Fa En چهارشنبه 29 فروردین 1403 ساعت 2 و 17 دقیقه

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی، با تأخیر اتفاق افتاد

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی، با تأخیر اتفاق افتاد

باشگاه آلومینیوم: پس از آنکه فلزات پایه در ماه می سال جاری با کاهش چشمگیر روبرو شده و به مینیمم مقدار رسیدند، با بهبود اندک وضعیت اقتصادی و کنترل شیوع کرونا، شاهد افزایش تدریجی قیمت فلزات در بازار و در نهایت ثبات قیمت از ماه می تاکنون بوده‌ایم.

شنبه 3 آبان 1399 ساعت 14:55

به گزارش باشگاه آلومینیوم، با کنترل شرایط کرونا در جهان و بهبود شرایط اقتصادی، نقدینگی در بازار افزایش یافت و لذا فلزات با افزایش قیمت مواجه شدند. البته در این میان، فلز آلومینیوم یکی از آخرین فلزاتی بود که نرخ افزایشی خود را آغاز کرد.

فلز آلومینیوم پس از آنکه در ماه‌های آوریل و می به مینیمم مقدار 1450 دلار (تن) رسید، با افزایش 26 درصدی قیمت در بازار جهانی مواجه شد به‌طوری‌که در ماه سپتامبر به ماکسیمم 1824 دلار (تن) رسید.

درحال‌حاضر سه عامل کلیدی برروی بازار آلومینیوم تأثیرگذار هستند:

اصلاح بازار سهام، تغییرات دلار در بازار جهانی و تنش‌های ژئو پلیتیک.

موارد ذکرشده همگی برروی بازارهای بزرگ مصرف‌کننده آلومینیوم نظیر اروپا که هم‌اکنون نیز گرفتار شیوع بیماری کرونا هستند، تأثیر بسزایی دارد.

در نیمه نخست سال جاری (2020)، بازار آلومینیوم در میان فلزات پایه بیشترین زیان را از شیوع کرونا نظاره کرد و لذا می‌توان گفت که درحال‌حاضر این بازار،‌ در میان سایر فلزات پایه آسیب‌پذیرتر محسوب می‌شود.

در نیمه نخست سال جاری، تقاضا در بازار آلومینیوم 7.2 درصد کاهش داشته است، این درحالی است که سایر فلزات شاهد 4.4 کاهش تقاضا بوده‌اند. این کاهش عمدتاً به بازار خودروسازی و رکود این بازار در نیمه نخست سال جاری باز می‌گردد.

اختلال در تقاضا این تصور را در بازار ایجاد کرده که تا پایان 2020 با 4.153 میلیون تن مازاد آلومینیوم روبرو خواهیم بود. این رقم معادل 6.9 درصد از مصرف جهانی این فلز است و می‌توان گفت که در میان فلزات پایه، آلومینیوم بیشترین نرخ مازاد موجودی را به خود اختصاص داده است.

پیش‌بینی می‌شود که سال 2021 همراه با مازاد موجودی بیش از پیش آلومینیوم همراه باشد چراکه با آغاز فصل سرما، شیوع ویروش کرونا و همه‌گیری آن شدیدتر خواهد بود و لذا افت بازار این فلز به‌خصوص در قاره‌ی اروپا دور از ذهن نیست.

درحال‌حاضر 6.8 درصد رشد بازار آلومینیوم و 3.4 درصد افزایش موجودی این فلز را در سال 2021 پیش‌بینی می‌کند که بسیار خوش‌بینانه است.

علیرغم آنکه طی سه سال اخیر، بازار آلومینیوم رشد خالص نداشته اما پیش‌بینی می‌شود که سال آینده، 2.202 میلیون تن مازاد موجودی در بازار این فلز مشاهده شود.

با توجه به موارد ذکرشده، صعود بازار آلومینیوم در سال 2021 بسیار خوش‌بینانه خواهد بود به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت فلز آلومینیوم در سال 2021، 1710 دلار (تن) باشد.

 

تعداد بازدید : 1813

ثبت نظر

ارسال