Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 11 و 59 دقیقه

افت اندک قیمت آلومینیوم در طول یک ماه گذشته/ تاثیر اندک عوامل بنیادین بر تنش‌های تجاری

افت اندک قیمت آلومینیوم در طول یک ماه گذشته/ تاثیر اندک عوامل بنیادین بر تنش‌های تجاری

باشگاه آلومینیوم: در طول یک ماه گذشته، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، حدود 0.8 درصد کاهش یافت و در سطح 1،761 دلار بر تن قرار گرفت. هر چند که در طول ماه مِی، عوامل بنیادینی به رشد قیمت آلومینیوم کمک کردند اما تداوم تنش‌های تجاری، بسیار قوی‌تر عمل کرد و باعث افت قیمت‌ها در طول این ماه شد.

دوشنبه 13 خرداد 1398 ساعت 0:38

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، قیمت آلومینیوم در طول یک ماه گذشته در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای با افت به ترتیب با افت 0.8 و 2.6 درصدی مواجه شد. روند قیمت آلومینیوم در این 2 بورس مهم جهانی طی یک ماه گذشته با نوسانات اندکی همراه بود. موجودی قابل فروش انبارهای 2 بورس نیز طی این دوره تحت تأثیر افت شدید موجودی قابل فروش در بورس شانگهای با افت 7.6 درصدی مواجه شد؛ به‌طوری که موجودی قابل فروش در بورس فلزات لندن از ابتدای ماه تا پایان ماه مِی حدود 8.4 درصد رشد کرد، در حالی که این میزان برای موجودی قابل فروش بورس شانگهای کاهش 34.8 درصدی بود. نمودار، روند قیمتی آلومینیوم را در بورس فلزات لندن و بورس شانگهای به‌همراه تغییرات موجودی قابل فروش در این 2 بورس را نشان می‌دهد.

 

در روزها ابتدایی از دوره مورد بررسی (ماه مِی)، تعطیلی چند روزه در چین به‌مناسبت روز کارگر، قیمت‌ها را در این بازار راکد نگه‌داشت؛ اما در بورس فلزات لندن تحت تأثیر طولانی شدن تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا پس از توئیت ترامپ در خصوص بازگشت تعرفه‌های تجاری به 25 درصد با کاهش همراه شد. گفتنی است که در اواخر سال گذشته، قبل از شروع مذاکرات تجاری، طرفین توافق کردند که به‌طور موقت تا زمان حصول توافق نهایی تجاری، از تعرفه‌های وارداتی یکاهند؛در همین راستا نیز ایالات متحده، تعرفه‌های 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را از 25 درصد به 10 درصد کاهش داده بود، اما در اواخر ماه آوریل، با کم شدن امید ترامپ به حصول توافق تجاری، در توئیت خود اعلام کرد که قصد دارد تا تعرفه‌های کاهش یافته به 10 درصد را دوباره به 25 درصد افزایش دهد و علاوه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی، تعرفه 25 درصدی نیز بر روی سایر کالاهای این کشور با مجموع ارزش 325 میلیارد دلار اعمال کند.

آلومینیوم در بین فلزات پایه، بیشترین واکنش را نسبت به این توئیت ترامپ نشان داد و با افت بیشتری نسبت به سایر فلزات پایه مواجه شد. با این حال، سفر نماینده چین یک هفته پس از توئیت مذکور ترامپ به ایالات متحده، روزنه کوچکی از امید را برای تلطیف تنش‌ها بین 2 قدرت اقتصادی جهان باز کرد و این امر باعث رشد اندک قیمت‌ها شد؛ هر چند که این سفر چندان نتیجه‌بخش نبود و رشد قیمت ادامه پیدا نکرد.

در حالی که قیمت آلومینیوم تحت تأثیر تنش‌های تجاری در حال افت بود، نگرانی از کسری عرضه آلومینا در بازار آسیا، خصوصا در چین، باعث شد تا قیمت این فلز کمی از افت قیمت خود را بازیابی کند. گفتنی است که تولید پالایشگاه آلومینای Shanxi در شمال چین، به‌دلیل نشتی از ساید دپوی گل قرمز (باطله‌ها و پسماند حاصل از پالایش بوکسیت) از نیمه اول ماه مِی به حالت نیمه تعلیق در آمد و پس از آنکه مشخص شد که شرکت Shanxi پسماند باطله‌های دیگر پالایشگاه آلومینای خود را بدون رعایت کردن مسائل حفاظتی زیست‌محیطی رها می‌کند، ظرفیت‌های بیشتری از این شرکت به حالت تعلیق در آمد. در همین حین قیمت هر تن آلومینا در بازار شمال چین تا حدود 3 هزار یوان افزایش یافت که در طول چند سال گذشته بی‌سابقه بود.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی ظرفیت‌های ذوب چین در شمال این کشور قرار دارد، این افزایش قیمت آلومینا در این منطقه باعث رشد قیمت در بورس شانگهای و لندن شد. اما چندی نگذشت که دوباره آتش تنش‌های تجاری با قرار گرفتن شرکت‌های مهم چینی در لیست سیاه ایالات متحده، قیمت آلومینیوم افت پیدا کرد. همچنین در همین دوره نیز بازگشایی کامل پالایشگاه Alunorte و همچنین واحد ذوب Albras در برزیل از سوی نورسک‌هیدرو، نگرانی از کسری عرضه آلومینا در بازار را از میان برد به روندنزولی قیمت آلومینیوم شتاب داد.

با توجه به تبعیت زیاد آلومینیوم از روند مذاکرات و تنش‌های تجاری، انتظار می‌رود که قیمت آلومینیوم در ماه‌های آتی همچنان وابستگی خود به این عوامل را همچنان حفظ کند. از آن‌جایی که عملکرد صنعتی چین در ماه مِی، بسیار کمتر از مقدار مورد انتظار کاهش یافت و عمده این کاهش به‌خاطر تنش‌ها بود، احتمال داده می‌شود که قیمت آلومینیوم شدیدا تحت فشار قرار بگیرد. با این حال، اگر کوچکترین روزنه‌های امیدی برای تلطیف تنش‌ها ایجاد شود، می‌تواند محرک خوبی برای رشد قیمت آلومینیوم باشد.

تعداد بازدید : 2013

ثبت نظر

ارسال