Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 1 دقیقه

عضو هیأت‌مدیره‌ی سندیکای صنایع آلومینیوم در گفتگو با رادیو اقتصاد:

یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصادی و اشتغال، توسعه‌ی صنعت آلومینیوم کشور می‌باشد

خروج بخشی از مواد خام آلومینیوم کشور بدون بهره‌برداری در زنجیره‌ی ارزش افزوده‌ی کشور!

یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصادی و اشتغال، توسعه‌ی صنعت آلومینیوم کشور می‌باشد

باشگاه آلومینیوم: عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران می‌گوید: افتتاح رسمی مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) در چهارم اردیبهشت‌ماه اتفاق مبارکی است که بعد از سال‌ها حجم قابل توجهی به ظرفیت تولید آلومینیوم کشور اضافه می‌کند.

سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 ساعت 13:11

به گزارش باشگاه آلومینیوم، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح بزرگترین واحد تولید آلومینیوم کشور گفت: با افتتاح این واحد، 100 درصد به تولید واقعی آلومینیوم کشور اضافه خواهد شد. در همین رابطه، رادیو اقتصاد، گفتگویی را با آقای آریا‌صادق نیت‌حقیقی، عضو هیأت‌مدیره‌ی سندیکای صنایع آلومینیوم کشور انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

 

  • آنچه که اتفاق افتاده است به‌نظر می‌رسد که در راستای سیاست‌های رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و به‌ویژه امسال در جهت "جهش تولید" است؛ شما در این زمینه چه نظری دارید و چقدر این موضوع از لحاظ فنی در این صنعت و کل اقتصاد کشور حائز اهمیت است؟
  • البته افتتاح رسمی مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) اتفاق مبارکی در صنعت آلومینیوم کشور است و بعد از سال‌ها، حجم قابل‌توجهی به ظرفیت تولید آلومینیوم کشور اضافه می‌شود و امید داریم با توجه به کامل‌نبودن خط درحال‌حاضر، به‌مرور با تکمیل خط 1 این مجتمع، ظرفیت این واحد به 100 هزار تن در سال برسد و در ‌سال‌های آینده با تکمیل و راه‌اندازی خط‌های 2 و 3، تولید سالکو به 300 هزار تن در سال برسد و در آن صورت تقریباً تولید آلومینیوم کشور نزدیک به دو برابر خواهد شد. باید توجه به این نکته داشته باشیم که در افق 1404 قرار است ظرفیت تولید سالانه‌ی آلومینیوم کشور به 5/1 میلیون تن برسد و تاکنون ظرفیت تولید داخل کشور کمتر از 500 هزار تن بوده است و افتتاح مجتمع آلومینیوم جنوب می‌تواند کمک کند تا در جهت نیل به اهداف سند چشم‌انداز 1404 در حوزه‌ی آلومینیوم، قدم‌های خوبی برداریم.
  • وقتی راجع به صنایع مادر و بالادستی صحبت می‌کنیم باید بپذیریم که هزاران شاخه و زیرمجموعه از این صنایع بهره می‌برند تا بتوانند محصولات دیگری تولید کنند و چرخ‌های دیگر صنایع را برای تأمین نیازهای جامعة انسانی به حرکت در آورند؛ آیا می‌توانید درمورد ارزش‌های این افتتاح که توسط مهندسین و فن‌آوران کشورمان مدیریت و انجام شده تا جزئیات بیشتری را در اختیارمان بگذارید؟
  • یکی از مزایای این کارخانه که در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی لامرد افتتاح شده است، تکنولوژی جدید و به‌روز آن است که موجب می‌شود مصرف انرژی پایین‌تری را نیاز داشته باشد. می‌دانیم که آلومینیوم را به‌عنوان انرژی جامد هم نام می‌برند. یکی از مؤلفه‌های اصلی تولید آلومینیوم، هزینه‌ی انرژی است و همین موضوع هم موجب شده است که تولید آلومینیوم در حوزه‌ی خلیج‌فارس به‌دلیل وجود منابع بسیار و ارزا‌ن‌قیمت انرژی در این منطقه، رشد بسیار خوبی داشته باشد.

کشور ما هم با داشتن منابع بزرگ انرژی، محل مناسبی برای تولید آلومینیوم به‌عنوان یک فلز اساسی و استراتژیک برای هر کشوری است که کاربردهای مختلفی در صنایع، هوا-فضا، نظامی، ساختمانی، لوازم خانگی، برق، خودرو، بسته‌بندی و ... دارد، چراکه زیرمجموعه‌ای از زنجیره‌ی‌ ارزش‌افزوده به‌دنبال تولید آلومینیوم می‌تواند به‌وجود می‌آید که صنایع پایین‌دستی زیادی را شامل می‌شود و این ارزش‌افزوده و همینطور اشتغالی که ایجاد می‌کند برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است.

همچنین این زنجیره می‌تواند منجر به صادرات محصولات پایین‌دستی با ارزش‌افزوده‌ی مناسب برای کشور باشد، لذا یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصادی و اشتغال، توسعه‌ی صنعت آلومینیوم کشور می‌باشد.

اهمیت فلز آلومینیوم برای اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و می‌بینیم که در تحریم‌هایی هم که به کشور با تحمیل شده است، فلز آلومینیوم مستقیماً در لیست این تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است و قصد دارند با محدودکردن چرخه‌ی اقتصادی این فلز، مانع بزرگی برای رشد اقتصادی ایجاد کنند، البته متخصصان ایرانی تاکنون توانسته‌اند این تحریم‌ها را پشت‌سر بگذارند و با قدرت به تولید آلومینیوم بپردازند.

  • آیا با توجه به افتتاح این کارخانه‌ی تولید آلومینیوم که در کنار دیگر کارخانه‌های بزرگ آلومینیوم کشور قرار می‌گیرد، صادرات مواد خام هم درحال‌حاضر صورت می‌گیرد و آیا می‌توانیم به‌سمت ایجاد ارزش‌افزوده‌ی بالا ازطریق فرآوری شمش به محصولات پایین‌دستی با نگاه صادراتی باشیم؟

- بله، درحال‌حاضر هم این زنجیره و چرخه‌ی ارزش‌افزوده به‌طور کامل در کشور وجود دارد و در صنعت فویل و ورق ، صنعت سیم و کابل، صنعت ظروف و مقداری هم در صنایع پروفیل در و پنجره و نما، صادراتی به اروپا و کشورهای اطراف صورت می‌گیرد. اما متأسفانه صادرات به‌صورت مواد خام هم در کنار این صادرات درحال انجام است و ما شاهد هستیم که بخشی از تولید مواد خام آلومینیوم کشور بدون اینکه در زنجیره‌ی ارزش افزوده‌ی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد، از کشور خارج می‌شود. البته بخشی از این کار هم شاید به‌دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است و به‌دلیل اینکه دسترسی به مواد اولیه‌ای آلومینیوم هم برای ما بسیار مهم است، ناگزیر به صادرات بخشی از مواد خام برای تأمین مواد اولیه‌ی کارخانه‌های آلومینیوم یعنی پودر آلومینا شده‌ایم.

ما در شرکت آلومینای ایران (جاجرم) حدود 260 تا 280 هزار تن آلومینا در سال تولید می‌کنیم که هر دو واحد پودر آلومینا درنهایت موجب تولید یک واحد آلومینیوم خواهد شد و این بدان معناست که تنها کمتر از یک‌سوم نیاز آلومینای کشور را قبل از به مدار تولید آمدن آلومینیوم جنوب (سالکو)، در داخل تولید می‌کردیم و دو سوم را مجبور به واردات بودیم و حال با اضافه‌شدن آلومینیوم جنوب، این نیاز به واردات دو برابر خواهد شد.

از طرف دیگر برای واردات این مقدار پودر آلومینا با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه‌ی نقل و انتقال وجه به خارج کشور وجود دارد و خصوصاً اینکه این مواد را نمی‌توانیم مستقیماً از تأمین‌کنندگان اصلی آن در دنیا تهیه کنیم مجبور به خرید آن از دلال‌های دست دوم و سوم هستیم و ناگزیر به تهاتر شمش آلومینیوم با پودر آلومینا هستیم. درخواست ما از دولت، گمرکات کشور و بانک مرکزی این است که تمهیداتی را بیاندیشند و اجازه دهند که شمش‌های تولیدی به‌جای صادرات به دست صنایع پایین‌دستی برسد و درنهایت محصولات نهایی صنایع پایین‌دستی با قیمت و ارزش‌افزوده‌ی بیشتر صادر شود و ارز آن دراختیار صنایع مادر برای تهیه‌ی مواد اولیه‌شان قرار گیرد و در اینصورت، هم نیاز مواد اولیه‌ی صنایع بالا‌دستی تأمین می‌شود و هم نگرانی بابت خام‌فروشی مواد اولیه‌ی (شمش آلومینیوم) از بین خواهد رفت.

تعداد بازدید : 719

ثبت نظر

ارسال