Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 17 و 56 دقیقه

عملکرد سال ۹۸؛

تولید پودر آلومینا به بیش از ۲۳۳ هزار تن رسید

تولید پودر آلومینا به بیش از ۲۳۳ هزار تن رسید

باشگاه آلومینیوم: تولید پودرآلومینا (ماده اولیه تولید آلومینیوم) سال گذشته به رقم ۲۳۳ هزار و ۲۶۷ تن رسید و نسبت به عملکرد سال ۹۷ افت دو درصدی داشت.

پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399 ساعت 9:56

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایرنا، آمارهای واحدهای بزرگ تولیدی بخش معدن و صنایع معدنی حاکی است، تولید پودرآلومینا در اسفند ماه ۹۸ به رقم ۱۹ هزار و ۲۵۵ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۷ کاهش هفت درصدی یافت.

پیش بینی شده بود که میزان تولید پودر آلومینا در پایان ۹۸ به رقم ۲۴۵ هزار تن برسد که ۱۲ هزار تن نسبت به هدف مورد انتظار کمتر محقق شد.

ظرفیت کنونی تولید پودرآلومینا به میزان ۲۵۰ هزار تن است و در سال ۹۷ به میزان ۲۳۸ هزار تن عملکرد بود.

تنها واحد تولیدی شاخص پودرآلومینا در کشور در منطقه جاجرم خراسان شمالی واقع است.

سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران( ایمیدرو) یکی از اقداماتی که در زمینه تولید پودرآلومینا به عمل آورده است، انجام اکتشافات سراسری در زمینه بوکسیت به منظور تامین ماده اولیه تولید پودر آلومیناست.

اکتشافات انجام شده در دولت های یازدهم و دوازدهم (تاپایان ۱۳۹۸) موجب کشف قابل توجهی ذخایر بوکسیت در کشور شد و منابع پیشین بوکسیت ایران ۱۴ میلیون تن بود، اما با کشفیات جدید به میزان ۲۱ میلیون تن، اکنون ۳۵ میلیون تن ذخیره برآورد شده در این زمینه است.

بررسی ها نشان می دهد ظرفیت نصب شده آلومینای کشور از سال ۱۳۸۱ تا پایان سال گذشته برابر با ۲۵۰ هزار تن بود، ثابت و بدون تغییر بود، اما میزان تولید در سال ۱۳۸۱ بالغ بر ۱۰۲ هزار تن بود که تا سال ۱۳۸۴ به ۱۳۰ هزار تن رسید.

دوره ۸۹- ۱۳۸۵ میزان تولید پودرآلومینا از ۱۶۸ هزار تن تا سطح ۲۳۶ هزار تن ارتقا یافت و درواقع عملکرد پارسال این پودر حدود سه هزار تن کمتر از سال ۸۹ رقم خورد.

واقعیت اینکه در سال ۹۰ با افت بازدهی نسبت به ۸۹ رقم ۲۳۳ هزار تن ثبت شد و سال ۹۱ هم تداوم کاهش وجود داشت و به رقم ۲۲۷ هزار تن رسید.

سال ۹۲ شروع رشد تولید بود و رقم ۲۴۹ هزارتن بالاترین عملکرد در طول دامنه ۹۱- ۱۳۸۱ ثبت شد و در سال ۹۳ رکورد بی سابقه و عملکرد فراتر از ظرفیت عملی شد و رقم تولید ۲۵۱ هزار تن پودر آلومینا بدست آمد.

پس از رشد تولید مزبور، از سال ۹۴ باردیگر افت تولید رقم خورد از ۲۴۱ هزار تن به ۲۳۸ هزار تن در سال ۹۷ رسید.

هفته گذشته، پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه فاز نخست آلومینیوم جنوب به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن بوسیله ویدئو کنفرانس توسط حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه لامرد استان فارس افتتاح رسمی شد.

کارخانه آلومینای جاجرم پیش از این ۳۰ درصد خوراک مورد نیاز واحد‌های ایرالکو و مجتمع المهدی را تامین می‌کرد و بقیه از محل واردات تامین می‌شد، اما اکنون نیاز این بخش بیشتر شده است. 

تعداد بازدید : 836

ثبت نظر

ارسال