Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 14 و 2 دقیقه

افزایش ۶۰ درصدی ظرفیت آلومینیوم کشور!

افزایش ۶۰ درصدی ظرفیت آلومینیوم کشور!

باشگاه آلومینیوم: براساس سند نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی کشور و برنامه چهار ساله وزارت، صنعت، معدن وتجارت ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۷) ظرفیت آلومینیوم کشور امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

شنبه 24 اسفند 1398 ساعت 23:36

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، جداول آماری سند نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی کشور گویای آن است که سال ۹۶ ظرفیت آلومینیوم سازی کشور به رقم ۴۲۲ هزار تن رسید و تولید هم به رقم ۳۳۷ هزارتن بالغ گشت و علاوه برآن میزان تولید پودر آلومینا هم برابر ۲۲۰ هزار تن شد.

همچنین سال گذشته تولید پودر آلومینا با افزایش ۹ هزار تنی به رقم ۲۲۹ هزار تن رسید و شمش آلومینیوم تولیدی هم با افزایش ۴۸ هزارتنی در مقایسه با ۹۶ به ۳۸۵ هزار تن رسید.

پیش بینی شده امسال تولید شمش آلومینیوم به رقم ۶۲۹ هزار تن برسد که تحقق آن افزایش ۲۴۴ هزارتنی در مقایسه با عملکرد پارسال را در کارنامه می‌گنجاند.

علاوه براین انتظار می‌رود ظرفیت آلومینیوم سازی کشور هم رقم ۷۷۵ هزار تنی را ثبت کند که این مهم با فعال سازی مجتمع آلومینوم جنوب (سالکو) تحقق خواهد یافت.

برابر سند مزبور در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برای تولید پودر آلومینا ارقام ۲۶۷ هزار تن پیش بینی شده و بدون تغییر است و این مهم در زمینه تولید شمش آلومینیوم هم رقم ۶۲۹ هزار تن بوده که ثبات پیدا می کند.

ظرفیت آلومینیوم سازی هم در دوره این گزارش از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ بدون تغییر رقم ۷۷۵ هزار تن ثبت شده است.

کارنامه تولید دیماه ۹۸

 جداول آماری عملکرد واحد های تولید کننده شمش آلومینیوم ( ایرالکو، هرمزال، المهدی و آلومینای ایران) گویای آن است که با ثبت تولید ۲۴ هزار و ۸۹۳ تن در دی ماه امسال، نسبت به دوره مشابه پارسال رشد ۳۸ درصدی دارد.

این واحدها در ۱۰ ماهه امسال( منتهی به دی) در مجموع ۲۲۱ هزار و ۲۲۳ تن تولید داشتند که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین میزان تولید شمش آلومینیوم در دی ماه امسال مربوط به ایرالکو( اراک) با رقم ۱۴ هزار و ۲۴۶ تن ثبت شد که در مقایسه با دی ماه ۹۷ افزایش دو درصدی دارد.

علاوه براین در ماه مورد بررسی بیشترین درصد رشد هم مربوط به هرمزال با تولید چهار هزار و و ۵۳۸ تن و رشد ۱۳۲ درصدی است که نسبت به دی ماه ۹۷ نشان می‌دهد.

براساس جداول آماری مورد بررسی در دوره این گزارش، ایرالکو با رقم ۱۴۶ هزار و ۹۳۹ تن بیشترین میزان تولید را ثبت کرد که نسبت به ۱۰ ماهه پارسال یک درصد رشد دارد.

پیش از این جداول آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در دوره ۹ ماهه امسال ( منتهی به آذر) خبر از تولید ۱۸۵ هزار و ۵۷۰ تن شمش آلومینیوم داده بود.

تولید ۳۰۰ هزار تنی سالانه سالکو

مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) منطقه ویژه اقتصادی لامرد ( فارس) قرار است در سه فاز سالانه ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید کند که از این رقم ۱۵۰ هزار تن برای مصرف داخل کشور و بقیه صادر می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که میزان کل سرمایه گذاری این طرح یک میلیارد دلار است و اشتغالزایی مستقیم این کارخانه یکهزار و ۲۰۰ نفر درنظر گرفته شده است.

وارد مدار شدن مجتمع مزبور براساس ظرفیت مورد انتظار و تولید شمش، نقش کلیدی در تامین نیاز بازار داخل و تامین ارز مورد نیاز از محل صادرات به بازارهای هدف خواهد داشت.

جایگاه ایران در بین ۱۲ کشور برتر

بررسی ها نشان می‌دهد که با اتمام شدن آلومینیوم جنوب و واحد ۴۰ هزار تنی جاجرم (بجنورد) انتظار می‌رود ایران در این بخش به رتبه ۱۲ جهان برسد.

آمارهای منتشر شده گویای آن است که ایران اکنون در جایگاه ۱۸ جهان جای دارد و به این ترتیب با طرح های مزبور رشد قابل توجهی (صعود ۶ پله ای) دست خواهد یافت. 

 

تعداد بازدید : 758

ثبت نظر

ارسال