Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 1 و 48 دقیقه

مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو):

افزایش 15 هزار تنی تولید آلومینیوم در کشور/ راه‌اندازی 72 دیگ در فاز 5 کارخانه ایرالکو

افزایش 15 هزار تنی تولید آلومینیوم در کشور/ راه‌اندازی 72 دیگ در فاز 5 کارخانه ایرالکو

باشگاه آلومینیوم: علی‌رغم اینکه صنایع بالادستی تولیدکننده آلومینیوم در کشور، همواره به حمایت و توجه بیشتری از سوی دولت نیاز دارند تا بتوانند آلومینای مورد نظر خود را تامین کنند اما این شرکت‌ها علاوه بر پشتیبانی نهادهای دولتی، نیاز به طرح‌های نوآورانه و توسعه‌طلبانه سهامداران دارند تا بتوانند میزان تولیدات و بهره‌وری شرکت را ارتقا داده و به سود آوری بیشتری دست یایند.

چهارشنبه 21 اسفند 1398 ساعت 23:0

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، در سال جاری با هماهنگی و مشارکتی که میان مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت ایرالکو ایجاد شد، تغییرات شگرفی در میزان تولید و افزایش ظرفیت این شرکت شکل گرفت؛ به گونه‌ای که در حال حاضر، شاهد افتتاح خط پنج احیا شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) هستیم. به منظور آگاهی از اقدامات صورت گرفته و ضرورت‌های اساسی در شرکت آلومینیوم ایران با احمد مجیدی، مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن در زیر آمده است:

  • برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای راه‌اندازی خط پنج احیا را از چه زمانی آغاز کردید؟

در ابتدای امسال خط پنج احیا را راه‌اندازی کردیم و از 150 دیگ هدف‌گذاری شده، توانستیم 78 دیگ را وارد مدار تولید کنیم؛ اما به دلیل نیاز شرکت برای تامین برق بیشتر، از شرکت توانیر خواستیم که 40 مگاوات برق مورد نیاز کارخانه را به منظور افزایش ظرفیت تولید در اختیار ما قرار دهند تا ما بتوانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم که این امر محقق نشد و در حال حاضر، با چالش‌هایی در زمینه تامین برق ضروری مواجه هستیم. این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه انجام داده‌ایم و در صورتی که نتوانیم به صورت کامل از ظرفیت جدید، بهره‌برداری و استفاده کنیم، قطعا متضرر می‌شویم.

  • چه اقدامات و تمهیداتی در جهت راه‌اندازی کامل خط پنج سالن احیا انجام داده‌اید؟

طبق برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، باید طرح‌های توسعه‌ای که برای افزایش ظرفیت تولید کارخانه در نظر داشتیم تا پایان سال محقق می‌شد؛ به همین جهت، برای راه‌اندازی کامل خط پنج سالن احیا در مصرف برق سایر دیگ‌های کارخانه صرفه‌جویی کردیم تا بتوانیم 30 دیگ دیگر را نیز وارد مدار تولید کنیم. با کمک مهندسان و کارکنان شرکت، توانستیم برق مورد نیاز را بدون کمک گرفتن از وزارت نیرو، تامین کنیم.

برای راه‌اندازی 42 دیگ باقی‌مانده، هماهنگی‌هایی را با سازمان توانیر انجام داده‌ایم تا بتوانیم طرح توسعه‌ای افزایش ظرفیت را محقق کنیم و توان تولیدی شرکت را به نحو چشمگیری افزایش دهیم.

با راه‌اندازی کامل خط پنج کارگاه احیا، میزان تولیدات شرکت ایرالکو به چه میزانی افزایش می‌یابد؟

در کارگاه خط پنج سالن احیا، آلومینیوم خالص (مذاب) تولید می‌شود و سپس به کارگاه ریخت انتقال و در آنجا به قالب‌های متفاوتی ریخته و محصولات متنوعی تولید می‌شود. با راه‌اندازی کامل این خط، 15 هزار تن به ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور افزوده می‌شود و از این طریق میزان سودآوری و درآمدزایی ایرالکو به مراتب بهبود پیدا می‌کند؛ به گونه‌ای که این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز طراحی و اجراسازی سایر اقدامات و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت شود.

برای افزایش ظرفیت تولید به 40 مگاوات برق نیاز داریم که علی‌رغم پیگیری‌های مداوم ما، سازمان توانیر نتوانسته این میزان برق را تامین کند و همچنین اقدام یا برنامه‌ای نیز در این زمینه انجام نداده‌اند، این درحالی است که تمام اقدامات ضروری از جانب ما صورت گرفته و تنها به آن میزان برق ضروری نیازمندیم.

  • دیگ‌های قدیمی از چه تاریخی از مدار تولید خارج شد و دیگ‌های جدید بهینه‌سازی شده را از چه کشوری خریداری کردید؟

دیگ‌های قدیمی که در این کارگاه وجود داشت، در آبان ماه سال 1397 از مدار تولید خارج و اولین دیگ‌های بهینه‌سازی شده در نیمه جنوبی خط پنج کارگاه احیای یک، در اسفند ماه سال 1397 وارد مدار تولید شد. در گام دوم، با برق‌دار شدن نیمه شمالی خط پنج کارگاه احیا در اسفند ماه سال 1398 و در نهایت، تا پایان راه‌اندازی این خط و در مدار تولید قرار گرفتن 72 دیگ جدید، جمعا 12 هزار و 600 تن در سال به ظرفیت تولید شرکت اضافه می‌شود.

در گذشته، دیگ‌های بهینه‌سازی شده که موجب بهبود روند تولید آلومینیوم در کشور می‌شد، وارداتی بودند و عموما نیز از کشور چین وارد می‌شدند اما در حال حاضر، توانایی ساخت آن‌ها را در کشور داریم و این دیگ‌ها بومی‌سازی شده‌اند؛ به نحوی که تمام دیگ‌های جدید را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کردیم.

ما مراحل نصب و راه‌ندازی این دیگ‌ها را از سال گذشته آغاز کردیم و اگر سازمان توانیر، عملیات برق‌رسانی را سریع‌تر انجام می‌داد، می‌توانستیم بهره‌برداری از این فاز را آغاز کرده و زودتر شاهد افزایش تولید باشیم؛ این درحالی است که تمام زیرساخت‌های لازم و سرمایه‌گذاری‌های ضروری در این زمینه انجام شده و راه‌اندازی کامل این خط، منوط به فعالیت‌های دولتی است.

  • با توجه به نگرانی مصرف‌کنندگان آلومینیوم در کشور در خصوص میزان تولیدات شرکت‌های بالادستی، آیا شرکت ایرالکو در زمینه تامین مواد اولیه در 6 ماه دوم سال 1399 با مشکلی مواجه می‌شود؟

با توجه به اینکه منابع تامین‌کننده شرکت ایرالکو متعدد هستند، به همین خاطر نسبت به سایر شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در کشور، با مشکلات کمتری مواجه هستیم اما در ماه‌های اخیر با افزوده شدن شرکت ایرالکو به شرکت‌های تحریم شده، امکان خرید مواد اولیه برای ما مشکل‌تر شده است و به طور قطع در سال‌های آتی با موانع و چالش‌های بیشتری در این زمینه مواجه می‌شویم.

در حال حاضر، شرکت ایرالکو از لحاظ تامین مواد اولیه در بهترین شرایط ممکن قرار دارد و با هماهنگی‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام داده‌ایم، در زمینه تامین مواد اولیه در سال آتی با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

در زمینه ایجاد کنسرسیوم مشترک میان شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم برای سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت تولید آلومینای جاجرم اقداماتی صورت گرفته اما هنوز قطعی نشده و در حال حاضر تنها در مرحله تحقیقاتی است.

تعداد بازدید : 956

ثبت نظر

ارسال