Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 28 دقیقه

«مدرنترین»، «بزرگ ترین» و«کامل ترین» مجتمع آلومینیوم ایران

"مجتمع آلومینیوم جنوب" با فرمان رئیس جمهور افتتاح شد

"مجتمع آلومینیوم جنوب" با فرمان رئیس جمهور افتتاح شد

باشگاه آلومینیوم: روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت 99، مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) با فرمان آقای روحانی رئیس جمهوری و توسط رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت افتتاح شد.

شنبه 6 اردیبهشت 1399 ساعت 23:37

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در این برنامه غریب پور رئیس هیأت عامل ایمیدرو، بازارگان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر و‌ همچنین عبداله نژاد مدیر عامل، ترکان رئیس هیأت مدیره آلومینیوم جنوب و‌ جمعی از نمایندگان مجلس و مسوولان استان فارس حضور داشتند، سالکو دارای ویژگی‌هایی است که آن را متمایز از هر کارخانه آلومینیوم در کشور می کند. این مجتمع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامِرد- جنوب استان فارس و ‌هم مرز با عسلویه- واقع شده است و بخشی از گاز پایتخت گازی جهان را به برق و سپس به آلومینیوم تبدیل می کند. پروژه سالکو تا سال 94 غیرفعال بود که با اقدامات ایمیدرو به ویژه سال های اخیر به سرعت مسیر ساخت را طی کرد.

 مدرنترین

مجتمع آلومینیوم جنوب با در اختیار داشتن تکنولوژی 430 کیلوامپر برای ذوب و تولید شمش، پیشرفته ترین کارخانه آلومینیوم در ایران است. تاکنون کارخانه هایی که در کشور راه اندازی شده اند، از تکنولوژی 200 یا 230 کیلوامپر بهره برده‌اند.

بزرگ‌ترین

سالکو فاز نخست را با ظرفیت تولید 100 هزار تن وارد مدار تولید کرده است. قرار است در دو‌گام دیگر به ظرفیت 300 هزار تنی دست یابد. کارخانه‌های فعلی آلومینیوم در ایران حداکثر ظرفیت 147 هزار تنی دارند و ارزش احداث این پروژه به 1.2 میلیارد دلار می رسد.

کامل ترین (همراه با اسکله اختصاصی)

آلومینیوم جنوب، با در اختیار داشتن کلیه بخش های تولیدی همچون آندسازی( به زودی)، واحد ریخته گری، تاسیسات جانبی، تخلیه، انتقال و ذخیره سازی، متمایزتر از سایر کارخانه های مشابه ایران است. علاوه بر این وجود اسکله اختصاصی (شماره5) در بندر پارسیان با هدف تخلیه مواد اولیه و صدور محصول ساخته شده، برتری منحصر به فردی به سالکو بخشیده است. ایمیدرو این اسکله را مختص سالکو قرار داده است. مشارکت 5 بانک یکی از استثناهای این پروژه مشارکت 5 بانک کشور شامل صادرات، ملی، ملت، تجارت و همچنین صنعت و‌ معدن است. بانک صادرات لیدری این کنسرسیوم بانکی را برعهده داشته است. 49 درصد سهام این شرکت متعلق به ایمیدرو و مابقی در اختیار شرکت سرمایه گذاری غدیر است. سیستم مهار الودگی سیستم مهار آلودگی مجتمع آلومینیوم جنوب نیز یکی از ویژگی های برجسته این پروژه بوده است که وزیر صنعت معدن و‌تجارت در لحظه ارائه گزارش به رئیس جمهوری در آیین افتتاحیه، بدان اشاره کرد. تمام آب مصرفی مجتمع بازچرخانی می شود و سیستم تصفیه آلاینده های فلئور و گرد و ‌غبار نیز به گونه ای است که خروجی آلاینده، یک دهم استاندارد های موجود است. شهرک صنایع آلومینیوم (آلوم شهر) وجود سالکو سبب ساز ساخت شهرکی برای تولید محصولات پایین‌دستی آلومینیوم شده است که این طرح در آینده اجرایی می شود.

 

تعداد بازدید : 690

ثبت نظر

ارسال