Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 54 دقیقه

ماجرای ایرالکو و آلایندگی محیط‌زیست:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی: رویکرد آلومینیوم ایران تغییر یافته است/ آلودگی گازهای آلاینده به حداقل رسیده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی: رویکرد آلومینیوم ایران تغییر یافته است/ آلودگی گازهای آلاینده به حداقل رسیده است

باشگاه آلومنیوم: صنایع باید از انجام فعالیت‌های مخرب محیط‌زیست بپرهیزند و این مهم در مورد شرکت آلومینیوم ایران زیر ذره‌بین اداره‌کل محیط زیست استان مرکزی قرار دارد.

شنبه 27 اردیبهشت 1399 ساعت 23:40

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از خبرگزاری مهر، استان مرکزی به‌عنوان یک استان صنعتی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی برخوردار است. یکی از این صنایع شرکت آلومینیوم اراک است که این صنعت از نظر اقتصادی، صنعتی، سیاسی و استراتژیک نه تنها برای این استان بلکه برای کشور اهمیت دارد. از طرفی به‌عنوان یکی از چالش‌های زیست محیطی اراک و کشور مطرح است و تخریب منابع زیست محیطی ناشی از فعالیت این صنعت همیشه مطرح است. با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی اداره کل محیط زیست نیز به طور دقیق این موضوع را رصد می‌کند و این موضوع هر سال در کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک مطرح می‌شود و باید مدیرعامل ایرالکو برای فعالیت مخرب این صنعت از جمله خروج دیگ‌های آلاینده، نحوه اندسازی و… چاره اندیشی کند تا از میزان آلودگی زیست محیطی کاسته شود.

در همین رابطه  مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران ایرالکو اظهار داشت: شرکت آلومینیوم ایران همواره صیانت و حفاظت از محیط زیست را از اولویت‌های مهم و اساسی خویش و مورد توجه قرار داده است، چراکه آلومینیوم محصولی است که با معیارهای زیست محیطی مطابقت دارد و این فلز به آسانی و کمترین هزینه بازیافت می‌شود.

مجیدی افزود: طرح جدید ایرالکو به عنوان بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی کشور با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام است و اقدامات ذیل در کارگاه‌های آند سازی و ریخت و افزایش فضای سبز شرکت، اهتمام ویژه‌ای است که مدیران و کارکنان ایرالکو در صیانت و حفظ محیط زیست انجام داده و به آن عمل کردند.

وی گفت: این اقدامات شامل راه اندازی سیستم غبار گیر کارگاه ساخت آند در سال ۱۳۷۱ با مشارکت شرکت آلمانی، تجهیز کارگاه پخت آند به سیستم کنترل آلودگی الکترواستاتیک زیر نظارت یک شرکت فرانسوی در سال ۱۳۷۵، نصب و راه اندازی سیستم کنترل آلودگی با همکاری یک شرکت فرانسوی در سال ۱۳۷۴ در کارگاه پخت آند قدیم، جایگزین گاز طبیعی به جای گازوئیل در کارگاه ریخت در سال ۱۳۷۸، اجرای برنامه بازیافت پسماندهای مربوط به SPL دیگ‌های احیا، احداث پارک خانواده ایرالکو به مساحت ۶۶ هزار متر مربع، احداث بزرگترین دریاچه مصنوعی استان در جوار پارک خانواده، اتصال فاضلاب بهداشتی به شبکه فاضلاب سراسری شهری، اندازه گیری تمامی پارامترهای زیست محیطی و شغلی آلاینده‌ها و رعایت استانداردهای مرتبط، افزایش فضای سبز شرکت از ۴۵ هکتار به ۱۴۵ هکتار که این رقم در صنعت بی نظیر است، طبقه بندی و ساماندهی ضایعات و پسماندهای شرکت مطابق قانون مدیریت پسماندها، انجام ممیزی‌های کیفیت مستمر داخلی و خارجی، نصب دستگاه آنالیزور HF روی دودکش کنترل آلودگی لوپ‌های سه گانه طرح جدید و رصد آنلاین مقادیر خروجی توسط سازمان‌های مسئول است.

مدیرعامل این شرکت تاکید کرد: با به‌کارگیری مشاور زیست محیطی از سال ۹۸ تاکنون به منظور مطالعه و بررسی نقاط احتمالی آلودگی در زمینه‌های مختلف کاری، شرکت به‌زودی ایرالکو برند سبز را از سازمان محیط زیست دریافت خواهد کرد.

مجیدی عنوان کرد: در آخرین گزارشی که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن کشور منتشر کرده است، برنامه تولید آلومینیوم در سند چشم انداز سازمان ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم تا افق ۱۴۰۴ در سال است و شرکت آلومینیوم ایران نیز به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز علاوه بر حفظ و صیانت از منابع زیست محیطی اقدام به احداث طرح ۱۱۰ هزار تنی خود کرده است.

استاندار مرکزی سال گذشته در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بیان داشت: در گذشته شرکت ایرالکو ۷۰۰ دیگ قدیمی ۵۰ ساله داشت که در حال حاضر به دیگ‌های درپوش دار که آلودگی کمتری دارند، تبدیل شده است.

سید علی آقازاده در خصوص برنامه زمان بندی انتقال آند سازی شرکت ایرالکو گفت: طبق برنامه زمانبندی شرکت ایرالکو و یک شرکت صنعتی با این کارخانه به‌عنوان مجری کار در خصوص انتقال آند سازی و احداث کارخانه آند تا پایان سال ۹۹ هم ساختمان و نصب تجهیزات آن را انجام دهند و در ابتدای سال ۱۴۰۰ تولید آند استاندارد توسط شرکت ایرالکو مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در نشست اخیر خود با جامعه کار و کارگری در ارتباط با شرکت آلومینیوم بیان کرد: پودر آلومینا که ماده اولیه خط تولید ایرالکو است تا پایان تیر ماه امسال تأمین شده است و تا یک‌سال دیگر نیز بر اساس انعقاد قرارداد شرکت‌های خارجی مشکلی در تأمین مواد اولیه این واحد تولیدی وجود ندارد.

به گفته آقازاده، برای آندسازی بیش از ۲۸ میلیون دلار ماشین‌آلات خریداری شده است و باید در کارخانه جانمایی شود و امسال باید تلاشی در راستای پیشرفت کارخانه کربن صنعت صورت بگیرد که می‌تواند آند تولید کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز سال گذشته در کار گروه کاهش آلودگی هوا عنوان کرده بود که در ۲ سال اخیر براساس برنامه زمان بندی انجام شده بحث خارج سازی دیگ‌های آلاینده ایرالکو در حال انجام بوده است.

در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: شرکت آلومینیوم با پیگیری‌هایی که سال‌های گذشته انجام شده، برخوردهای زیست محیطی و موضوعات مطرح شده در دادگاه خوشبختانه از سال گذشته دیگ روباز و سیستم غیرقابل کنترل در این شرکت وجود ندارد.

رضا میرزایی افزود: تمام دیگ‌های خطوط ۳، ۴ و ۵ آلومینیوم از قابلیت جمع آوری گازهای آلاینده برخوردار هستند و به نحوی آلودگی گازهای آلاینده به حداقل رسیده است، اما این به معنای پایان یافتن موضوعات آلومینیوم نیست.

وی گفت: بحث پیگیری برای آند سازی که سال گذشته و امسال با نظارت در حال انجام است و همچنین مصوبات کار گروه کاهش آلودگی هوا، شروع شده و انتظار می‌شود تا پایان سال ۹۹ آند سازی خیر آباد راه اندازی و تولید آند به خارج از شعاع ۳۰ کیلومتر منتقل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: برای پسماندها داخل شرکت آلومینیوم برنامه جامع مدیریت زیست محیطی در حال تدوین است تا تمام آلاینده‌ها مستندسازی و برنامه برای پاک‌سازی داده شود.

میرزایی تاکید کرد: رویکرد آلومینیوم تغییر یافته است، اما به منزله این نیست که این شرکت آلاینده محسوب نمی‌شود و این شرکت سال گذشته در لیست صنایع آلاینده استان بوده است و با رعایت چارچوب‌های زیست محیطی امیدواریم روزی فرا رسد که در مورد این شرکت آلایندگی زیست محیطی کمتری را شاهد باشیم و به‌طور جدی پیگیر مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک در خصوص این شرکت هستیم.

به گزارش مهر، با توجه به قرار گرفتن در سال جهش تولید و شتاب توسعه صنعت آلومینیوم در منطقه و جهان نباید از این پیشرفت‌ها در صنعت کشور عقب ماند و باید امروزه صنعت آلومینیوم‌سازی مصمم‌تر از گذشته در بازار رقابت بین المللی حضور پیدا کند تا شاهد توسعه همه‌جانبه در این حوزه باشیم، اما باید در نهایت با ایجاد رابطه منطقی در فرآیند سه مؤلفه محیط‌زیست، توسعه و صنعتی شدن شرایطی فراهم شود تا هم روند توسعه و محیط‌زیست حفظ شود و هم مردم با امنیت روانی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اشتغال و معیشت در یک رفاه نسبی زندگی کنند.

 

تعداد بازدید : 999

ثبت نظر

ارسال