Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 21 و 45 دقیقه

بررسی روند سقوط تقاضا و نرخ شمش در بازارهای جهانی

تعطیلی در کمین تولیدکنندگان آلومینیوم

تعطیلی در کمین تولیدکنندگان آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: بهای شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی پس از طی یک دوره ۴ ماهه روند نزولی از ماه مه وارد فاز افزایشی شد، اما باتوجه به استمرار افت تقاضا برای این محصول که به رشد موجودی انبارهای بورس دنیا نیز منجر شده بعید به‌نظر می‌رسد این فاز افزایشی ادامه یابد. این موضوع زنگ خطری برای تولیدکنندگان محصولات مختلف زنجیره آلومینیوم به‌شمار می‌رود چراکه براساس پیش‌بینی موسسات بین‌المللی انتظار می‌رود در سال جاری دنیا با مازاد عرضه ۴ میلیون تنی شمش آلومینیوم روبه‌رو شود.

یکشنبه 1 تیر 1399 ساعت 23:54

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای اقتصاد،این موضوع علاوه بر تاثیر منفی بر بهای این محصول احتمال تعطیلی برخی واحدهای ذوب را نیز به‌همراه دارد که در صورت تحقق این پیش‌بینی، بخش بالادستی این زنجیره با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد. عموما سرکوب قیمتی در بخش مواد اولیه به سود تولیدکنندگان نهایی تمام می‌شود، اما این بار قضیه متفاوت است چراکه این افت قیمتی از بخش محدودیت تقاضای محصول نهایی نشات گرفته و همین موضوع تولیدکنندگان این بخش را نیز به شدت متاثر کرده است.

شیوع ویروس کرونا در دنیا با تحت‌الشعاع قرار دادن بازار تقاضا برای محصولات صنایع پایین‌دستی آلومینیومی باعث ایجاد روندی نزولی در بازار این محصول شد. این کاهش تقاضا تاثیری قابل توجه بر قیمت جهانی آلومینیوم داشت. درحالی‌­که قیمت میانگین شمش آلومینیوم در ماه پایانی سال ۲۰۱۹ (دسامبر) برابر هزار و ۷۷۰ دلار به‌ازای هر تن محصول بود، با افت تقاضا قیمت این محصول وارد فاز کاهشی شد و این روند نزولی در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نیز ادامه پیدا کرد. درنهایت قیمت میانگین ماهانه شمش آلومینیوم در ماه آوریل با کاهش ۶/ ۱۷ درصدی نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ به هزار و ۴۵۷ دلار به‌ازای هر تن رسید.

همچنین این محصول در بازار بورس فلزات لندن در روز هشتم آوریل به بهای هزار و ۴۲۱ دلار به‌ازای هر تن معامله شد که این نرخ کمترین قیمت این محصول پس از سال ۲۰۱۶ بود. هرچند پس از این تاریخ قیمت این محصول وارد روند افزایشی شد اما همچنان نگرانی از آینده این بازار در میان تولیدکنندگان این محصول وجود دارد. شمش آلومینیوم در ماه مه ۲۰۲۰ به کانال قیمتی هزار و ۵۰۰ دلار به‌ازای هر تن پا گذاشت و حفظ قیمت شمش آلومینیوم در این کانال قیمتی در ماه ژوئن خبر امیدوارکننده‌ای برای تولیدکنندگان این محصول بود. هرچند این روند افزایشی تا ۱۰ ژوئن ادامه داشت و پس از آنکه شمش آلومینیوم در این روز تجربه قیمت هزار و ۶۱۳ دلار به‌ازای هر تن را داشت، مجددا به کانال هزار و ۵۰۰ دلار به‌ازای هر تن بازگشت.

وخامت اوضاع نسبت به سایر فلزات

متال‌ بولتن در گزارش ماهانه ژوئن خود از پیش‌بینی مازاد عرضه ۴ میلیون تنی شمش آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ به‌علت تبعات شیوع ویروس کرونا خبر داد که این رقم معادل ۶/ ۶ درصد از کل مصرف این محصول است. درحالی میزان مازاد تقاضا برای شمش آلومینیوم در سال جاری میلادی بیش از ۶ درصد برآورد شده که میانگین مازاد تقاضا در سایر فلزات حدود ۳ درصد اعلام شده و همین موضوع خبری ناخوشایند برای تولیدکنندگان بخش‌های مختلف زنجیره آلومینیوم به‌شمار می‌رود. همچنین این موسسه روند صعودی ایجاد شده در بازار شمش آلومینیوم را کوتاه‌مدت ارزیابی کرده و معتقد است، احتمال استمرار این روند در میان‌مدت و بلندمدت وجود ندارد، هرچند تصمیمات چین می‌تواند تا حدی این پیش‌بینی را تحت‌الشعاع قرار دهد. رکود اقتصادی ناشی از کرونا به کاهش مصرف در زمینه محصولات آلومینیوم منجر شده اما صنایع بالادستی این صنعت در اثر شیوع این ویروس از سطح تولید خود نکاسته‌اند و همین موضوع باعث از میان رفتن عرضه و تقاضا در این بازار شده است. درواقع باوجود افت قابل توجه تقاضا در پایین‌دست تولیدکنندگان بخش معدن تا ذوب ترجیح داده‌اند در این مدت از سطح تولید خود نکاهند چراکه زیان ناشی از تعطیلی را بیش از ضرر ارزان‌فروشی می‌بینند. البته برخی تولیدکنندگان بخش ذوب معتقدند استمرار قیمت‌های فعلی به شدت به آنها آسیب خواهد زد و در میان‌مدت باعث تعطیلی برخی واحدها نیز خواهد شد.

آربیتراژ مثبت ماندگار نخواهد شد

اگرچه در روزهای همه­‌گیری کرونا شمش آلومینیوم در مدار کاهش قیمتی قرار گرفته اما بررسی روند معاملات این محصول در بورس فلزات لندن حاکی از آن است که با وجود کاهش تقاضا در زمینه این محصول که به روند رو به رشد موجودی انبارها نیز منجر شده، همچنان قیمت فروش ۳ ماه آتی این محصول در سطح بالاتری نسبت به قیمت نقدی قرار دارد و درواقع بازار همچنان در فاز کونتانگو به سر می‌برد. این روند از امیدواری فعالان این بازار نسبت به آینده خبر می‌دهد. البته از ابتدای ماه ژوئن فاصله قیمت فروش برای تحویل ۳ ماه بعد نسبت به فروش نقدی کاهش پیدا کرده و همین موضوع زنگ خطر جدیدی را برای تولیدکنندگان شمش و حتی بخش بالادستی زنجیره به صدا درآورده است.

این روند کاهشی قیمت اگر در شمش آلومینیوم ماندگار شود، به کاهش تولید در واحدهای ذوب یا تعطیلی آنها می‌انجامد که این موضوع به شدت تولیدکنندگان پودر آلومینا و معادن بوکسیت را نیز متاثر خواهد کرد. همچنین باید تصریح کرد ورود مجدد قیمت شمش آلومینیوم به فاز کاهشی نه‌تنها تولیدکنندگان بالادستی از معدن تا شمش را نگران کرده که زنگ خطری برای تولیدکنندگان نهایی نیز به‌شمار می‌رود، چراکه این روند کاهشی از افت تقاضا در بخش مصرف نهایی نشات می‌گیرد و اگرچه این روند کاهشی قیمت، زمینه دسترسی تولیدکننده محصول نهایی به مواد اولیه ارزان را فراهم می‌کند اما رکود تقاضای محصول، آسیب بیشتری نسبت به مزیت کاهش قیمت مواد اولیه خواهد داشت.

استمرار رشد تولید بی‌توجه به کرونا

براساس گزارش انجمن جهانی آلومینیوم، میزان تولید آلومینیوم اولیه دنیا بدون احتساب چین در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ افزایش اندکی (۷/ ۰ درصد) داشت، بنابراین در شرایطی که کرونا بازارهای مصرف ‌دنیا را تحت‌الشعاع قرار داده و با محدودیت مواجه می‌کرد همچنان بخش تولید به روند عادی خود ادامه می‌داد. تولید پودر آلومینا در دنیا نیز روندی مشابه با روند تولید شمش داشته به‌گونه‌ای­‌که در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میزان تولید این محصول کاهش پیدا کرده اما در ماه مارس بر سطح تولید افزوده شده است. هرچند این روند صعودی در ماه آوریل ادامه‌دار نشده است.البته باتوجه به گستردگی شیوع کرونا در سایر کشورهای دنیا در دو ماه اخیر و شدت گرفتن محدودیت‌های اعمالی از سوی دولت‌های مختلف برای کنترل این بیماری، انتظار می‌رود سطح تولید شمش آلومینیوم در ماه مه و ژوئن کاهش پیدا کند.

تعطیلی در انتظار واحدهای ذوب آلومینیوم چین

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده شمش آلومینیوم در دنیا تاثیری قابل تامل بر این بازار دارد. بخش قابل توجهی از افت تقاضا در بازار این محصول با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی متاثر از درگیری گسترده این کشور با شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا در صنایع مصرف‌کننده این محصول ازجمله مسکن، خودروسازی و... بود. در واقع شیوع این ویروس و قرنطینه به تعطیلی خودروسازان و همچنین افت ساخت‌و‌ساز منجر شد که این موضوع از سطح مصرف نهایی محصولات آلومینیومی کاست.

کوچک شدن بازار مصرف محصولات آلومینیومی در دوران شیوع کرونا، به افت تقاضا برای شمش آلومینیوم در چین و افت بهای این محصول منجر شد که استمرار این روند می‌تواند به تعطیلی واحدهای ذوب آلومینیوم این کشور منجر شود. این اتفاق خبری بد برای تولیدکنندگان پودر آلومینای این کشور به شمار می‌رود. بنابر اطلاعات سازمان تجارت جهانی چین در سال ۲۰۱۹ تنها یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن پودر آلومینا وارد کرد که این رقم ۷/ ۴ درصد از تجارت جهانی این محصول را به خود اختصاص می‌دهد.

 

تعداد بازدید : 1413

ثبت نظر

ارسال