Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 18 و 51 دقیقه

بررسی اقدامات وزیر برکنارشده صنعت در مورد آلومینیوم؛

آلومینیوم؛ صنعتی که مورد بی‌مهری قرار گرفت

آلومینیوم؛ صنعتی که مورد بی‌مهری قرار گرفت

باشگاه آلومینیوم: دوره دوم فعالیت دولت تدبیر و امید برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با تغییرات متعددی همراه بود. دومین وزیر از این جایگاه برکنار شد و درحال‌حاضر حسین مدرس‌خیابانی که پیش‌تر در جایگاه قائم‌مقام و معاون بازرگانی رحمانی فعالیت می‌کرد، بر مسند سرپرستی وزارتخانه قرار گرفته است.شاید ارزیابی عملکرد مدیران پس از اتمام فعالیت آنها اقدامی تکراری باشد، اما همچنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه می‌تواند نقاط ضعف عملکردی آنها را به مدیران جدید بشناساند. در همین حال باید امید داشت که جانشینان تازه نفس از این انتقادات درس عبرت بگیرند. بر همین اساس، به سراغ تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم رفته‌ایم؛ صنعتی که به‌گفته فعالان آن، در دوران فعالیت ۳ وزیر قبلی مورد بی‌مهری قرار گرفته است. اغلب فعالان این صنعت را تولیدکنندگان بخش خصوصی تشکیل می‌دهند و اکنون انتظار تعامل بیشتری از سوی متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند.

دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 ساعت 8:31

وزیر صنعت، معدن و تجارت آلومینیوم را فراموش کرد 

 به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از صمت، هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ارزیابی عملکرد رضا رحمانی در دورانی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، گفت: در زمان فعالیت ایشان در جایگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت، هیچ تغییری در شرایط صنعت آلومینیوم کشور ایجاد نشد. این بی‌توجهی در حالی رخ داد که ایشان ریاست کمیسیون رفع موانع تولید را برعهده داشتند. همچنین در زمانی که به‌عنوان قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کردند، مصوباتی را برای بهبود وضعیت صنعت آلومینیوم کشور تصویب کردند. گودرزی افزود: اما زمانی که ایشان در جایگاه وزارت قرار گرفتند، آنقدر سرشان شلوغ شد که حتی پاسخی به مکاتبات ما هم ندادند. گویی چالش‌های صنعت آلومینیوم در میان سرمشغولی‌های ایشان گم شد. 

 وی افزود: سالکو هم که در زمان وزارت ایشان به بهره‌برداری رسید، حاصل زحمات چندین ساله بسیاری از مسئولان بود و در دوران ایشان به نتیجه رسید. گودرزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتظارات فعالان صنعت آلومینیوم از جانشین جدید رضا رحمانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زمانی که حسین مدرس‌خیابانی در جایگاه معاون وزیر بودند، جلساتی را با اعضای سندیکای صنایع آلومینیوم ترتیب دادند. ما نیز نظرهای خود را به اطلاع ایشان رساندیم. نتیجه این جلسات مصوباتی بود که اکنون منتظر اجرایی شدن آنها هستیم. بدون تردید در سایه اجرایی شدن این مصوبات، صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور می‌توانند با حداکثر ظرفیت خود به تولید مشغول شوند. درنتیجه در سایه این اقدام، هدف جهش تولید محقق خواهد شد. رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم افزود: در همین حال در این جلسه قرار شد حداقل عرضه شمش آلومینیوم کنترل شود. این حداقل عرضه مواد اولیه در بورس در گذشته هفته‌ای ۴ هزار تن بوده است. امید است در سایه مذاکرات انجام شده شمش به‌طور مستمر عرضه شود و با اقداماتی مانند مهندسی عرضه، زمینه رشد قیمت آن فراهم نشود. وی خاطرنشان کرد: از دیگر مصوبات مهم این جلسه باید به فروش شمش با قیمت صادراتی به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی که هدف صادرات دارند، اشاره کرد. تصمیم مورد بحث به این دلیل اتخاذ شده که شمش با قیمت حدود ۱۵۰ دلار پایین‌تر از نرخ‌های داخلی در بازار بین‌المللی صادر می‌شود. بنابراین چنانچه با همان قیمت صادراتی در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد، زمینه جهش تولید را برای این صنعت فراهم می‌کند.

 


صنعت آلومینیوم رها شده است 

همچنین  آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم درباره شرایط صنعت آلومینیوم در دو سال گذشته، گفت: این صنعت در دو سال گذشته همچنان مورد بی‌مهری قرار گرفت. نه صنایع بالادستی و نه پایین‌دستی آلومینیوم مورد توجه متولیان این صنعت در وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار نگرفتند. همچنان اعتراض به نحوه قیمت‌گذاری و روند عرضه و تقاضای این فلز، دیده می‌شود. با وجود اینکه میزان صادرات آلومینیوم به‌ویژه صادرات محصولات پایین‌دستی این فلز در چند سال گذشته کاهشی بود، اما این چالش عارضه‌یابی نشد. درواقع این صنعت بدون متولی به حال خود رها شد. حقیقی با اشاره به جلسه‌ای که میان اعضای سندیکای صنایع آلومینیوم و حسین مدرس‌خیابانی در جایگاه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در اوایل اردیبهشت برگزار شده بود، گفت: ایشان در آن موقعیت شنونده خوبی برای حرف‌های ما بودند و قول‌های مساعدی برای رفع چالش‌های موجود در این صنعت دادند. حال اگر قرار گرفتن ایشان در مقام سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع از اجرای قول‌های مساعدی که به ما دادند نشود، انتظار داریم اتفاق‌های خوبی برای این صنعت بیفتد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوران فعالیت ۳ وزیر قبلی هیچ‌گونه تعاملی میان تولیدکنندگان و اعضای سندیکای صنایع آلومینیوم با وزیر وجود نداشت. اما امید داریم در دوره جدید تعاملی که شکل گرفته تداوم یابد و در سایه این رابطه، صنعت آلومینیوم را از این وضعیت خارج کنیم و به شرایط بهتری برسانیم. وی افزود: صنعت آلومینیوم جزو معدود صنایع کشور است که در اختیار بخش خصوصی است و در چنین شرایطی بار تمام مشکلات آن را بخش خصوصی متحمل می‌شود. بنابراین هر اتفاق مثبتی در این صنعت تنها به‌دست بخش خصوصی انجام می‌شود. در نتیجه دولت برای تحقق اهداف توسعه‌ای، جهش تولید و رشد صادرات غیرنفتی، هیچ راهی جز تعامل با بخش خصوصی و استفاده از نظرات کارشناسی آنها ندارد. حقیقی در ادامه بزرگ‌ترین چالش‌های فعالان صنایع آلومینیوم را تامین مواد اولیه دانست و افزود: درحال‌حاضر شمش آلومینیوم بالاتر از قیمت جهانی آن از سوی تولیدکنندگان داخلی در اختیار ما قرار می‌گیرد.

این درحالی است که صاحبان صنایع بالادستی آلومینیوم کشور، شمش این فلز را با قیمت پایین‌تر از نرخ‌های جهانی صادر می‌کنند. همین موضوع رقابت‌پذیری محصولات ما را در بازارهای بین‌المللی کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی ترکیه که رقیب ما هستند به سبب خرید مواد اولیه با قیمت پایین‌تر از سطح جهانی از صنایع مادر، گوی سبقت را از ما می‌ربایند. بازارهای عراق، افغانستان و بسیاری از کشورهای همسایه بین ما و ترکیه مشترک هستند، اما متاسفانه به سبب این بی‌تدبیری، ترکیه برنده این رقابت است. دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم تاکید کرد: در جلسه‌ای که با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل اردیبهشت برگزار شد، ایشان قول مساعد دادند که به‌زودی شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند که صادرکنندگان محصولات آلومینیومی بتوانند شمش را با قیمت صادراتی دریافت کنند. البته این موضوع فعلا در حد حرف است و باید برای آن دستورالعمل‌هایی صادر و اجرایی شود. لازمه اجرایی شدن این موضوع آن است که یک کارگروه مشخص در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آلومینیوم تشکیل شود و یک متولی داشته باشد. در همین حال، انتظار می‌رود با برقراری تعاملی مستمر میان متولیان وزارتخانه و اعضای سندیکای صنایع آلومینیوم مشکلات در اسرع وقت شناسایی شوند، در ادامه راه‌حل‌های مناسبی برای رفع این مشکلات ارائه و دستورالعمل‌های متناسب با آن صادر شود. این عضو سندیکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اثرات تغییرات چند باره وزیر صنعت، معدن و تجارت و تاثیر آن بر عملکرد صنایع گفت: تغییرات مداوم مشکلاتی را به همره دارد، اما چنانچه یک سیاست کلی بر فعالیت وزارتخانه حاکم باشد و هر فردی براساس سلیقه شخصی‌اش فعالیت نکند، تغییرات مدیریتی کمترین ضربه را خواهد زد. 

تعداد بازدید : 837

ثبت نظر

ارسال