Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 13 و 25 دقیقه

کاهش واردات مواد اولیه، تولید را به رکود کشانده است

کاهش واردات مواد اولیه، تولید را به رکود کشانده است

باشگاه آلومینیوم: یک فعال صنعتی می‌گوید: تا زمانی که صنعت آلومینیوم کشور در تامین مواد اولیه خود وابسته به واردات باشد، همواره نرخ ارز بر بازار آن تاثیرگذار خواهد بود. به این ترتیب، افزایش تعداد تولیدکنندگان شمش آلومینیومی در کشور، نه تنها باعث بهبود وضعیت بازار این فلز نخواهد شد، بلکه احتمال بر هم خوردن توازن در عرضه، تقاضا و قیمت‌های فروش نیز وجود دارد.

شنبه 31 خرداد 1399 ساعت 20:7

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، حجت اله رضایی، مدیرعامل شرکت آلیاژساز اسپادانا در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اظهار داشت: در حال حاضر، از لحاظ عرضه و تقاضا، تعادل در بازار وجود ندارد. از طرفی کشور ما در تامین آلومینا همچنان به کشورهای دیگر وابسته است و از طرف دیگر، بخشی از نیاز صنعت آلومینیوم به ضایعات نیز از طریق واردات تامین می‌شود. با افزایش قیمت ارز و بسته شدن مرزها به خاطر شیوع کرونا، واردات مواد اولیه آلومینیومی تقریبا متوقف شد و به این ترتیب، صنعت آلومینیوم کشور در حال حاضر با کمبود مواد اولیه و هزینه تولید مواجه است.

وی افزود: شرکت ما نیز که در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی آلومینیومی فعالیت می‌کند نیز دو ماه است که با رکود تولید دست و پنجه نرم می‌کند. گرچه شیوع ویروس کرونا در این دوران، تاثیرگذار بوده اما مشکل اصلی، افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه است. با حذف دلار نیمایی و افزایش قیمت شمش آلومینیومی در بورس کالا، صنعت آلومینیوم تعادل خود را در بازار از دست داده است.

رضایی در پاسخ به این سوال که با راه‌اندازی کارخانه‌هایی نظیر سالکو، چه تغییراتی در بازار آلومینیومی کشور رخ خواهد داد، گفت: اگر به تعداد تولید کنندگان آلومینیومی کشور اضافه شود، به دلیل کمبود مواد اولیه، اتفاق مثبتی در بازار آلومینیوم رخ نخواهد داد، حتی این احتمال وجود دارد که به دلیل کمبود و افزایش شدید قیمت آمیژان‌های وارداتی، در آینده نزدیک شمش‌های آلیاژی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین شود. به طور کلی، تا زمانی که میزان تولید آلومینای کشور پاسخگوی نیاز داخل نباشد، زنجیره تولید آلومینیوم وابسته به واردات خواهد بود و همواره از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش قیمت‌ها تا حد زیادی به نرخ ارز مربوط است؛ از ابتدای سال تا کنون شاهد حدود 40 تا 50 درصد رشد قیمت بوده‌ایم که برای بهبود این شرایط، نرخ ارز باید یک روند ثابت را تجربه کند. با توجه به نوسانات قیمتی و عدم پیش‌بینی مسائل پیش رو، نمی‌توان برای تولید، برنامه‌ریزی داشت و هدف خاصی را در سال جاری برای شرکت در نظر گرفت.

وی نقش حمایتی دولت را مطلوب ندانست و اظهار کرد: برای واردات مواد اولیه با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم. دولت نیز از طرفی، موانعی مانند حذف ارز نیمایی، هزینه‌های گمرکی و.. را بر سر راه تولیدکنندگان قرار داده است و از طرف دیگر، نظارتی بر قیمت‌ها ندارد.

وی صادرات را راهکار اساسی توسعه هر صنعتی دانست و اذعان کرد: تشدید تحریم‌ها در سال گذشته و بسته شدن مرزها در شرایط ناشی از شیوع کرونا در سال جاری، به خودی خود هرگونه تجارتی را با محدودیت مواجه کرد اما موضوع دیگری که در صنعت آلومینیوم مشاهده می‌شود، حجم بالای واردات مواد اولیه و تجهیزات به نسبت صادرات محصولات است. همچنین عدم حمایت دولت از فروش صادراتی صنایع و چالش‌های مربوط به برگرداندن ارز حاصل از صادرات باعث شده است میزان صادرات محصولات آلومینیومی به خصوص به کشور عراق بیش از پیش کاهش یابد.

 

تعداد بازدید : 1419

ثبت نظر

ارسال