Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 34 دقیقه

آنالیز بازار فلزات در ماه‌های نوامبر-دسامبر

آنالیز بازار فلزات در ماه‌های نوامبر-دسامبر

باشگاه آلومینیوم: دو ماه پایانی سال 2018 میلادی، همراه با تحولات زیادی در بازار فلزات پایه همراه بوده است.

دوشنبه 17 دی 1397 ساعت 6:13

آلومینیوم:

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از متال‌بولتن، با آغاز سال نو میلادی ۲۰۱۹، نگرانی از موجودی آلومینیوم در بازار آلومینیوم اندکی برطرف شده است. با شکل‌گیری اجلاس 20G در آرژانتین، درمورد آتش‌بس ۹۰ روزه میان چین و آمریکا توافق صورت گرفت. این بدان معناست که موقتاً جنگ تجاری-اقتصادی میان چین و ایالات‌متحده متوقف شده است. قرارداد موقت میان ترامپ و زی (XI)، کمک بزرگی به اقتصاد جهانی خواهد کرد و منجر به عقد قراردادهای بلندمدت در سال ۲۰۱۹ خواهد شد.

این رخداد موجب افزایش موجودی آلومینیوم در جهان شده و نگرانی از کمبود این فلز را در نیمة نخست سال برطرف می‌کند.

با توجه به توافق صورت‌گرفته میان چین و ایالات‌متحده، نگرانی از اختلال به‌وجود آمده مربوط به دو شرکت روسال و آلونورث که در سال ۲۰۱۸ قیمت آلومینیوم را بالا نگه داشته‌اند، رو به زوال است.

پیش‌بینی می‌شود که در زمستان سال جاری، تعداد واحدهای ذوب چینی که به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی تعطیل می‌شوند، کاهش یابد. افزایش موجودی آلومینیوم در بورس‌فلزات‌لندن در ماه نوامبر نشان‌دهندة آن است که بازار با ظرفیت مازاد آلومینیوم روبروست. بازار آلومینیوم هنوز برای شرایط جدید به‌وجود آمده و کاهش نگرانی از کمبود آلومینیوم در بازار، پیش‌بینی نداشته است.

مس:

از ماه سپتامبر تاکنون (پایان سال ۲۰۱۸ میلادی) قیمت فلز مس طرح "مثلثی" را پیش گرفته است. از یک‌سو قیمت این فلز افزایش یافته و از مقطعی با کاهش روبرو بوده است به‌طوری‌که طی دوره‌ای به بیش از 6400 دلار (تن) افزایش یافت. این طرح در ماه دسامبر تدوام داشته و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2019 نیز با افت‌وخیز قیمت آلومینیوم روبرو باشیم.

پس از نشست چین و ایالات‌متحده، نرخ صعودی قیمت آلومینیوم پیش‌بینی می‌شود به‌خصوص اگر آتش‌بس میان این‌دو کشور، راه را برای عقد قراردادهای بلندمدت باز کند. کاهش موجودی و کاهش تولید برنامه‌ریزی‌نشده برخی از واحدهای تولیدی، موجب محدودیت موجودی مس در بازار شده است. براساس این گزارش، قیمت متوسط فلز مس در سه‌ماهة پایانی سال ۲۰۱۸ به ۶۳۶۰ دلار (تن) رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۹ قیمت این فلز به بیش از ۷ هزار دلار (تن) افزایش یابد.

سرب:

پس از آنکه فلز سرب در ماه نوامبر به کمترین مقدار خود در سال ۲۰۱۸ یعنی ۱۸۷۶ دلار (تن) رسید، سپس سیر صعودی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که در ماه نوامبر ۱900 دلار (تن) افزایش قیمت داشته و طی ماه نوامبر در این قیمت ثابت مانده است. در هفتة نخست ماه دسامبر، قیمت این فلز به 2 هزار دلار (تن) رسید. با آغاز ماه دسامبر، موجودی این فلز در بورس فلزات کاهش داشته است به‌طوری‌که موجودی سرب در بورس فلزات لندن کمتر از ۹۰ هزار تن و در بورس شانگهای کمتر از ۱۰ هزار تن بوده است.

با توجه به محدودیت‌های زیست‌محیطی و مالی تولیدکنندگان چینی، به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان سرب در این کشور طی سال 2019 با مشکل روبرو باشند و درواقع انتظار می‌رود که افزایش محدودی در تولید داشته باشند. همین امر اعث صعود قیمت سرب شده و همزمان با اعلام آتش‌بس موقت میان چین و ایالات‌متحده، تدوام افزایش قیمت این فلز در سال 2019 پیش‌بینی می‌شود. متوسط قیمت سه‌ماهة سرب در پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۹۷۰ دلار (تن) رسید اما متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که طی هفته‌های نخست سال ۲۰۱۹ قیمت این فلز به بیش از 2 هزار دلار (تن) برسد.

نیکل:

به‌گزارش متال‌بولتن، قیمت نیکل در بازار در مسیر مساعدی قرار گرفته است. طی ماه نوامبر قیمت نیکل سیر نزولی طی کرد به‌طوری‌که به 10720 دلار (تن) رسید. این درحالی است که قیمت این فلز در سه‌ماهة دوم سال 2018، به 15700 دلار (تن) رسیده بود. افت قیمت در ماه نوامبر ۲۰۱۸ مسأله جدیدی نیست و در دسامبر ۲۰۱۷ نیز بازار نیکل شاهد چنین کاهش قیمتی بوده است. ممکن است در سال ۲۰۱۹ این بازار با جهش روبرو شده و قیمت این فلز به ۱۲ هزار دلار (تن) برسد، به‌خصوص پس از برگزاری نشست 20G، البته نباید بیش از این انتظار افزایش قیمت نیکل را داشته باشیم چراکه تقاضا برای این فلز اندکی کاهش یافته است. در نیمة نخست سال ۲۰۱۸، تولید فولاد ضدزنگ بسیار بالا بوده اما در نیمة دوم سال، تولید فولاد ضدزنگ محدود بوده است و بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودروهای الکتریکی، تقاضا برای باتری را کاهش داده‌اند.

به‌گزارش متال‌بولتن، با توجه به اینکه قیمت نزدیک به ۱۰ هزار دلار (تن) است، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو خواهند شد. پیش‌بینی متال‌بولتن برای سال ۲۰۱۹ افزایش شرطی قیمت نیکل است. افزایش قیمت درصورتی رخ خواهد داد که بین تولیدکنندگان توافق صورت گرفته و دست به‌کار شوند.

قلع:

با توجه به کوچک‌بودن و محدودیت موجودی بازار قلع، قیمت این فلز همواره تحت‌تأثیر کوچکترین حرکت در این بازار بوده است. این مسأله به روشنی در ماه نوامبر دیده می‌شود به‌طوری‌که قیمت این فلز در اوایل نوامبر به ۲۰ هزار دلار (تن) رسید و سپس به 18145 دلار (تن) کاهش یافت. این قیمت (18145 دلار) کمترین قیمت این فلز در دو سال اخیر بوده است. قیمت این فلز در اوایل دسامبر به 19250 دلار (تن) رسید و پیش‌بینی می‌شود با توجه به محدودیت تولید چین و اندونزی (دو کشور بزرگ تولیدکنندة این فلز)، قیمت این فلز در سال ۲۰۱۹ افزایش یابد.

بزرگترین تولیدکنندة قلع در چین، شرکت قلع یونان (Yunnan Tin) است که درحال بازسازی است و لذا تولید این شرکت محدود شده است. دولت اندونزی نیز تولید خود را کاهش داده و صادرات را محدود کرده است. ممکن است بازار تحت‌تأثیر شرایط کنونی درمعرض افزایش قیمت قلع قرار گیرد. این افزایش حاصل کاهش موجودی قلع در بازار خواهد بود و همزمان پرمیوم این فلز در قیمت خاصی تثبیت خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۱۹ با شرایط قبلی بازار آغاز گردد.

روی:

قیمت فلز روی در اوایل ماه دسامبر به 2600 دلار (تن) رسید که نسبت به ماه‌های آگوست و سپتامبر افزایش نشان می‌دهد (قیمت روی در ماه‌های مذکور به کمتر از 2300 دلار رسید). لازم است که به‌منظور افزایش قیمت روی در سال ۲۰۱۹، قیمت این فلز به 2720-2650 دلار (تن) برسد. درصورت افزایش قیمت به این محدوده، شاهد صعود قیمت روی در سال ۲۰۱۹ خواهیم بود. متوسط قیمت روی در ۳ ماهة پایانی 2018، 2646 دلار(تن) بوده است. این درحالی ‌است که متال‌بولتن برای این سه ماهه، قیمت 2690 دلار را پیش‌بینی می‌کرد. علت افزایش قیمت روی در روزهای پایانی سال، خبر نشست مشترک میان چین و آمریکا است.

شرایط به‌وجود آمده در بازار روی، افزایش قیمت این فلز را تقویت می‌کند و از سوی دیگر کاهش موجودی روی در بورس فلزات لندن (به محدودة 100 هزار تن) خود کمک بزرگی به افزایش قیمت خواهد بود. ازطرفی موجودی این فلز در پایان ماه نوامبر در بورس شانگهای نیز به 26776 تن کاهش یافت که کمترین مقدار طی نه سال گذشته بوده است. پیش‌بینی می‌شود همة موارد ذکرشده، قیمت روی را به‌سمت روندی صعودی، سوق دهند.

تعداد بازدید : 892

ثبت نظر

ارسال