Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 12 و 54 دقیقه

مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان در اراک:

آشفتگی بازار ریشه در عملکرد وارونه عرضه و تقاضا دارد

آشفتگی بازار ریشه در عملکرد وارونه عرضه و تقاضا دارد

باشگاه آلومینیوم: مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک گفت: در ایران برخلاف منطق اقتصادی جاری در تمام کشورها، زمانی‌که قیمت‌ ‌روند افزایشی را طی می‌کند، عرضه کمتر و تقاضا بیشتر می‌شود و این باعث از کنترل خارج شدن بازار و بوجود آمدن یک بازار غیرمنطقی و هیجانی می‌شود.

چهارشنبه 2 مهر 1399 ساعت 15:59

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از فلزات آنلاین، محمدرضا ابراهیمی در گفت‌وگویی اظهار داشت: شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک از سال 1387 تأسیس شده و در زمینه تولید پروفیل و تیغه کرکره آلومینیومی فعالیت دارد. در طی این ‌سال‌ها، این شرکت رشد چشمگیری داشته و تبدیل به یکی از برندها و شرکت‌های مطرح در تولید پروفیل، در و تیغه‌ کرکره در کشور شده ‌است. حدوداً دو سال پیش نیز واحد تولید بیلت آلومینیومی که درواقع ماده اولیه تولید پروفیل محسوب می‌شود، راه‌‌اندازی شد. ظرفیت اسمی تولید بیلت آلومینیومی در شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک حدود 2700 تن است که عمدتاً به‌دلیل کمبود عرضه مواد اولیه و وجود مافیا در بازار، کمتر از این میزان بیلت آلومینیومی تولید می‌کنیم و حدوداً 70 درصد از ظرفیت مجموعه فعال است.

وی افزود: کیفیت مواد اولیه مصرفی در طی این 12 سال، اصلاً تغییری نکرده است و با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که ما از معدود شرکت‌هایی هستیم که از مواد اولیه استاندارد و خالص آلومینیومی استفاده می‌کنیم که این امر موجب رضایتمندی مشتریان در این سال‌‌ها شده است. این درحالی است که برخی از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی از ضایعات استفاده می‌کنند.

مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک مطرح کرد: بزرگ‌ترین چالش به‌وجود آمده در صنعت آلومینیوم، بحث تأمین شمش آلومینیومی است. در نیمه نخست سال جاری، خصوصاً در تابستان، بازار حالت هیجانی به خود گرفت و نوسانات قیمتی موجب ایجاد تنش در معاملات شد. ازطرفی، گاهی شمش آلومینیومی در بورس کالا عرضه نمی‌شد و یا عرضه آن به ثبت نمی‌رسید؛ از طرف دیگر، حضور دلالان در معاملات باعث می‌شد مواد اولیه آلومینیومی به‌دست تولیدکنندگان واقعی نرسد. این موضوع اخیراً تا حدودی برطرف شده و بازار از ثبات نسبی برخوردار است.

ابراهیمی اذعان کرد: علاوه بر مشکلات موجود در بازار، دولت نیز حمایت کافی را از تولیدکنندگان ندارد و یارانه‌هایی که برای واحدهای تولیدی درنظر گرفته کفاف هزینه‌های مصرف آب، برق و گاز را نمی‌دهد.

بهره‌گیری از خطوط تولید نوین

مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک با اشاره به پیشرفت روزافزون این شرکت، بیان کرد: در یک سال اخیر، با برنامه‌ریزی‌‌های درست، منطقی و علمی که در دستورکار قرار دادیم، توانستیم در میزان بازدهی تولید و کمیت و کیفیت محصولات شرکت، رشد قابل‌قبول و چشمگیری را به ثبت برسانیم. در زمینه توسعه واحد ریخته‌گری و تولید بیلت نیز درحال همکاری با پیمانکاران چینی هستیم. این واحد جزو پیشرفته‌ترین خطوط تولید بیلت را در کشور دارد و به جدیدترین و به‌روزترین تجهیزات ریخته‌گری آلومینیوم دنیا مجهز است. این سیستم «هوا روغن» نام دارد که فقط در شرکت ما و آلومرول نوین و یک شرکت در تبریز به‌کارگیری شده است. دیگر بخش‌ها و خطوط تولیدی موجود در مجموعه نیز درحال به‌‌روز‌رسانی است.

اقتصاد ایران بسیار شکننده است

ابراهیمی درخصوص تأثیر شیوع ‌کرونا بر صنعت اذعان کرد: این بیماری عالم‌گیر قطعاً در اقتصاد و تجارت ایران و سایر کشورهای جهان به‌‌شدت تأثیرگذار بوده است. اقتصاد ایران نیز کاملاً تأثیرپذیر و شکننده ‌است و با کوچک‌ترین تغییر در نرخ ‌ارز، اقتصاد آن دچار بحران می‌شود. همان‌طورکه می‌دانیم قیمت آلومینیوم به‌‌طور مستقیم تحت‌تأثیر تغییر قیمت این فلز در بورس فلزات لندن و نرخ ارز بوده که در طی این چند ماه همزمان با شیوع ویروس کرونا، نرخ‌های جهانی ارز و آلومینیوم به‌شدت نوسان یافته است؛ به‌طوری‌که ما شاهد افزایش 100 درصدی قیمت آلومینیوم هم بوده‌ایم. علاوه ‌بر این، کرونا بر صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ زودبازده نیز اثرات منفی برجای گذاشته ‌است.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک و بزرگ به‌‌خاطر شرایط نامطلوب به‌وجود آمده در اثر شیوع ‌‌کرونا، دچار ضرردهی و برخی موفق به کسب سودآوری در مجموعه خود شده‌‌اند. ما نیز به این علت و همچنین به‌دلیل رکود‌ اقتصادی، در بخش‌هایی از شرکت مجبور به تعدیل ‌نیروهای کارکشته و زبده پس از چند سال همکاری فعال شده‌ایم.

عرضه و تقاضا در کشور ما وارونه عمل می‌کند

مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان‌ دُر اراک با اشاره به وضعیت عرضه ‌‌و تقاضا در بازار آلومینیوم، تأکید کرد: بازار در بیست روز اخیر به وضعیت بهتری رسیده ‌است. در ایران برخلاف منطق اقتصادی جاری در تمام کشورها، زمانی‌که قیمت‌ ‌روند افزایشی را طی می‌کند، عرضه کمتر و تقاضا بیشتر می‌شود و این باعث از کنترل خارج شدن بازار و به‌وجود آمدن یک بازار غیرمنطقی و هیجانی می‌شود. متأسفانه جا‌به‌جایی غیرمنطقی قیمت در بازار صنعت آلومینیوم بسیار زیاد است که بخشی از مهم‌ترین عوامل این آشفتگی به حضور دلالان برمی‌گردد. افراد انگشت‌شماری هستند که به ‌علت نفوذ بسیار بالای خود، رگ حیات صنعت آلومینیوم و کم و کیف آن‌را دردست گرفته‌‌اند و همه‌‌چیز را به ‌نوعی دراختیار خود درآورده‌اند تا بتوانند صاحب سودهای بسیار کلان و کسب قدرت‌های ناتمام شوند که در اراک قطب آلومینیوم ایران نیز این معضل وجود دارد و شرکت‌ها و کارخانه‌ها را دچار آسیب و افت فعالیت کرده است.

برنامه‌ریزی منطقی، برگ برنده است

ابراهیمی در رابطه با عوامل موفقیت کارخانه‌ها و شرکت‌ها در این شرایط نامطلوب و سخت اقتصادی، گفت: همیشه برنامه‌ریزی مناسب و منطقی می‌تواند برگ ‌برنده فردی و اجتماعی باشد. مدیریت صحیح نیز فاکتور دیگر برای موفقیت است که شکل هدفمندی به فعالیت‌های یک شرکت یا کارخانه می‌بخشد. وقتی برای یک مجموعه هدف تعیین شود، برنامه‌ریزی درست تبیین و هزینه‌های منطقی صورت گیرد، قطعاً آن شرکت و یا کارخانه حتی در شرایط سخت و دشوار هم می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و از دیگران هم پیشی بگیرد. به‌ طور کلی برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و آشنایی با فاکتورهای نوین مدیریتی و سیستماتیک می‌تواند مهم‌ترین ابزار برای پیشرفت هر مجموعه تولیدی باشد.

الزام حمایت دولت از دانش‌بنیان‌ها

مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان‌ در اراک در پایان این گفت‌وگو در رابطه با تأثیر علمی دانشگاه‌ها در صنعت و همچنین تولید استاندارد شرکت‌‌ها، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی وجود دارند که در طی سال‌های متمادی پل ارتباطی مناسبی میان دانشگاه و صنعت ایجاد کرده‌اند که باید تداوم داشته باشد. دولت نیز باید برای ادامه همکاری میان دانش‌بنیانی‌ها با دانشگاه‌ها تسهیلاتی را تخصیص دهد. همچنین واحدهای تولیدی باید به‌‌سمت روش‌های مدیریتی و تولیدی به‌روز و پیشرفته دنیا بروند که این امر ملزم به همکاری اساتید دانشگاه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان و حفظ یا ارتقای ارتباط طرفین است. به‌نوعی می‌توان گفت یک بال موفقیت تولید، پول و سرمایه است دردست تولیدکنندگان و بال دیگر موفقیت که علم به حساب می‌آید دراختیار دانشگاهیان است. منابع مالی قوی و علم به‌روز و پیشرفته در کنار هم می‌توانند تولید را از رکود نجات دهند و هرکدام بدون وجود رکن دیگر، عملاً کارایی ندارند. درحقیقت سرمایه بدون علم و علم بدون سرمایه در هیچ زمینه‌ای منتج به نتیجه نخواهد بود. دولت باید تأسیس و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستورکار خود قرار دهد و بودجه‌های مناسبی را در این زمینه درنظر بگیرد تا بتواند صنعت را از درماندگی و رکود خارج و به رونق برساند.

تعداد بازدید : 963

ثبت نظر

ارسال