Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 4 و 12 دقیقه

رقابت منفی تولید‌کنندگان سیم و کابل

رقابت منفی تولید‌کنندگان سیم و کابل

باشگاه آلومینیوم: رقابت برای کاهش هزینه‌ها و محدودیت‌های صادراتی، موجب پایین آمدن نرخ سود کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل شده است.

پنجشنبه 3 بهمن 1398 ساعت 4:19

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای اقتصاد، امیررضا اکبریان مدیرعامل شرکت سیم و کابل شاهین گفت: به‌رغم افزایش ۳۰درصدی هزینه‌های ثابت، پیش‌تر اگر برای شرکت در یک پروژه و انجام آن ۱۰ درصد سودآوری را در نظر می‌گرفتیم، هم اکنون مجبوریم بسیاری از سفارش‌ها را با سود ۷ درصد انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی شرکت درحال‌حاضر تولید ۵۰۰ تن سیم و کابل مسی و ۱۰۰ تن سیم و کابل آلومینیوم در سال است، افزود: متاسفانه به‌دلیل وضعیت نامساعد اقتصادی، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۷ نه تنها نتوانستیم به ظرفیت اسمی دست پیدا کنیم، بلکه مجبور به تعدیل نیرو شدیم. درحال‌حاضر، با ۵۰ درصد ظرفیت نامی مشغول تولید هستیم. وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های جاری شرکت، افزایش ناگهانی نرخ ارز، تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران و به دنبال آن محدود شدن مراودات تجاری با دیگر کشورها، حضور شرکت‌های فاقد شناسنامه به بازار و... از دیگر مشکلات مهم صنعت سیم و کابل کشور است. اکبریان درباره رعایت استانداردهای لازم برای تولید سیم و کابل گفت: متاسفانه در طول چهار دهه گذشته نظارت بر بازار سیم و کابل آن‌طور که باید انجام نشده و پس از افزایش هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده کالا، برخی از دلالان و سودجویان اقدام به تولید محصول با کیفیت پایین و جعل برندهای معتبر کردند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت پرداخت‌ها در صنعت سیم و کابل گفت: خوشبختانه وضعیت پرداخت‌های مشتریان به شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل در مجموع خوب است و از این بابت خیلی مشکلی نداریم. این فعال صنعتی با بیان اینکه کمبود نقدینگی تبدیل به یک چالش اساسی برای اقتصاد ایران شده، افزود: مشکلی که هم اکنون صنعت سیم و کابل کشور را به چالش کشیده، کاهش میزان سفارش‌ها به‌دلیل ناتوانی مشتریان در بحث تامین مالی و کمبود نقدینگی است. این موضوع باعث افزایش عرضه نسبت به تقاضا در بازار شده و شرکت‌های تولیدکننده ضربه سنگینی را متحمل شدند.اکبریان ادامه داد: فعالیت تولیدی در ایران کار بسیار دشواری است و به محض اینکه هیات‌مدیره یا مدیرعامل یک بنگاه تولیدی کوچک‌ترین اشتباهی کند، کارخانه یا آن واحد تولیدی وضعیت بحرانی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به راهکارها و پیشنهادهایی که می‌تواند مشکلات صنعت سیم و کابل را حل کند، افزود: ایجاد ثبات قیمتی در بازار مواد اولیه، تامین سرمایه در گردش ارزان از سوی بانک‌ها و اعطای امتیازات خاص از سوی ادارات و دستگاهای مرتبط از جمله وزارت صنایع، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی به تولیدکنندگان می‌تواند کمک بزرگی به منظور حمایت از تولیدکننده و تولیدات داخلی باشد. اکبریان تصریح کرد: همان‌طور که اطلاع دارید قوانین و مقررات این سازمان‌ها در همه شرایط رونق، رکود، تورم و تحریم یکسان است؛ انعطاف یا مشروط کردن قوانین در مقاطع زمانی حساس، می‌تواند راهکار مناسبی به منظور حمایت از تولیدکنندگان در وضعیت‌های بحرانی باشد. وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت خود گفت: در سال ۱۳۸۸، دو طرح توسعه‌ای ۶ و ۵/ ۱ میلیون یورویی را آغاز کردیم. واردات یک دستگاه غلاف سرب و سه دستگاه نسل جدید، مهم‌ترین قسمت این دو طرح توسعه‌ای بود که متاسفانه ۱۰ سال به‌دلیل برخی مشکلات در کشور امارات مانده است. امیدوارم در آینده نزدیک این دو طرح توسعه‌ای تعیین تکلیف شده و سرمایه ما نیز به چرخه تولید بازگردد. اکبریان درباره صادرات محصولات سیم و کابلی به کشورهای همسایه گفت: درحال‌حاضر به‌دلیل محدودیت‌های تجاری که اقتصاد ایران با آن درگیر است، امکان صادرات محصول جز به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ازبکستان و عراق و... وجود ندارد. دلیل دیگری که سایرکشورهای توسعه‌یافته تمایلی به استفاده از سیم و کابل ایرانی ندارند، تکنولوژی محصولات ما نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی است. مدیرعامل شرکت سیم و کابل شاهین با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت ما با بهره‌گیری از تجربیات و مدیران متخصص در صنعت برق و مخابرات در سال ۱۳۷۲ با نصب پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات داخلی و خارجی در زمینی به وسعت ۳۵هزار مترمربع راه‌اندازی شد. در ادامه با اجرای فاز اول توسعه کارخانه، علاوه بر افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات، موفق به اخذ گواهینامه کیفیت مدیریت ISO۹۰۰۱:۲۰۰۰ و تاییدیه‌های متعدد از مراجع ذی‌صلاح مانند موسسه استاندارد، پژوهشگاه نیرو، شرکت‌های برق منطقه‌ای و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شدیم.  اکبریان با بیان اینکه در سال‌های ۸۲، ۸۳ و ۸۶ به‌عنوان واحد نمونه استاندارد انتخاب شدیم، تصریح کرد: شرکت تولیدی سیم وکابل شاهین با توجه به سرعت تحولات و پیشرفت صنایع برق و مخابرات، تمامی تلاش خود را به منظور ارتقا و بهبود کیفیت تولیدات با استفاده از مجرب‌ترین و متخصص‌ترین کارشناسان این صنعت به کار گرفته و با استفاده از آخرین متدها و استانداردهای این صنعت در نظر دارد علاوه بر جلب رضایت مشتریان و بالابردن توان رقابتی شرکت، زمینه حضور در بازارهای جهانی را فراهم کند. وی با اشاره به محصولات تولیدی این شرکت، گفت: کابل‌های برق با عایق    PVC-XLPE، کابل‌های غلاف سرب، کابل‌های شیلددار (CWB،CWS،CTS)، کابل‌های مسلح (SWB،SWA،DTA)، کابل‌های آلومینیوم(NAYY)، کابل‌های خودنگهدار ABC، کابل‌های ابزار دقیق، کابل‌های کواکسیال و کابل‌های مقاوم در برابر حریق، مهم‌ترین محصولات شرکت تولیدی سیم و کابل شاهین هستند.

تعداد بازدید : 814

ثبت نظر

ارسال