی سه‌ماهه‌ی دوم سال در چین تداوم خواهد داشت اما برای سایر نقاط جهان چندان مشخص نیست که وضعیت به چه گونه‌ای می‌باشد.

با توجه به موارد ذکرشده، متال بولتن نرخ تقاضای جهانی فلز مس را برای سال ۲۰۲۰، 1/1 درصد پیش‌بینی می‌کند. این بدان معناست که مازاد موجودی این فلز در بازار از ۴۹ هزار تن پیش‌بینی‌شده به ۱۳۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. البته شایان ذکر است که این تحلیل که نرخ نزولی  تقاضا را پیش‌بینی می‌کند، تحلیلی موقت بوده و ممکن است در هفته‌های آتی تحلیل‌های جدیدی مبنی بر کاهش بیش از پیش نرخ تقاضا و افزایش مواد موجود این فلز در بازار عرضه گردد.

  • سرب

*قیمت فلز سرب تحت‌تأثیر چشم‌انداز منفی بازار خودرو، رو به کاهش است.

قیمت فلز سرب نظیر سایر فلزات غیرآهنی، در ماه مارس سال جاری با کاهش چشمگیری روبرو بوده است. در ماه مارس، قیمت این فلز به کمتر از ۱۶۰۲ دلار/تن  کاهش یافته که از سال ۲۰۱۶ تاکنون کمترین قیمت ثبت‌شده برای این فلز می‌باشد.

فلز سرب به‌شدت تحت‌تأثیر بازار خودروسازی با توجه به چشم‌انداز منفی بازار خودرو نیز با مشکل روبرو شده است. کاهش و یا توقف فروش در کارخانجات خودروسازی برای تولیدکنندگان قطعات خودرو باعث ایجاد چشم‌اندازی منفی در این بازار شده است. همین مسأله موجب کاهش تقاضای باتری‌های سربی (اسیدی- سربی)  در بازار خواهد شد. علاوه‌ بر این در چین شاهد کاهش جمع‌آوری ضایعات سربی و تولید سرب ثانویه هستیم. این معضل که از سه‌ماهه‌ی نخست (ژانویه- فوریه- مارس)  آغاز شده، در سه‌ماهه‌ی دوم سال نیز تداوم یافته است. همزمان با این اختلال، تولید در این معادن نیز کاسته شده است. درحالی‌که موجودی و تقاضای فلز سرب با مشکل روبرو شده‌اند، تقاضای کلی این فلز در سطح جهان دستخوش بیشترین آسیب خواهد بود. البته کاهش موجودی در بورس فلزات لندن از ابتدای سال جاری به‌همراه عدم تضمین موجودی توسط شرکت‌های تولیدکننده‌ی این فلز، که همگی ناشی از شیوع ویروس کرونا است موجب تقویت قیمت در بازار خواهد شد.

‌متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که تأثیرات عوامل منفی کوتاه‌مدت خواهد بود و طی سه‌ماهه‌ی اول و دوم سال در چین خود را نشان خواهند داد. برای سایر نقاط جهان این عوامل منفی در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم سال بروز خواهند کرد. عوامل منفی باعث کاهش قیمت سکه در بازارهای جهانی خواهد شد. درحال‌حاضر با شرایط کنونی، متال‌بولتن ۱۱۲ هزار تن مازاد موجودی را برای بازار سرب در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌کند.

  • نیکل

*مقاومت فلز نیکل دربرابر افزایش قیمت

در اواسط ماه مارس سال جاری، قیمت فلز نیکل به 11085 دلار/تن  کاهش یافت. این قیمت ۲۳ درصد کمتر از قیمت این فلز در حالت بیشینه‌ی آن در ژانویه و ۴۱ درصد کمتر از بیشینه‌ی قیمت آن در سال گذشته بوده است. در سال گذشته، فلز نیکل با توجه به پیش‌بینی ممنوعیت صادرات از اندونزی، افزایش قیمت داشته است.

کاهش قیمت فلز نیکل کمتر از سایر فلزات غیرآهنی بوده است چراکه قیمت این فلز هم‌اکنون به کمترین مقدار خود در ۱۵ ماه گذشته رسیده درحالی‌که بسیاری از فلزات کمترین قیمت خود طی 3-2 سال گذشته و حتی ۱۰ سال گذشته رسیده‌اند.

درحالی‌که وضعیت کنونی نیکل نشان‌دهنده‌ی عملکرد قوی‌تر این فلز نسبت به سایر فلزات غیرآهنی در بازار است، اما از سوی دیگر ممکن است علامت منفی برای فروشندگان این فلز باشد چراکه نشان‌دهنده‌ی پتانسیل کاهش قیمت این فلز در بازار خواهد بود.

در‌حالی‌که بازارهای جهانی خود را برای سناریویی وخیم آماده می‌کنند، شیوع ویروس کرونا در خارج از چین بسیار بالا بوده و همین مسأله موجب بروز شرایط منفی در بازار این فلز خواهد شد. متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که تحت‌تأثیر عوامل منفی بازار، قیمت فلز مس همواره پایین مانده و این مسأله تداوم داشته تا زمانی‌که عوامل ماکرو حاکم بر بازار و یا اختلال در موجودی قیمت را در دست گرفته و موجب افزایش قیمت شوند.

  • قلع

*فلز قلع در میان فلزات غیرآهنی بیشترین آسیب را دیده است و طی هفته‌های‌ گذشته زیر قیمت فروش رفته اما پیش‌بینی می‌شود که این فلز مجدداً با افزایش قیمت روبرو گردد.

در ماه مارس سال جاری، این فلز به کمتر از ۱۳ هزار دلار/تن  کاهش قیمت داشته و حتی به 12715 دلار/تن هم رسید.  این کمترین رقم ثبت‌شده برای فلز قلع طی ۱۰ سال گذشته بوده است.

سود بورس فلزات لندن به‌همراه قیمت در هفته‌ی منتهی به ۲۰ مارس، 10 درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد بازار تحت‌تأثیر عرضه‌ی بلندمدت و فروش کوتاه‌مدت قرار داشته است. درواقع با توجه به ناگهانی‌بودن فروش، می‌توان گفت عرضه در بازار قلع اجباری بوده و از سوی دیگر این حرکت در بازار با موجودی پایین بعید است.

علیرغم آنکه مصرف‌کنندگان سرب در بازار نظیر صنایع الکترونیکی به‌شدت به این فلز وابسته‌اند، اما تولیدکنندگان اصلی این فلز اعلام کردند که با توجه به شرایط بازار سرب، تولید خود را کاهش خواهند داد چراکه بازار با شرایط اضطراری مواجه است.

طی هفته‌های گذشته، بورس فلزات لندن (LME) و بورس فلزات شانگهای (SHFE) با شرایط خاصی روبرو بود‌ه‌اند به‌طوری‌که میزان فلز واردشده به بورس کمتر از فلز خارج‌شده، بوده است.

لذا به‌نظر می‌رسد که اصول اساسی حاکم بر بازار، قیمت این فلز را دردست گرفته و قوی‌تر از فروش ارزان و یکجای این فلز عمل می‌کنند.

متال‌بولتن معتقد است که فلز قلع زیر قیمت فروخته شده اما افزایش قیمت مجدد برای این فلز قابل پیش‌بینی است.

  • روی

*مازاد موجودی فلز روی تا پایان سال ۲۰۲۰، حتمی است.

در اواسط ماه مارس سال جاری فلز روی به 1763 دلار/تن کاهش قیمت داشت اما روز پس از آن، مجدداً به 1900 دلار/تن افزایش یافت. این نوسان قیمت حاصل فروش ناگهانی زیر قیمت روی بوده که کاهش موجودی و درنهایت افزایش اندک قیمت را به‌همراه داشته است.

تولیدکنندگان روی در آمریکای لاتین نیز همانند فلز مس بالاجبار با توجه به شیوع ویروس کرونا تولید خود را کاهش داده‌اند. همین کاهش تولید کمک بزرگی به بازار این فلز خواهد کرد و در راستای افزایش قیمت خواهد بود اما چشم‌انداز تقاضا برای روی علائم منفی از خود نشان می‌دهد.

متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری (Q2) قیمت فلز روی در بازار رو به افزایش رود و نرخ آن در نمودار به‌صورت V باشد که علت آن بهبود شریط اقتصادی چین و بازگشت اقتصاد این کشور به‌حالت طبیعی است. البته دیدگاه‌‌های متفاوتی در رابطه با نرخ تغییرات قیمت وجود دارد. برای مثال برخی معتقدند که تغییر قیمت این فلز در نمودار به‌صورت U و یا L نیز باشد.

با این شرایط، انتظار می‌رود که ابتدا بازار فلز روی به‌سمت وخامت و کاهش قیمت گام بردارد و سپس سیر صعودی را طی کند.

مجله‌ی متال‌بولتن با توجه به شرایط کنونی فلز روی در بازار، پیش‌بینی گذشته‌ی خود مبنی ‌بر 51 هزار تن کمبود روی در بازار را اصلاح کرده و معتقد است که تا پایان سال جاری (2020)، بازار روی با 185 هزار تن مازاد موجودی این فلز روبرو خواهد شد.

تعداد بازدید : 747

ثبت نظر

ارسال