Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 10 و 34 دقیقه

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو):

چالش تامین مواد اولیه سالکو در سال 1399

چالش تامین مواد اولیه سالکو در سال 1399

باشگاه آلومینیوم: عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) گفت: با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه کشور و مشکلاتی که در زمینه روابط سیاسی و تجاری با سایر کشورهای فعال در حوزه آلومینیوم وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود در سال آتی شرکت سالکو چالش‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه داشته باشد، البته اگر مدیران شرکت سالکو، اطلاعات دقیقی در اختیار سهام‌داران شرکت قرار دهند، به طور قطع مشکلات تامین مواد ضروری کاهش می‌یابد و شرکت‌های بالادستی می‌توانند موانع تولید را برطرف کنند، به گونه‌ای که ظرفیت تولید افزایش یابد.

دوشنبه 5 اسفند 1398 ساعت 22:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین حمیدرضا بادکوبه می‌گوید: 51 درصد سهام شرکت آلومینیوم جنوب، متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و 49 درصد سهام آن متعلق به دولت، با محوریت و مدیریت ایمیدرو است و به عنوان نماینده دولت باید در جریان میزان خرید، مشکلات تامین مواد اولیه، واردات، صادرات و ... قرار بگیرم.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) بیان کرد: شرکت آلومینیوم جنوب باید در خصوص حضور در مناقصات، مزایده‌ها، تامین مواد اولیه، شیوه خرید، مشکلات تامین مواد اولیه، جذب نیرو، مسائل کارخانه و ... اطلاعات کاملی را در اختیار ایمیدرو و اعضای هیئت مدیره قرار دهد که در این چند ماه،  روند اداری و اطلاع‌رسانی این شرکت به کندی صورت می‌گیرد.

بادکوبه عنوان کرد: مدیرعامل شرکت سالکو با توجه به اینکه این شرکت تازه تاسیس است و نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتری دارد. روند کنونی می‌تواند منجر به آسیب رساندن به مجموعه آلومینیوم جنوب و کاهش چشمگیر فعالیت این شرکت شود.

مشکلات تامین مواد اولیه آلومینیومی در نیم سال دوم سال 1399

وی مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی و مصرف‌کنندگان شمش، در سال آتی با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه شوند، زیرا ماده اولیه شمش آلومینیومی، آلومینا و بوکسیتی است که از کشورهای غربی و هند وارد می‌شود و در حال حاضر، با موانعی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه هستیم.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) تصریح کرد: در بلوک شرق استخراج و تامین مواد اولیه (آلومینا) از طریق نفلین‌سینیت صورت می‌گیرد که در حال حاضر، تامین و خرید این مواد اولیه از این منطقه، با توجه به مشکلات حمل‌ونقلی که وجود دارد، امکان‌پذیر نیست.

بادکوبه اذعان کرد: در شرایط فعلی، تنها می‌توانیم از تامین‌کنندگان مواد اولیه خریداری و مصرف کنیم که البته با توجه به مشکلی که برای یکی از تامین‌کنندگان بوجود آمده است، کشتی از این کشور بارگیری نمی‌شود و تنها یک منبع داریم.

وی ادعا کرد: شرکت آلومینای ایران (جاجرم) توانایی تولید 50 هزار تن فلز آلومینیوم با استفاده از مواد اولیه‌ای که در کارخانه تولید می‌شود را دارد؛ اما این شرایط برای تمام شرکت‌های بالادستی فراهم نیست؛ به گونه‌ای که شرکت ایرالکو برای تامین مواد اولیه با چالش‌هایی مواجه است؛ چنانچه مواد اولیه خریداری شده توسط این شرکت، عمدتا از یک تامین‌کننده صورت می‌گیرد که با وجود تحریم‌های وضع شده علیه این شرکت، به طور قطع مشکلات تهیه مواد اولیه برای این شرکت بیشتر خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) افزود: اگر این شرکت با مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه یا جذب سرمایه مواجه شود، اعضای مدیره باید در جریان تمام موانع باشند که این اصل در شرکت سالکو رعایت نمی‌شود.

بادکوبه تصریح کرد: هشت دیگ این شرکت راه‌اندازی شده و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است اما خلوص شمش‌های تولید شده مشخص نیست و حتی تعیین نشده که آیا این شرکت توانایی تولید شمش آلیاژی دارد؟ همچنین در زمینه فعال‌سازی مابقی دیگ‌های تولید شمش توضیحی داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده بود که فاز اول این کارخانه در آذرماه راه‌اندازی و افتتاح شود و با توجه به نیاز کشور به تولید شمش خالص آلومینیومی و شمش آلیاژی این اقدام باید سریع‌تر صورت می‌گرفت اما در مورد افتتاح فاز اول این مجموعه اطلاع دقیقی داده نشده است، در صورتی که طبق هدف‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، روند فعال‌سازی این شرکت، باید سریع‌تر صورت می‌گرفت.

ایرالکو مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه ندارد

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) بیان کرد: شرکت ایرالکو به دلیل منابع تامین‌کننده متنوعی که دارد و همچنین تیم تصمیم‌گیری قوی که در این شرکت فعالیت می‌کند، مشکل تامین مواد اولیه نخواهد داشت.

بادکوبه یادآور شد: باید در نظر داشت که وجود شرکت آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه پارسیان، موجب شده که این شرکت امکانات بهتری در جهت، خرید مواد اولیه، تهاتر و صادرات داشته باشد. اگر این کارخانه می‌توانست با ظرفیت اسمی تعیین شده فعالیت خود را آغاز کند، به طور حتم نقطه امیدی برای رشد و توسعه صنعت آلومینیوم به شمار می‌آمد و با توجه به منطقه‌ای که شرکت سالکو قرار گرفته، بهتر از شرکت ایرالکو، المهدی و هرمزال می‌توانست فعالیت کند و تولیدات خود را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: شرکت سالکو می‌توانست با استفاده از افزایش ظرفیت تولیدی خود و تهاتر شمش آلومینیومی خالص در زمینه تامین مواد اولیه به سودآوری بیشتری برسد البته این اقدام مشروط به عقد قراردادهای بلندمدت و ریجستر شدن در آنجا اتفاق می‌افتاد؛ انجام اینگونه اقدامات می‌توانست شرکت سالکو را به بازوی توانمندی برای سایر شرکت‌های تولیدکننده شمش که امکان استقرار و استفاده از امکانات منطقه ویژه پارسیان را ندارند؛ تبدیل کند.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) خاطرنشان کرد: شرکت سالکو کاملا دقیق و مهندسی شده، طراحی و ساخته شده است و در زمینه زیرساخت‌ها این شرکت هیچگونه مشکلی ندارد؛ حتی در زمینه تامین سرمایه نیز با مانعی مواجه نیست، اما دلیل اصلی که موجب عدم افتتاح کامل این مجموعه می‌شود، هنوز مشخص نیست.

سرمایه‌گذاری در سالکو براساس سند چشم‌انداز چهارم بود

بادکوبه تشریح کرد: برنامه‌ریزی شده است که بوکسیت از گینه به کشور وارد و در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به آلومینا تبدیل شود، اما طرح احداث کارخانه آرال در مرحله مطالعاتی قرار دارد و اجرایی نشده است، اما در کشور توانایی تولید آلومینا از نفلین سینیت را در برخی از مناطق داریم، در حالی که در این زمینه هیچ‌گونه کاوشی صورت نگرفته است البته در آذرشهر اقداماتی صورت گرفت اما توجیه اقتصادی نداشت و روند تولید در آن شهر متوقف شد، با این حال برخی شرکت‌های خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و ممکن است در سال‌های آتی حدود 500 هزار تن در سال، از طریق تکنولوژی نفلین سینیت، آلومینا تولید کنند.

وی بیان کرد: 30 درصد سهام آرال متعلق به ایمیدرو است و سرمایه‌گذاری‌های لازم بر این شرکت انجام شده به گونه‌ای که تمام برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و قرار است در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، این شرکت تاسیس شود.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) مطرح کرد: سرمایه‌گذاری در شرکت سالکو براساس سند چشم‌انداز چهارم بود تا ظرفیت تولید آلومینیوم به یک میلیون تن برسد؛ در زمینه تولید آلومینیوم شرکت ایرالکو و المهدی حدودا تنها 450 هزار تن شمش ظرفیت دارند. بنابراین از برنامه توسعه چهارم عقب هستیم و ساخت و راه‌اندازی سالکو به منظور رسیدن به این برنامه بود که البته شرکت نیز تاکنون نتوانسته این میزان را تولید و تامین کند.

وی افزود: برای رسیدن به این برنامه تعیین شده باید اقداماتی در جهت تولید آلومینا از نفلین سینیت انجام می‌دادند و همچنین باید در زمینه واردات بوکسیت نیز فعال‌تر عمل می‌کردند تا مشکل تامین مواد اولیه از بین می‌رفت، این درحالی است که شرکت‌های بالادستی در شرایط فعلی، با مشکلات بی‌شماری در این زمینه مواجه‌اند و به سختی می‌توانند مواد اولیه ضروری خود را تامین کنند.

سرمایه‌گذاری در شرکت سالکو ضروری بود

بادکوبه مطرح کرد: برخلاف نظرات برخی فعالان و صنعت‌گران، معتقدم که سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه سالکو، یکی از اقدامات ضروری بود که در این زمینه باید صورت می‌گرفت، اما در ابتدا باید برای تامین مواد اولیه، راه‌حلی اتخاذ و زیرساخت‌هایی را فراهم می‌کردند.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، در جهت تولید یک میلیون و 200 هزار تن آلومینیوم است که البته یک چهارم این میزان در کشور مصرف می‌شود اما تولید آلومینیوم علاوه بر اینکه برای فعالان این حوزه صرفه اقتصادی دارد، سودآوری و ارزآوری قابل ملاحظه‌ای نیز ایجاد می‌کند.

بادکوبه تصریح کرد: کشور در حال حاضر نیاز به ارزآوری دارد که تولید و صادرات آلومینیوم می‌تواند به افزایش درآمد کشور کمک کند چنانچه شاهدیم برنامه مالی سال آتی برپایه درآمد حاصل از فروش نفت هدف‌گذاری نشده و تولید محصولات جایگزین، از جمله محصولات آلومینیومی را اساسی و مهم دانسته‌اند؛ به همین خاطر در راستای رسیدن به این مهم، برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی را انجام داده‌اند که تولید یک میلیون و 200 هزار تن آلومینیوم می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری دولت را جبران کند.

وی تاکید کرد: با وجود تحریم‌های وضع شده علیه ایران، صادرات آلومینیوم امکان‌پذیر است و مشکلی در زمینه صادرات این محصول برای تولیدکنندگان به وجود نیامده؛ همانگونه که در این چند سال توانستیم مواد اولیه را خریداری کنیم، قادریم به تهاتر کردن نیز بپردازیم چنانچه اگر شرکت سالکو فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده بود، می‌توانست از طریق صادر کردن شمش آلومینیومی، پودر آلومینا وارد کند.

تعداد بازدید : 892

ثبت نظر

ارسال