Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 15 و 28 دقیقه

کاهش نرخ جهانی فلزات در پی شیوع بیماری کرونا

 کاهش نرخ جهانی فلزات در پی شیوع بیماری کرونا

باشگاه آلومینیوم: در پی شیوع ویروس کرونا از کشور چین و بحران ناشی از آن شاهد افت نرخ فلزات از جمله آلومینیوم، مس و فولاد و... در بازارهای مختلف جهانی هستیم، به‌گونه‌ای که هفته گذشته بهای آلومینیوم به کمترین نرخ ۳ ساله گذشته خود رسید.

دوشنبه 21 بهمن 1398 ساعت 23:4

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از صمت، چین به منظور کنترل شدید این بیماری، بیشتر واحدهای تولیدی خود را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده است و همین موضوع سبب شده عرضه و تقاضا فلزات در کل جهان روند نزولی به خود بگیرد و سبب کاهش قیمت‌ها در بازار شود.

بازار فلزات ایران هرچند از قیمت‌های بورس لندن پیروی می‌کنند و تا حدی تابع قیمت‌های جهانی هستند، اما هم‌اکنون این بازار در حالت ثبات نسبی به‌سر می‌برد و کارشناسان این حوزه معتقدند که بحران کرونا تاثیری بر بازار داخلی فلزات ایران نداشته است. هرچند ممکن است، بازار فلزات جهانی پس از عبور از بحران کرونا با افزایش جهشی قیمت‌ها روبه‌رو شود که در این صورت بازار داخلی ایران نیز متاثر از این موج خود را با افزایش نرخ همراه کند.


آماده جهش قیمت‌ها پس از رفع بحران

قیمت آلومینیوم جهانی در هفته‌های گذشته متاثر از بازار چین به‌شدت روند نزولی به خود گرفته است. افشین مقتدر، قائم‌مقام شرکت آلومینیوم پارس در این‌باره گفت: یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش نرخ جهانی آلومینیوم به دلیل انتشار ویروس کرونا است.

چین حدود ۲۰ درصد میزان تولید خود را در حوزه فلزات کاهش داده است. در این راستا بسیاری از کارخانه‌های چینی به حالت معلق درآمده‌اند و از آنجا که تولید ندارند میزان مصرف آنها نیز کاهش پیدا کرده و همین موضوع سبب مازاد بر عرضه شده، از این رو سبب کاهش نرخ فلزات به‌ویژه آلومینیوم در سطح جهانی شده است.


مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا نرخ تمام فلزات در جهان به‌ویژه آلومینیوم کاهش پیدا کرده است. نرخ آلومینیوم نیز به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرده است و اگر این روند ادامه‌دار باشد، ممکن است که جهان دوباره دچار رکودی همانند رکود سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷) شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بازار داخلی آلومینیوم ایران تا چه اندازه از کاهش نرخ فلزات در بازار جهانی تبعیت کرده است، گفت: بازار داخلی ما چندان متاثر از بازار جهانی نبوده است. به صورت کلی قیمت‌گذاری بازار داخلی فلزات برمبنای ال‌ام‌ای لندن انجام می‌گیرد.

البته هم‌اکنون از آنجاکه ارز نیمایی به صورت مرتب در حال افزایش و نرخ فلزات جهانی در حال کاهش، این موضوع سبب تعدیل قیمت‌ها و ثبات آن در بازار شده است؛ بنابراین اگر قیمت‌های داخلی کاهش پیدا نمی‌کند به این دلیل است که نرخ ارز نیمایی در حال افزایش است، و تمام نرخ‌گذاری‌ها در بورس کالا براساس نرخ ارز نیمایی انجام می‌گیرد.

این فعال حوزه آلومینیوم در ادامه خاطرنشان کرد: البته اگر بازار جهانی از بحران ویروس کرونا عبور کند و ارز نیمایی نیز چندان تغییر نکند، پس از عبور از بحران، ممکن است که با افزایش نرخ فلزات جهانی به‌صورت جهشی روبه‌رو شویم.

مقتدر ادامه داد: هم‌اکنون قیمت‌های داخلی فلزات تمایل به کاهش ندارند، اما ممکن است به‌دنبال افزایش قیمت‌های جهانی پس از عبور بحران کرونا تمایل به افزایش نرخ داشته باشند. البته هم‌اکنون نرخ فلزات LME لندن در حال کاهش است. اما بدون شک شاهد افزایش نرخ فلزات در سطح جهان خواهیم بود.
مقتدر در پاسخ به این پرسش که بحران ویروس کرونا چه مدت طول خواهید کشید، عنوان کرد: به صورت دقیق نمی‌توان این مطلب را عنوان کرد اما بدون شک چینی‌ها نیز از این بحران عبور خواهند کرد.

ثبات نسبی بازار داخلی فلزات

همچنین درباره تاثیر نرخ فلزات داخلی به‌ویژه فولاد از بحران کرونا، غلامرضا خلیقی مدیرعامل فولاد غرب آسیا اظهار کرد: بحران کرونا و ویروس این بیماری در بازار جهانی تاثیرگذار بوده، اما بر بازار داخلی فلزات کشور ما چندان اثرگذار نبوده است.

از آنجا که میزان مصرف و تولید فلزات چینی‌ها کاهش پیدا کرده، کم و بیش عرضه جهانی نیز بیشتر شده و سبب دپو شدن محصولات و روند کاهشی قیمت‌ها شده و بازار فلزات را با افت نرخ روبه‌رو کرده است. خلیقی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که واردات فولاد ایران نزدیک به صفر است، بحران ویروس کرونا و کاهش قیمت‌های جهانی فلزات اثری برای بازار فلزات ما به همراه نیاورده است. هم‌اکنون نرخ بازار فلزات در ثبات نسبی به‌سر می‌برد.

تعداد بازدید : 858

ثبت نظر

ارسال